Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, 3 år siden sist jeg hadde baby, så nå trenger jeg å friske opp hukommelsen litt;

Hva gir babyen (ofte) luft i magen av det mor spiser?? Vet det er forskjellig hva man reagerer på, men sånn generelt. Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig glad i nattesøvnen min og har masse allergi i familien så jeg er kanskje i overkant forsiktig, men jeg holder meg unna: løk, alt med kål, bønner, brus, jordbær, appelsin, druer, sjokolade, sterkt krydret mat for luftsmerter hos småtten og mandler, nøtter og skalldyr for allergi.

Noe jeg har glemt..?? sikkert:)

Skrevet

Her spiser jeg det jeg har lyst på. Eneste gangen jeg har merket at babyen har reagert med masse luft i magen var etter at jeg hadde spist bringebær og druer.

Ellers må man vel bare prøve seg litt fram. Alt med måte tenker jeg :) Ikke overspise verken frukt, løk, kål eller andre ting som babyen kan reagere på. Men man finner nok fort ut dersom den reagerer på det :)

Skrevet

Det er forskjllig fra baby til baby på hva de reagerer på.Det er bare å prøve seg frem.

Druer er for mitt vedkommende NEI mat i forhold til mageonde hos småen.

Du kan jo gå inn på denne linken her også og se svarene her

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140527670

Skrevet

Hei!

Jeg drikker veldig lite brus og spiser veldig lite sjokolade pga kullsyren og sukkeret. Merker både på meg selv og babyen hvis jeg har spist eller drukket dette, vi sover mye dårligere begge to. Ellers er det jo det de andre har nevnt, løk, kål, erter, bønner osv

Skrevet

Ikke helt sikker på om det faktisk gir luftsmerter, men etter at lillemann kom til verden har jeg konsekvent ikke drukket brus eller spist noen form for salat eller annen kål samt løk. Drueskåla nappa mannen min vekk foran nesa mi. Her skal det soves om natta!!!!

Skrevet

Har aldri drukket så mye solo som da jeg ammet. Spiste mengder med kålrabistappe da tjukken var en måned (juletider), og har aldri med vilje vært forsiktig med noe som helst. Og han har heller ikke reagert på noe. De første fire, seks ukene hadde han tidvis luft og litt trøbbel med magen (litt sutring sånn i fem-tiden på ettermiddagen), men det var uavhengig av hva jeg spiste, og ble bedre og bedre uke for uke.

Du får nok bare prøve deg frem.

Skrevet

"Ammende kan stort sett spise hva de vil. Drikke er imidlertid en annen skål.

Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt.

– Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing.

Helsing har arbeidet med amming i hele sitt yrkesliv. Hun startet Ammehjelpen, har skrevet flere bøker om temaet, og har også en doktorgrad i ernæringspolitikk. Saken er at kvinners brystmelk er ganske lik, uavhengig av kosthold. Men hvis man spiser veldig mye av én ting, kan det gå over i melken.

- Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

"Som ammende er det nemlig mye man får høre at man bør holde seg unna. Jordbær er en klassiker. Andre ting medsøstre, svigermødre og mødre er ivrige på å advare mot er reker, blåskjell, løk, kål og blåskimmelost.

– Bør man styre unna disse matvarene når man ammer?

– Svaret er egentlig enkelt: Ingen mat er dømt bort i ammeperioden, sier fødselslege på Rikshospitalet Gro Nylander, som står bak flere kjente bøker og filmer om amming.

– Hvor bør man starte opprullingen hvis barnet man ammer plages av mageknip eller utslett?

– Som regel er det ikke maten mor har spist som er årsaken til babyens magesmerter, men hvis barnet skriker veldig mye kan man spørre seg om det likevel finnes en sammenheng. Og det finnes mat som kan gjøre at babyen får vondt i magen, det stemmer at kål er en god gammel "magekniper", sier Elisabet Helsing.

Ammende trenger heller ikke bekymre seg for at maten de spiser kan fremprovosere allergi hos barnet.

– Bare i familier med mye ekstrem allergi gir man en sjelden gang kost-restriksjoner, og da helst i samarbeid med allergolog. Men det skal mye til, sier Gro Nylander"

Hentet fra http://www.klikk.no/foreldre/baby/article276098.ece

Videre:

"Det er ingen holdepunkter for at barnet får kolikksmerter hvis du spiser mat som er gassdannende. Verken fiber eller gass opptas fra tarmen din eller går over i melken, selv om det kan volde deg ubehag. Utover i ammeperioden vil de fleste oppleve at de trygt kan spise hva de vil av frukt og grønnsaker uten at det gir barnet mageknip."

"Sjokolade kan, i motsetning til sitt rykte, som oftest spises i moderate mengder uten at det forårsaker kolikk, diaré eller forstoppelse hos barnet".

Hentet fra http://www.babyverden.no/templates/Article____4419.aspx (anbefaler å lese hele artikkelen, for å se utsagnene i sin rette kontekst+ mye nyttig info=)

Hentet fra et tidligere innlegg her inne. Det er MANGE myter ute og går når det gjelder akkurat dette!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...