pcos Skrevet 19. august 2009 #1 Del Skrevet 19. august 2009 For halvannet år siden bestemte vi oss for at jeg skulle slutte på p-pillen. Hadde da gått sammenhengende på Yasmin i 8år. Det varte og det rakk uten at noen ting skjedde. Og etter et år uten mens, tok jeg kontakt med fastlegen. Hun tok blodprøver, og henviste meg videre til gynekolog. Har etter det hatt mens en gang. (juni) Etter en vaginal ultralyd nylig, får jeg beskjed om at jeg har PCOS. Selv om jeg ikke passer inn under "stereotypen" med overvekt, unormal hårvekst og kviser. Har egentlig ingen av disse symptomene, men har de siste mnd merket en viss tendens til noen kviser, og føler hårene på beina har blitt mørkere. Hun ga meg resept på pergotime, så jeg krysser det som krysses kan for at jeg skal klare å bli gravid med det. Men hva kan jeg vente meg fremover nå? Er det sannsynlig at p-pillen har dempet hårveksten, kvisene og holdt kiloene i sjakk? Og at jeg nå kan forvente meg dette? Hormon-prøvene mine var foresten fine da jeg var hos fastlegen i mai.... Det ble en laaang utredning for dere det her, men er bare frustrert og lei meg akkurat nå. Håper noen av dere kloke hoder der ute kan gi noen svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
baremay Skrevet 20. august 2009 #2 Del Skrevet 20. august 2009 Hei du :-) Skjønner godt hvordan du har det. Min historie er nesten helt lik din. Piller i mange år, fikk ikke mensen i det hele tatt. Har fått diagnosen PCOS, men er helt slank og har ingen av symptomene. Hormonbalansen var helt fin, og min gynokolog har sagt at det ikke behøver å være slik at hormonbalansen endrere seg. Jeg har det siste året følt meg deppa innimellom fordi jeg føler meg mindre kvinne på en måte, siden kroppen min ikke lager eggløsning. Jeg var på riksen i går og da sa legen noe som hjalp meg litt. Han sa at jeg var ikke mindre fruktbar enn andre kvinner, fruktbarheten var bare litt mindre tilgjengelig- synes det var fint dagt. Jeg har hørt om mange som får eggløsning av pergo. For meg funket ikke det. Tok en enkel, en dobbel og en trippelkur. Om det ikke har noen virkning er det lite vits i å ta flere kurer, da er det bedre å hoppe på neste alternativ. Vi skal snart begynne på første steg i IVF, kunstig befruktning. Jeg vet det høres ille ut, men man blir på en måte vant til det etterhvert. En periode ville jeg så gjerne ha barn med en gang, og var superdeppa. Nå har jeg skjønt at det nok vil ta litt tid, men jeg har troen på at vi vil få det til, og det er det viktigste. Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men prøv å tenk positivt. Hvor gammel er du og hvor bor dere? Jeg er selv 26, utdannet sosial psykolog og skal snart flytte til Ski (bodd i oslo til nå). Det er bare å spørre om du lurer på noe annet. Hilsen fra Marianne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140540702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rampongi Skrevet 21. august 2009 #3 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg fikk også denne diagnosen for 4-5 år siden. Jeg var nok litt overvektig da, og hadde gått i ca. 10 år på ulike p-piller, deriblant trinordiol og yasmin. Etter er par år gikk jeg ned 10-12 kg og fikk samtidig noe økt hårvekst, men ikke mye, men noen flere hår rundt omkring. Bytta samboer (uten at det hadde noe betydning ) og er nå i uke 37 uten hjelp annet enn fra samboer. Er andre gangen jeg er gravid, mistet første gang, men poenget er at jeg er i allefall fruktbar, så det holder. Altså, man kan greie det på egenhånd, mens andre må ha litt hjelp. For min del var ikke diagnosen noe som gjorde at jeg følte meg mindre kvinne, men kun et faktum som sa meg at jeg måtte ha hjelp fra sykehuset om jeg skulle ønske å bli gravid en gang.. men den gang ei Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140546668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. september 2009 #4 Del Skrevet 22. september 2009 hei! vet dere grunnen til at pergo ikke virker? det er jo litt rart at den ikke virker på alle!!! spes når man har normale hormonverdier!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140702332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pcos Skrevet 25. september 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 25. september 2009 Hei! Tusen takk for et langt og godt svar! Litt stygt, men det er på en måte godt å høre at det er andre i samme båt der ute. Min første pergokur førte ikke til noen eggløsning på meg.... men i dag tok jeg en clearblue eggløsningstest, og den var positiv! så da ble jeg kjempehappy, og ivrig som jeg er ringte jeg etter mannen.... haha, virker kjempeteit nå når jeg ser det svart på hvitt.... Vel, sånn var det nå. men så måtte jeg selvfølgelig inn på nettet å lese litt igjen. og der fant jeg selvfølgelig ut at eggløsningstester ofte kunne slå positivt ut ved pcos, ettersom det ofte er en hormonforstyrrelse der... Årh, jeg blir sprø. blodprøvene mine var jo fine når jeg testa, men har bare gjort det den ene gangen.... har du noen erfaring eller kunnskap om dette? Så skal jeg svare på dine spørsmål.... Jeg er 26 år og bor i kristiansand. er utdannet sykepleier. Igjen mange takk for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140718646 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pcos Skrevet 25. september 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 25. september 2009 skulle gjerne visst svaret på dette, men jeg aner ikke. har en følelse av at det faktisk er ganske mange som ikke har noen effekt av pergo. mange innlegg om pergo uten effekt...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140718660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. september 2009 #7 Del Skrevet 25. september 2009 Kan godt være du har hatt eggløsning nå. Hormonene våre er ikke statiske, og reagerer litt forskjellig fra tid til tid, og sikkert også fra kur til kur. d r mange som har fått eggløsning senere enn forventet med pergo, og også i såkalt pausemnd. Jeg er 25 år,prøver ikke ennå, men kanskje om et par år da jeg studerer et profesjonsstudie nå og ikke erferdig med skolen om noen år ennå. Jeg er også sykepleier forresten:) Jeg har alltid hatt normale verdier,normal vekt og utseende.. men er veldig nysgjerrig på hvorfor jeg har så ureglemessig mens (mnd imellom)og har også cyster på eggstokkene når jeg ikke bruker p-piller.. har aldri fått svar fra gyn/leger. De sier at jeg ikke skal stresse. og tar meg ikke på alvor og sier at jeg ikke ser ut som en PCOSer. Jeg har vært hos 5 ulike gynekologer nå og de sier d samme.. og den siste jeg var hos sa at når man har normale verdier og ikke preget utseendemessig annet enn uregelmessige mens så klarer man ALLTID å få igang eggløsning.. jeg ble glad da! men nå har jeg funnet ut at det var feil. er utrolig skuffet -særlig når han skal være en av de beste. han har jobbet i mange år og mamma gikk til han da hun var gravid med meg.... Men samtidig trøster jeg meg med at legene ser maaange mennesker med forskjellige problemstillinger. Her på forumet møter man nesten utelukkende dem med problemer.. men..jeg er jo nervøs for den dagen jeg vil bli gravid. men du burde bare "kjøre på" nå..hehe.. det er vel uansett det som er det beste. Late som man er nyforelsket;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140719380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pcos Skrevet 26. september 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 26. september 2009 Det er til å bli skikkelig forvirra av alle de ulike svarene man får. selv ikke legene er enige. det handler vel bare om at man må prøve å få et "avslappet" forhold til det, og ta en ting om gangen. lett å si, men vanskeligere å gjøre. det dreier seg jo ikke om noen små uvesentlige ting. å få barn ville for meg, og regner med for de fleste andre, være det største som har skjedd i livet. men vi får jo se. det kommer i alle fall ingenting positivt ut av å stresse. nå får vi se da om denne eggløsningstesten viste rett.... hehe.... kanskje jeg skriver et innlegg om en mnd tid om en positiv graviditetstest. det hadde vært noe det. nå var jeg veldig positiv, så må jo komme med litt negativt igjen... stemmer det at man statistisk har 1/5 sjans for befruktning dersom man har sex under eggløsning? og så har jeg hørt noen som sier at pcos-ere kan ha dårligere kvalitet på eggene, men jeg trodde det bare dreide seg om at vi har sjeldnere eggløsning... noen som kan hjelpe med en liten oppklaring på dette også? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140722049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. september 2009 #9 Del Skrevet 28. september 2009 Bare man får eggløsning har man like god sjanse som andre! selvfølgelig er man ikke garantert gravid v/eggløsning. kommer vel an på mange faktorer også sædkvalitet. Generelt er det vel slik at kvinner under 38 har gode eggløsninger (pcos-ere har visstnok god eggkvalitet lengre, pga sjeldenere ovaulasjon ) men variasjoner gang til gang. Slik er det for alle. Pcos i seg selv skal ikke ha noe å si på dette mener jeg... Største problemet er nok at vi har SJELDEN mens og eggløsning -som igjen jo kommer av et misforhold mellom hypofyse eller annen hormonsvikt. Hvis man først får eggløsning skal man ha like god sjanse som andre. Med pergotime skal de fleste få en god eggløsning -hvis man klarer å få det!! Det er mange uten pcos, men som av andre faktorer (eks høy alder) får pergo for å sikre en god eggløsning. Insulinresistens (som mange pcos-ere har) kan gjøre det vanskelig å holde på barnet. Derfor bruker mange nå metformin i første 3 mnd av svangerskapet hvis de blir gravide. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140732509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Night 78 - keiser og prins Skrevet 28. september 2009 #10 Del Skrevet 28. september 2009 Hei Jeg ble gravid da jeg var 29 år. Hadde da prøvd i ca ett år, så et halvt års pause og så 3 mnd prøving. Hadde da jeg ble gravid brukt metformin i 5 mnd og to doble kurer med pergo. Ble gravid i pausemåneden. Da jeg ble gravid skjedde det veldig sent i syklusen. Dag 24 eller noe i den dur. Uten metformin har jeg veldig uregelmessige menstruasjoner og gjerne sjeldne. Med metformin er jeg nede i 35-36 dager. Nå skal vi til å prøve igjen, så jeg har startet opp med metformin igjen. Gynekologen jeg går til er veldig positiv angående PCOS. Han sier at pga sjeldne menstruasjoner tar det bare lengre tid. Så om vi er utolmodige har jeg også fått med pergo. Men da er vi oppe i ca 10 % sjangse for flerlingfødsel... så vi avventer ennå med den... Når du ikke er prøver er P-piller en veldig god hjelp for PCOSer. De gir deg mer regelmessig menstruasjon og kan dempe både kviser og hårvekst. Men mange reagerer som meg på det og da er det ikke noe alternativ. Da er metformin en god hjelp istedenfor. Jeg føler meg som et nytt menneske etter at jeg startet på den. Ikke alle som har alle symptomer selv om de har PCOS. Men jeg tror du må ha mer enn ett... Jeg er ikke overvektig, har ikke noe spesielt med kviser... men går ned i vekt når jeg går på metformin (eller tidligere P-piller). Send meg gjerne en melding om du lurer på noe! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140734757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pcos Skrevet 30. september 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 30. september 2009 Ser det er mye snakk om metformin nå..... Hva er det som avgjør hvem som skal ha det og ikke? Og så lurer jeg på en ting til. Hvor ofte bør vi pcos-ere gå til gyn/fastlege? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140740408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
baremay Skrevet 5. oktober 2009 #12 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hei igjen pcos, Jeg forstår godt at det er lett å bli litt forvirret når man hører så mye ulikt. Jeg tror rett og slett dette er en så bred "diagnose" at den virker veldig ulikt på kvinner. Her er uansett en gladnyhet : Jeg er gravid!! Er ca ti uker på vei nå, og vi klarte det helt på egen hånd, uten pergo. Etter de tre kurene ga jeg litt opp og la fra meg hele babygreia. Tenkte at mannen min og jeg uansett hard det flott sammen, og at vi ikke må ha barn nå for å være lykkelige. Kanskje kroppen min sluttet å stresse med det, og da kom eggløsningen. Jeg ante jo ikke dette og fikk litt av et sjokk da jeg tok en test fordi jeg var så sliten og brystene var ømme. På fredag skal vi på den første ultralyden og jeg gleder meg utrolig mye. Det har nesten ikke gått opp for meg enda, selv om jeg er konstant kvalm og kaster opp i tide og utide. Vil bare at du ikke skal miste troen. Prøv å slapp av og lev som vanlig, så kan det hende kroppen din klarer dette på egen hånd. Håper det klaffer for dere snart :-) Marianne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140764320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pcos Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hei igjen!!! Har det bare helt topp akkurat nå.... tok en graviditetstest i kveld, og enda en, og begge to var positive! Jeg vet det er kjempetidlig enda, men det er i alle fall et lite håp. er kanskje "2uker" på vei. Men hvem vet, kanskje det er en liten sterk spire som vil trives og gro. Tør ikke håpe for mye, men det hadde jo virkelig vært et under om det skjedde nå!!!! Hvor raskt er det egentlig vanlig å ta kontakt med lege? bør man gjør det så fort man har fått en positiv test, bare for å sjekke blodprøver og slikt eller? Ønsker dere all mulig lykke til med den lille spiren deres. Må være helt fantastisk å se det lille livet for første gang på ul. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140767505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
baremay Skrevet 6. oktober 2009 #14 Del Skrevet 6. oktober 2009 Så fantastisk, gratulerer så mye. som du selv sier er det jo veldig tidlig, så jeg skjønner at du er litt usikker. Jeg turde heller ikke håpe for mye, men det ser ut til at det går bra. Om du får positiv test er du nok i alle fall fire uker (regnes fra forrige mens, så "fosteret" er da to uker). Det er ofte litt vansikelig for oss pcos-damer fordi vi ikke alltid har en mens å regne fra. Har du gått på pergo den siste tiden eller? Jeg fikk en time hos fastlegen min samme dag som jeg fant det ut, men prøven som tas hos legen er den samme som du tar hjemme så det vil ikke være noen forskjell. Det kan jo være lurt å ringe legen din og avtale en dato for første kontroll - den pleier å være rundt tolv uker (når fosteret er ti uker). Siden jeg ikke helt vet hvor langt vi har kommet bestilte jeg en UL hos min private gyn. Får ikke UL i den offentlige før i uke 18. Synes det er verdt å betale litt for å få se hjerte. Pørv å ikke uroe deg - umulig, jeg vet det! Men om alt er i orden og spiren er frisk vil den klare seg. Jeg krysser fingrene for deg!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140769933 Del på andre sider Flere delingsvalg…
baremay Skrevet 13. oktober 2009 #15 Del Skrevet 13. oktober 2009 Hei pcos, Vet ikke om du sjekker denne lenger, men jeg får ikke sendt deg privatmelding av en eller annen grunn. det kommer bare opp feilmeld når jeg forsøker. Om du vil sende meg en e-post adr på privaten el noe, så kan jeg sende mld der istedet :-) M Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140806951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zarabi Skrevet 16. oktober 2009 #16 Del Skrevet 16. oktober 2009 Vet ikke om du leser denne tråden lenger, men min historie er lik som din. Hadde ikke eggløsning av meg selv etter p-pilleslutt, ingen andre symptomer på pcos. Pergo hadde ikke den ønskede effekt, det hadde derimot lapraskopi med "drilling" av eggstokkene, et meget overkommelig inngrep. Da ble jeg gravid 10 dager etter operasjonen, og nå er jeg snart 6 mnd på vei. En veldig effektiv behandling som dere bør prøve ut før IVF. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140823567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Pingumamma~ <3 Skrevet 19. oktober 2009 #17 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hei alle sammen! Jeg vil bare si at jeg synes det er kjempe flott at så mange tar del i forum som dette. Jeg fikk selv påvist pcos for et år siden da vi dro til legen fordi vi trodde jeg var gravid. Det var en stor nedtur og gå ut derifra med beskjed om at jeg ikke var det men derimot hadde noe som het dette. Jeg fikk også veldig dårlig forklaring på hva dette egentlig er og hva det dreier seg om. Jeg og min samboer måtte selv søke opp på nettet og hadde mange tunge stunder. Jeg har derfor oppdrettet en gruppe på facebook som heter "Får oss som har eller kjenner noen med PCOS. (Norge)". Får og spre budskapet og hjelpe andre som meg som fikk minnimal med informasjon og som føler seg veldig alene oppi dette. Jeg hadde satt stor pris på om folk som også er der hadde meldt seg inn i denne gruppen. Grunnen er at det er sikert mange av dere som vet mer om dette enn jeg gjør. Og jeg synes det er viktig og vise at vi er flere om problemet. Jeg fant her om dagen ut at en ganske nær bekjent som også har nettopp det samme. Fordi jeg valgte og fortelle de om dette selvom det er ganske privat synes jeg selv. Og det var en stor lettelse selvom det selvfølgelig er kjempe trist at hun også må slite med dette. Jeg håper så mange som mulig ser dette og bringer dette videre. Isabellen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140536366-pcos-hva-kan-jeg-vente-meg-n%C3%A5/#findComment-140838530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå