Gå til innhold

Ok, hjelp. Jeg har klart å kjøpe et bonsai-tre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en kul potteplante idag, og det viser seg (jeg har nemlig lest bruksanvisningen som følger med plantespetakkelet..) at det er et bonsai-tre. Jeg er ganske sur her nå.

Hvordan skal jeg klare å holde liv i den?! Jeg dreper ALT. Bestandig! Jeg skulle nå forsøke meg på en plante, og tok med meg en som så kul ut. Det er da et hersens bonsai-tre, som skal dulles med, beskjæres, plantes om, gjødsles etter en timeplan og omtrent vannes med en pippette. Jeg er svett på ryggen og vurderer å sette fyr på den først som sist.

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Tja, tror jeg hadde pakket cellofan rundt den, og gledet noen andre;o)

Den hadde holdt maks èn uke her, så bedre at noen andre har gleden:)

Gjest amandine
Skrevet

Dessverre ingen hjelp, men takk for at du brakte et smil til meg i dag! Forøvrig kan du vurdere å se potteplanter som litt langvarige buketter, bare, det hjelper!

Skrevet

Oi, du er god om du får det til... Jeg er absolutt ikke noe blomster-finn, og har drept utallige blomster i mitt liv. Har prøvd meg på bonsai tre jeg også -uten hell.

Lykke til! :):)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Hehe, har ganske grønne fingre, men bonsai-treet min levde vel i ei uke. Jeg tror ideen om cellofan vil være det beste for deg...hihi.

Skrevet

Hehe, du får prøve :) Skal de ikke ha vann annenhver dag? Du får begynne der :)

Forresten, fant du ut hvem din hemmelige beundrer var (da du hadde bursdag)??

Skrevet

Jeg fant aldri ut av det nei :)

Til alle: takker for svar, jeg får nok gi den bort ja :) Sier litt om nin kunnskap om planter når jeg presterer å kjøpe et bonsai-tre på slump. Er litt stolt ja ;)

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Greia med bonzaitrær er å gi dem minst mulig plass og næring, uten å ta livet av dem. Det er det som gjør at de holder seg så små. I prinsippet kan man lage bonzai av alle slags planter - det handler bare om forhold mellom rot og overjordisk vekst. Når roten ikke får utvikle seg vil også den vegetative (grønne) veksten hemmes.

Unntaket på piningen er vanntilgangen. Jeg har pleid å dyppe bonzaiene i vann hver dag. Sett hele greia i en bøtte med vann, la den trekke vann til det slutter å boble - ferdig. Siden den har så mye rot oppi liten potte, er det nesten ikke jord til å holde på vannet. Den bør derfor heller ikke stå i sterk sol, da tørker den for fort ut... Gjødsel ville jeg ikke tenkt noe særlig på, du kan evt kjøpe bonzaigjødsel og gjødsle etter anvisningen på pakken. Beskjæringen er heller ikke så kjempeviktig om du ikke har tenkt å stille på bonzaiutstilling, hehe... Du klarer å holde liv i den uten beskjæring... Det må du nesten lese deg til, for du bør helst vite litt om plantefysiologi for å forstå deg på hvordan en plante påvirkes av forskjellige typer beskjæring...

Skrevet

Hehe.. Mhm.. Sier du det ja ;)

Jeg bøyer meg i støvet for det du kan om planter, så skal jeg prøve og følge rådene dine ;)

Gjest Sauen har 2 jenter =)
Skrevet

Hehe, noe må man da kunne når man er utdanna gartner=P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...