sitron72 Skrevet 19. august 2009 #1 Del Skrevet 19. august 2009 Hei Tryne Fikk tips inne på assistert befruktning om deg, at du nå er gravid (hurra hurra) og at du har slitt med høy fsh og dårlig eggkvalitet. Jeg lurte på om hva det var som gjorde at du ble gravid til slutt? Har du et ess i ermet (håp-håp) eller var det bare sånn at til slutt kom gullegget? Måtte du gjennom mange forsøk før spiren satt? Har du f.eks. tatt akupunktur, spist noen spesielle vitaminer el, og er det noe av dette du synes kan ha hatt en positiv effekt for deg? Håper du kan fortelle litt om prosesse du har vært igjennom, hvilke medisiner du har gått på, o du har hatt kort og/eller lang regime og hva som fungerte best for deg... På forhånd tusen takk for svar! Kan fortelle kort om meg selv: akkurat vært igjennom mitt tredje IVF-forsøk nå, som (selvsagt) ble negativt. Denne gangen prøvde jeg 150 puregon og 75 menopur, fikk ut 7 egg, fire befrukta, to inn (men med noe fragmenter) og de to andre ble kasta. Forsøk to var det bare 150 menopur for om mulig få ut færre egg av bedre kvalitet. kun to ut, ett befrukta. Første gang 225 puregon, åtte ut, seks befrukta med kun ett som etter tre dager holdt seg bra nok til å bli satt inn - dette var et perfekt åtte-cellers egg. Har kun hatt kort regime. Har forresten en fsh på 13,4. Håper du gidder svare meg - hadde vært så innmari greit å høre litt fra en person i samme situasjon som det har lykkes med Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140534405-til-tryne/
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 24. august 2009 #2 Del Skrevet 24. august 2009 heisann. jeg skal nå først svare helt kort på noe av det du skriver her. Når det gjelder vitaminer og diverse andre ting så skal jeg prøve å lete opp noen eldre innlegg jeg har skrevet til andre, rett å slett fordi de er så lange;) Jeg hadde to forsøk. første forsøket hadde jeg 350 menopur og 150 puregon. jeg gikk på pillen en mnd i forveien for å kvitte meg med gammle dårlige egg. Så gikk jeg på spray for så å ta sprøyter. Jeg fikk ut ett egg. dette egget ble befruktet å satt inn. desverre endte det negativt. andre gang hadde jeg kort regime. Ble satt på 450 puregon+ prednisolon og diverse progesteron stilsudd+ klexane og albyl-e. fikk ut 2 egg, begge bfruktet og satt inn. Dette endte også negativt.ingen av mine egg har vert perfekte. jeg ble gravid denne gangen 3 mnd etter siste forsøket av meg selv. men så snart jeg har leitet frem gammle innlegg så skal jeg klippe å lime de inn her. Det er berre å komme med spørsmål:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140534405-til-tryne/#findComment-140562015
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 24. august 2009 #3 Del Skrevet 24. august 2009 her er ett innlegg som jeg skrev til en annen en gang. ta en titt på det, så finner du det du trenger;) Men så til FSH, den kan jeg mye om. Skal se om jeg klarer å forklare dte på en enkel måte. Høy FSH kan si noe om mengde egg og/eller eggkvalitet. De som er er kommt i overgangsalderen har ofte dette problemet. Jeg derimot er bare 21 år, var 18 år da jeg først fant det ut. hvorfor jeg har dte er det ingen som vet.. høye vderdier indikere vertfall at det er noe galt på dette området. En syklus hvor man har en FSH på over 12, så er det lite sannsynlig at man klarer å bli gravid da egget er så dårlig. derimot som du sier så kan FSH verdien variere fra syklus til syklus. Det hender at den av og til blir lavere, dette er de syklusene du kan bli gravid i. jeg fikk høre første gangen at jeg kom nok ikke til å bli gravid, men jeg klarte det etetr 2 års prøving. Det første jeg anbefaler deg er å gå til en akupunktør, om dere ikke har det i nærheten, gå til en homøopat eller noe, det er her håpet ligger. Det er ingenting som hjelper mot vårt problem, borstt fra dette. dette er din mulighet til å åf ned FSH verdien din. Gå til noen som er god innen for barnløshet. hadde det ikke vert for min akupunktør, så hadde jeg ikke hatt en 1 år gammel jente i dag. Her er min historie om du vil lese: I 2004 begynte jeg og mannen min å prøve å få ett barn, jeg var berre 18 år gammel. Vi trodde selvfølgelig at det kom til å skje fort siden jeg var så ung, men der tok vi feil. Tiden gikk, og skuffelsen kom gang på gang. Frykten begynte å spre seg i meg, kom jeg aldri til å få bli mor?? Dagene gikk å det eneste de bestod av var gråt. jeg kunne ikke se gravide, ikke barn ikke babyer, ingen ting, tårene berre trillet. Alle rundt meg fikk barn eller ble gravid. Jeg var livredd for å ta telefoner, redd for at noen skulle si de var blitt gravid. Etter 1 år tok jeg kontakt med legen å fikk tatt noen blodprøver, hun fortalte meg at alt så fint ut, å sendte meg videre til en gynekolog. Etter mange mnd tok hun også noen nye blodprøver. Hun kunne fortelle meg at noe ikke var som det skulle. Jeg hadde høye FSH verdier og lave østradiol verdier. Det vil si at jeg har det samme problemet som de som er i overgangsalderen, nemlig DÅRLIGE egg. Hun sa det var ikke sikkert jeg kunne bli gravid. Jeg ble så utrolig deppa, verden berre ramlet sammen. I mellom tiden hadde jeg begynt å gå til akupunktur. Dette hadde GOD effekt på meg, hun fikset sykluser å alt som går an å fikse, samtidig begynte jeg på pergotime. Vi tok nå kontakt med Hausken i haugesund, slik at vi kunne bli vurdert for prøverør. Men sjangsen for at jeg skulle bli gravid ved hjelp av dette var også veldig liten. Jeg gikk å hentet inn alle resultat av blodprøver å diverse som jeg skulle ta med. I mellom tiden fikk jeg beskjed om å ta en god påskeferie å deretter komme til samtale uken etterpå. Påsken kom, og eggløsningen kom som den alltid gjorde, denne mnd var det pause mnd med pergotime. Jeg har alltid hatt eggløsning, men fikk dette for å bedre kvaliteten på eggene. Jeg hadde ingen tro på at noe skulle skje siden jeg ikke hadde blitt gravid mnd før med pergo. Så kom IKM, den var dagen før vi skulle til samtale om IVF. Jeg hadde som alle andre mnd tatt temperaturen, å kurven hadde ikke sett lovende ut. jeg fant ut jeg skulle ta meg en test som vanlig, men hadde ikke tro på at den skulle være positiv. Så kom resultatet, det var 2 streker, jeg tenkte som alltid, jaja, så var den negativ denne gangen også. Jeg kastet den i søppelet. Så kom jeg til å tenke, har den sett slik ut før?? Jeg prøvde å ta meg i sammen å gikk å la meg. jeg hadde bestemt meg for å kjøpe meg en CB digital morgen etter. Da jeg hadde gjort det sprang jeg inn på badet. Å for første gang stod det GRAVID. Jeg kunne ikke tro det. Tårene trillet å jeg fallt sammen, jeg var overlykkelig. Etter 2 år var jeg gravid. Drømmen var komt i oppfyllelse. Jenten ble født i desember 2006. Vi fant ut at vi skulle starte å prøve på nr.2 med en gang siden det tok så lang tid med den første. Jeg var overlykkelig da jeg ble gravid nå i april 2007 UTEN HJELP av noen, men da jeg vari uke 7-8 mistet jeg. Dette var også en grusom opplevelse. Det hele endte med utskrapning. Vi fortsatte å prøve og allerede i juni ble jeg utrolig nok gravid igjen, men jeg mistet enda en gang til. Det som gjorde at jeg klarte å bli gravid uten hjelp disse gangene, var fordi hormonene mine fortsatt ikke var kommt tilbake til "normalen" etter svangerskapet jeg hadde med jenta mi. Nå viser det seg også at jeg sliter med lavtstoffskifte til tider, desverre kan legene for lite om det. I utlandet ville jeg blitt behandlet, men ikke her. dette kan være årsaken til at jeg mistet begge spirene mine, nå ser det desverre ut til at jeg må oppleve det en gang til da legene ikke vil gi meg medisiner. Når jeg går med for lavt stoffskifte har jeg også større kjangs for å få ett hjerneskadet barn. Dette hadde jeg skrevet i ett gammelt innlegg. Nå er jeg altså 23 år gammel og har lykkes med å nart få barn nr.2 Som jeg sa til dg har jeg prøvd IBF uten å lykkes, men jeg klarte det selv. Da jeg ble gravid hadde jeg gått en god stund på wheate grass, iq-qi (nesten det samme som womans care) og diverse andre dietter og vitaminer. Her er en liste jeg skrev for en stund siden til noen andre: Så til noen råd om hva du kan gjøre selv: unngå rødt kjøtt, du kan spise kylling og fisk. drikk mye vann, men ikke kaldt drikke. Ikke få i deg mye sukker, du skal også egentlig unngå hvetemel og vanlig kumelk. Du kan erstatte vanlig hvetemel med speltmel, du merker ikke forskjell. Kumelk kan du erstatte med ricemelk eller soyamelk. Ikke drikk noe med koffein i, ikke spis mye salt. Få i deg mye frukt og grønnt. jeg har funnet en side som sier noe om hva vitaminer du bør ha, her er det: Supplement with Co-Enzyme Q-10, which helps to support and improve mitochondrial functioning, the powerhouse of the cell. One of the hallmarks of aging is damage to mitochondrial DNA caused by oxygen metabolism and the presence of free radicals in the system. To limit oxidative damage, supplement with the antioxidants vitamins C, E, A, zinc, and selenium, B vitamins, and pycnogenol or OPC (oligomeric proanthocyanidins). Supplement with powerfoods like supergreens (wheatgrass, chlorella, spirulina – see above.) Wheat grass er det eneste her som kan få ned selve FSH verdien din, derfor er denne veldig viktig. jeg driver nå prøve å finne en norsk side hvor man kan estille dette, skal komme tilbake til deg å si hvor du kan få kjøpt det. L-Arginine (up to 4 g./day!) helps increase blood flow to the ovaries. Royal jelly (på norsk er det bidronningskapsler) is the Queen bee’s equivalent of hormonal stimulation, although it contains no negative side effects, unless you are allergic to bee products. Royal jelly is used exclusively to nourish the queen bee so she will have prolonged endurance, health, energy, stamina, and most importantly reproductive capability! Royal jelly's primary components are: 15% carbohydrates, 12% proteins, and 5% lipids. Royal jelly proteins are rich in natural hormones such as pheromones, almost all amino acids including essential amino acids, B group vitamins (thiamin, riboflavin, pyridoxin, niacin, biotin, pantothenic acid, folic, and inositol), and vitamin A, C, D, and E. Gelatin, a precursor of collagen and accounts for royal jelly's ability for keeping youthful skin, is also among royal jelly's constituents. Royal jelly also contains sterols, phosphorus compounds, essential fatty acids, and acetylcholine, a neurotransmitter. Other ingredients are nucleic acids, water, and numerous other trace ingredients including calcium, copper, potassium, silicon, and sulfur that are presumably very important for royal jelly's nutritional and therapeutic properties. This potent nutrient can be taken up to 1000 to 2000 mg./day. Stress er desverre også en faktor sier de. En FSH blir påvirket av stress, den blir dermed enda høyere. De sier at det kan være lurt å sette av noen minutter pr. dag hvor du bare legger deg ned å konsentrerer deg om å puste og slappe av. Masse lykek til, håper dette kan hjelpe deg: her er neon sider som d kan gå inn på: her er direkte link til High FSH and Premature Ovarian Failure http://www3.fertilethoughts.com/forums/forumdisplay.php?f=279 på denne siden er det altså ett amerikansforum. her finner du berre kvinner med det samme problemet som dg. Stil spørsmål der, det er utrolig mange dyktige kvinner der. Jeg kan medele at på dette forumet så har faktisk noen lykkes med en FSH over 100, men dettte er høyst unormalt, og leger ville sagt det var umulig. mange leger vil også si at det er ikke håp for dg nå, men det er ikek sant. det er vanskelig, men ikke umulig;) dette må du ikke glemme. jeg har hørt hele mitt kort eliv at jeg aldri kunen bli mor. jeg har lukket ørene, å nå venter jeg jo nr.2;) http://www.highfshinfo.com/ Les også her inne. det er mye god informasjon her;9 PS: Jeg har klokke tro på akupunktur, homopat og wheat grass;) dette var det jeg fant, har klippet å limt fra forskjellige innlegg. vet jeg har noen andre innlegg ett sted med mer info, men jeg finner de ikke i farten. men nå kan du berre spørre i vei, så kan jeg svare så godt jeg kan;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140534405-til-tryne/#findComment-140562112
sitron72 Skrevet 25. august 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 25. august 2009 Hei på deg Tryne, og tusen tusen takk for fyldig og god informasjon!! Du er en knupp! Og så må jeg si at selv om det har vært en skikkelig berg og dalbane-tur for deg i noen år nå, så er du egentlig en vandrende suksesshistorie, noe som beviser at man ikke skal gi seg og heller ikke ta det legene sier for god fisk! Konklusjonen er at vi alle egentlig bare må stå på, før eller siden vil vi forhåpentligvis lykkes, og så får vi gjøre det vi selv kan ved siden av behandlingen vår, som å leve sunt, spise vitaminer (selv tar jeg vitamintilskudd, jod og sink) og kanskje ta oss en tur til akupunktør. Lykke til videre i svangerskapet ditt, Tryne, snart er du 2-barns mamma Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140534405-til-tryne/#findComment-140563615
Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 25. august 2009 #5 Del Skrevet 25. august 2009 om du sier, man skal ALDRI ta alle svar fra leger som god fisk. hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke vert der jeg er i dag. jeg fikk jo høre før jeg ble gravid med første jenta at jeg aldri kom til å bli gravid. da vi startet å prøve var det kun Jon hausken som ikke gav meg opp. han var enig med meg, den som ikke prøver har heller ingenting å vinne:) to uker før jeg ble gravid denne gangen fortalte han meg at det var ikke en eneste lege som han hadde kontaktet ang. en undersøkelse som ville hjelpe meg, de mente det var ett håpløst tilfelle. men to uker satt jeg med positiv test igjen:D Det er mulig å bli gravid med høy FSH, det er berre vanskeligere. Men hvorfor ikke prøve om man orker??? ikke gi opp så lenge hodet ditt forteler dg at du orker å prøve videre. Jeg fant en gang en side hvor det var oversikt over langt over 100 damer som hadde klart det tross høye FSH verdier. Noen hadde klart det ved hjelp av IVF, noen AIH, noen pergotime og noen naturlig:) Så det kan fint gå Vil råde dg til å gå til Jon hausken om du har mulighet. jeg hadde foresten også prøvd wheat grass hadde jeg vert dg. Uansett utfall så er det bra for kroppen:) du må ha masse lykke til videre, jeg er nå her om du lurer på noe:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140534405-til-tryne/#findComment-140563901
sitron72 Skrevet 26. august 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 26. august 2009 Begynte forresten på wheatgrass igår, har kjøppt det for lenge siden men mista litt motet da legen min sa at det ikke har noen effekt. Nå viser det seg jo at FSH nok går ned vha wheatgrass, så får vi også krysse fingrene for at eggkvaliteten da øker en smule. Gjør ihvertfall ikke vondt verre. Smaker nettopp som gress, men det er da bare å hive det i seg i en fei og ta en pastill etterpå, så det skal jeg nok overleve. Så et annet sted Tryne at du tok 2 ss to ganger om dagen, så det skal jeg også gjøre. Nå venter jeg på evaluering og snart får jeg nytt oppsett på nye medisiner. Imens tar jeg masse vitaminer og holder meg frisk og sunn. Som du sier, det er bare å holde på så lenge man orker når man vet at det er en mulighet for å bli gravid. Igjen tusen takk for hjelp og støttende ord! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/140534405-til-tryne/#findComment-140569792
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå