JuneLouise Skrevet 19. august 2009 #1 Skrevet 19. august 2009 Jeg har dekket fri med lønn for ultralyd og lege undersøkelser, men er det vanlig? er det noe min samboer skulle hatt og for han fikk ikke....
Tnica Skrevet 19. august 2009 #2 Skrevet 19. august 2009 Har man vanlig 8-16 jobb så må man jo gå til legen i arbeidstiden og jeg er ganske sikker på at jobben skal dekke dette. Dessuten har ikke arbeidsgiver krav på å vite hvorfor du skal til legen, så mannen din trenger kun å oppgi at han skal til legen. Mulig det er anderledes hvis man f.eks jobber skiftarbeid, for da kan man legge legetimer utenom arbeidstid. Men det høres rart ut at jobben til mannen din ikke dekket dette, ville undersøkt det nærmere. Det blir jo noen turer til legen/jordmor/ul utover!
Sjarmi Skrevet 19. august 2009 #3 Skrevet 19. august 2009 Vi som jobber 37.5 t uke har krav på å få gå til lege, tannlege, jordmor og Ul med betalt. Men samboeren min kunne ikke kreve betalt fra jobben fordi det var meg det gjalt. Men han fikk ta seg fri dag eller timer. Har ikke sjekket ut loven på dette så vet ikke hva mannen har krav på ifølge den. Men det var det vi fikk vite av jobben hans. Jeg har bare hatt med meg samboeren min på UL timene......ser egentlig ikke noe grunn til at han skal bli med til legen og jordmor. Hos legen tar man jo bare prøver og hos jordmor lærer du om amming og sånn og det trenger jo egentlig ikke mannen vite så mye om. Det kan heller vi fortelle dem litt om så har man noe å prate om ved middagsbordet også;-)
Tnica Skrevet 19. august 2009 #4 Skrevet 19. august 2009 Det høres jo ganske riktig ut Sjarmi, men siden min mann har en type lederstilling og dermed ganske fleksibel arbeidstid, så har dette aldri vært et tema hos oss. Min mann kommer er med på UL og kommer også til å bli med til jordmor, allefall første gang, men er enig i at legebesøk klarer jeg alene. Men om man ikke har lyst til å tape penger på at mannen tar seg fri til slike ting, så trodde jeg det ville være mulig for han bare å si at han skulle til legen. Arbeidsgiver må jo ikke vite hvorfor han skal dit.
Maisie Skrevet 19. august 2009 #5 Skrevet 19. august 2009 Har man rett på fri en hel arbeidsdag for å dra på UL? Når man drar til legen og tannlegen, er jo som regel det i nærheten og man bruker som oftest ikke en hel dag på dette. Men UL er jo på sykehuset, og vi har lang vei dit. Hvordan blir det?
Julelita Skrevet 19. august 2009 #6 Skrevet 19. august 2009 Jeg får ca halvparten av oppfølgingen på sentralsykehus, og har ca 4 timer å kjøre hver vei for å komme dit. For timer på det lokale sykehuset (som forøvrig også er arbeidsplassen min) går jeg fra jobb til timen, og kommer tilbake når den er ferdig. Når jeg skal langt av gårde, får jeg fri hele dagen. Men disse dagene må registreres på en eller annen måte. Husker at jeg diskuterte med sjefen hvordan vi skulle gjøre dette før den første turen. Vi ble enige om at jeg skulle søke velferdspermisjon (med lønn) for disse turene, noe jeg også har gjort. Det er langt å kjøre, og jeg får ul på hver tur, så barnefaren har blitt med meg hver gang. Noen dager har han fått permisjon for, noen har han byttet bort (han jobber turnus). Han har fått beskjed på sin arbeidsplass at han har et begrenset antall slike dager han kan ta, så han vil ikke bruke opp alle før babyn kommer.
Irene Adler Skrevet 19. august 2009 #7 Skrevet 19. august 2009 Arbeidsmiljøloven §12.1 § 12-1. Svangerskapskontroll Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
plutten_og_knøttet Skrevet 21. august 2009 #8 Skrevet 21. august 2009 Og når det gjelder velferdspermisjon (permisjon med lønn for flytting, lege/tannlege, begravelse o.l), så er dette kun et gode som hver enkelt bedrift har forskjellig praksis på, både offentlig og privat. Pappaene har i så derfor ikke rett på fri, men om bedriften tillater det kan de ta velferdspermisjon, avspasering eller fri uten lønn.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 Jeg vil tro de fleste arbeidsplasser vil se en dokumentasjon på at de har vært hos legen. Sånn er det ihvertfall på arbeidsplassen til min samboer. Han avspasserer de gangene han har vært med på UL. Han kan ikke bare fortelle de at han skal til legen, så lenge han ikke har noen dokumentasjon på det.
Lillelill Skrevet 22. august 2009 #10 Skrevet 22. august 2009 Den gravide har rett på fri med lønn, til UL, jordmor, lege osv. Far har rett på fri til å være med, men ikke nødvendigvis med lønn, dette er det hver enkelt arbeidsplass som avgjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå