Gå til innhold

Tanker om "best" tidspunkt for prøving..? Studie/jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Siden jeg blir så sliten av å tenke alene (hihi), må jeg høre om andre har noe fornuftig å komme med...

Vi vurderer å starte prøving nå. Er på mitt siste studieår, ville da rukket å bli ferdig med studiene før babyen eventuelt kom.

Mannen min er i full jobb.

Det jeg ikke klarer å komme frem til, er om det er best å vente et års tid, med tanke på at jeg da ville kommet meg ut i jobb før babyen kom.

Er det "dumt" å få baby rett etter endt studie? Noen tanker? Gode råd? Flere som er i min situasjon?

Behøver rett og slett bare noen å lufte tanker med :)

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordelen med å vente er vel at da har du opparbeidet deg rett til permisjonspenger -ergo har pappan også rett til permisjon! Er du student og får barn vil du kun få utbetalt en engangsstønad (og den holder ikke lenge!) og vil da om ikke pappan kan forsørge deg, måtte gå ut i jobb tidligere enn du kanskje ønsker.. og babyen må i barnehage tidlgere enn dere kanskje ønsker om dere ikke har flust med barnepassere!

Om du venter med å bli gravid til du har fått en jobb, så har du også tryggheten i at du har noe å komme tilbake til etter endt permisjon, og slipper å bruke spedbarnstiden til å søke jobb/jobbintervjuer osv...

Ja, det ble vel ganske tydelig hva jeg vil anbefale deg, men lykke til med valget.

Skrevet

Hvis du rekker å få barnet før du er ferdig med studiet, får du stipend som tilsvarer fullt lån + stipend fra Lånekassen i ett år (forutsatt at du har rett til støtte på det tidspunktet).

Hvis ikke bør du absolutt komme deg ut i jobb først - sånn rent økonomisk. Du må ha vært i jobb i 6 av de siste 10 mnd før fødselen for ha rett til fødselspenger (det rammer dessverre også far). Får du barn rett etter studiet får du kun engangsstønad og far har ikke rett til permisjon (med mindre de snart greier å endre den idiotiske regelen). Så jeg ville ha ventet med prøvinga til jeg var ferdig med studiet og visste at jeg hadde jobb i minst 6 mnd fremover.

Lykke til!

Skrevet

jo, du har samme tankene som jeg heller en del mot.

kan jo nevne at jeg ville fortsatt som student (hjemme) og tatt master, altså mottatt fødselspenger, mens far hadde tatt gradert uttak. så økonomisk ville vi klart oss godt. vi (mest jeg) ville da blitt hjemme med ungen over ett år.

men dette med å ha en jobb å komme tilbake til etter permisjonen er jo en klar fordel. er det jeg tenker mest på. tror jeg :)

Skrevet

takk for fine tilbakemeldinger!

må også nevne at de siste seks månedene av det studiet jeg nå er i, vil jeg være i betalt praksis, noe som altså gir både meg og mannen min rett på foreldrepenger (mener mor må ha vært i jobb i seks måneder av de ti siste før termin).

likevel ser jeg jo, rent økonomisk, fordelen med å vente.

er vel bare noe i meg som ikke helt vil vente :)

er 27 år gammel og har vært "tålmodig" frem til nå :P

Skrevet

Hei!

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, forskjellen er at jeg tar master nå og vi har bestemt oss for å prøve:-)Fikk også barn da jeg hadde ett år igjen av Bachelor, og som du sikkert forstår gikk det så bra at vi satser på å gjenta suksessen:-)

Lykke til med valget!

Skrevet

Heisann du! Ser verdien i å vente, men nå er det jo sånn at man ikke alltid kan bestemme at ting bare går i boks angående graviditet. Du høres gjennomtenkt ut med hensyn til økonomi og uttak av fødselspermisjon også for barnefaren, så var jeg deg ville jeg bare satt i gang med prøving. Kanskje går det bra på første forsøk, kanskje må du vente lenge - men ventetiden blir kanskje litt lettere nå - før du er blitt så verpesyk at det blir trist hver gang mensen kommer - og dette mener jeg ikke kritisk, jeg bare nevner det fordi jeg er skikkelig verpesyk selv og godt skulle ønske jeg hadde begynt prøvingen på barn nr 2 før nå som jeg VIRKELIG vil bli gravid igjen helst i går. ;-)

Lykke til uansett hva du velger!

Skrevet

Hei, lykke*3!

Takk for svar :) Så greit å høre at det ble en suksesshistorie for deg. Kan jeg spørre hvordan dere gjorde det med permisjon og foreldrepenger etc? Fortsatte du som student eller tok du "fri"? Hva med far?

Veldig interessant å høre om hvordan andre har gjort ting. Skal du ta permisjon fra masterstudiene nå, om det blir snarlig klaff?

Lykke til med prøving! Krysser fingre ;)

Skrevet

Takk skal du ha! Du sier noe der... Kan tenke meg at det blir prøving på oss, tror ikke vi klarer vente så mye mer :) Så da er jeg kanskje allerede verpesyk? Hihi.

Ønsker deg masse lykke til med prøving!

Skrevet

Hei Igjen!

Ikke sikker på om vi gjorde det lureste i det heletatt sånn økonomisk,men det funka i allefall veldig fint for oss:-)

Jeg hadde ikke jobba noe på forhånd , så det jeg fikk var engangsstønaden på 30 000 + alt lån og stipend omgjort til stipend i 10mnd.( det fine er at du i disse mnd kan ta så mange studiepoeng som du orker uten at de legger seg opp i det) Fødte i juli.Det vi gjorde var at jeg tok ett fag i uka både høst og vårsemesteret mens pappaen var hjemme(deilig å komme seg ut litt og ikke bare tenke på pupp&gulp, og pappa&baby kosa seg masse hjemme de timene)forsøkte først å ta flere fag, men det orka jeg rett og slett ikke. Far driver for seg selv, og siden jeg ikke hadde jobbet noe på forhånd ble det altså sånn at jeg tok ut alt fødselstipend, og han fortsatte bare å ta ut vanlig lønn (mener å huske at han ikke hadde rett på noe siden jeg ikke hadde jobba noe,idiotisk regel....)

Denne gangen tenkte vi å være litt lurere, skal se om vi ikke kan få til dette "smutthullet" de snakker om inne på "gravid og student forumet her". Ved siden av studiene jobber jeg så mye som mulig, slik at jeg også skal få utbetalt permisjonspenger. Tenkte ta ut permisjon fra masterstudiet men også denne gangen ta de faga jeg orker...

Har du lest inne på Gravid og student forumet? der er det MASSE tips om hvordan ting kan gjøre lurest mulig og mange suksess historier om kombinasjonen gravid&student!(en dag skal jeg sette meg ned å lese grundig så vi også gjør det på den ALLER smarteste måten denne gang)

Pjhu! ble langt og rotete dette her, men nå vet du i allefall hvordan vi gjorde det;-)

Skrevet

Takk for langt og informativt svar :)

Er smutthullet vi også tenker på. Jeg har fått med meg at jeg må være 100% student for at faren skal kunne ta ut gradert uttak. Men det jeg lurer på er; om han sprer de 29 ukene utover to år feks, må jeg da være 100% student de to årene, eller holder det at jeg er student det året jeg mottar fødselsstipend? Noen som vet?

Ble kronglete dette...

Så man kan altså motta både fødselsstipend og permisjonspenger? Da kunne det kanskje vært lurt om jeg fikk meg en deltidsjobb nå fremover...

Flere som har erfaringer? Veldig takknemlig for alle innspill :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...