ViSkalBliEnTil Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Jeg vet at det var bestemmelser for dette før på 9 t, men mener å ha hørt at barnehagen ikke har lov til å bestemme dette lenger...... stemmer det ?
h.hippo Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Hvis barnehagen ikke har noe eget om dette i sine vedtekter, så kan man være i barnehagen så lenge den er åpen! Finnes dessverre ingen lov som ivaretar de stakkars små i fht dette. Vår barnehage er åpen i 11 timer, og noen få er der hele denne tiden.. Det synes jeg er trist, og de er fryktelig slitne! En dag i barnehagen er en slitsom arbeidsdag, de fylles med inntrykk og sosiale utfordringer hele dagen, så de trenger pauser derfra også!
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 18. august 2009 #3 Skrevet 18. august 2009 Men herlighet, hvem vil la barnet gå lenger enn 9 timer da? 9 timer er jammen meg lenge nok om man må bruke den så lenge hver dag...
Birk blir bror! Skrevet 18. august 2009 #5 Skrevet 18. august 2009 Vet ikke om det er noen lov bestemmelser for det, vår barne hage er oppe fra 7 til 5 og da kan barnet være der heøe dagen hvis en har full plass... Synes det burde vært regler mot og ha barna for lenge i barnehage, men vet at det er foreldre der ute om trenger og ha barne lange i barnehage. Alenemor/far som ikke har noen annen mulighet... Ikke alle som har familie som kan hjelpe til :-(
JIPPI:) nr 3 i 2010:) Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 jeg er overbevist om at det finnes regler for dette, spørr deg forr i barnehagene i nærheten
Frøya&Odin Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Uff, dere må ikke dømme noen. Husk at enkelte er aleneforeldre og har reisevei til og fra barnehagen. De fleste ønsker å være mest mulig sammen med barna men dagen og økonomien må også gå opp. Er man to blir jo selvfølgelig det lettere.
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 Men nicket : vilblientil sier jo litt om at det er en far også under samme tak, eller? Uansett, stakkars små !
tommelise-31 Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 En full barnehageplass er 45 timer i uken. Det vil si 9 timer gjennomsnitlig oppholdstid pr. dag i en uke. Det er mange barnehager med utvidet åpningstid, men det vil ikke si at barna kan være lenger i barnehagen. Dette tilbudet er for å møte foreldre som jobber skift, turnuser osv. Det er nok mange barnehager som ikke er så "strenge" på oppholdtiden, og lar barna være der lenger enn 9 timer dagen. I andre barnehager er de fleksible på oppholdstiden så lenge det i løpet av en uke blir 45 timer tilsammen, at barnet feks har en lang dag så tar det en kort dag senere i uken.
tommelise-31 Skrevet 18. august 2009 #10 Skrevet 18. august 2009 Det som er skrevet ovenfor gjelder Stavanger kommune. Andre steder i landet gjelder nok andre regler.
Gjest Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 hos oss er det max 9 timer pr dag... men jeg som jobber i bhg ville kanske ha tatt kontakt m barnevernet/fulgt med på barnet hvis det samme barnet alltid kom først til bhg, og alltid var den siste som ble hentet... selv om vi har 9 timer, sier vi ikke noe til foreldre omdet...
Hege_83 Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 Ikke bare aleneforeldre med barn som trenger 9 timer i barnehagen. Vi er to, menne grunnet dumme arbeidstider,må litjmor være i barnehagen 9 timer noen dager..Synes IKKE det er noe artig, men ett must... Dette grunnet lange arbeidsdager og kjørevei til jobb.. Har heldigvis noen dager hvor vi kan kutte ned da, så i dag er det 5 timer.. menne vil ikke dømme noen som har barn lenge i barnehagen for de har som regel en god grunn..
Kari Trestakk Skrevet 19. august 2009 #13 Skrevet 19. august 2009 I barnehagen til sønnen min tilsvarer 100% plass inntil 50 t i uka, dvs 10 timer om dagen, så jeg går jo ut i fra at det ikke finnes noen max-grense for hvor lenge barn kan være i barnehage (så lenge barnehagen er åpen). Jeg tror de færreste har noe ønske om å ha barnet sitt 50 timer i barnehagen i uka, men at det er dager innimellom hvor det er nødvendig at barnet er i barnehagen fra omtrent kl 7 til kl 5 er vel ikke noe merkelig. At noen begynner å snakke om barnevernet pga barn som har lange dager i barnehagen synes jeg virker helt bak mål. I de fleste tilfeller dreier det seg vel om at foreldrene er på jobb, og evt har lang reisevei. Både jeg og mannen min jobber 100% (når jeg ikke er i fødselspermisjon), og vi har begge 1 times reise hver vei til og fra jobb. Vi prøver så langt det går å dele på levering og henting i barnehagen, slik at det ikke blir altfor lange dager i barnehagen for småen, men det lar seg ikke alltid gjøre pga. møtevirksomhet, jobbreiser osv. Som regel blir det uansett over 9 timer i barnehagen. Jeg føler meg på ingen måte som en dårlig mor pga dette, selv om jeg skal være den første til å innrømme at det ikke er noen ideell situasjon. Heldigvis er barnehagen "vår" helt fantastisk, og gutten stortrives der.
Bare™ Skrevet 20. august 2009 #14 Skrevet 20. august 2009 Det er eierne av barnehagene som kan bestemme dette. De fleste kommunale barnehagene i pendler kommuner ville jo tapt skatteinntekter all mass dersom kommunestyrene rundt omkring skulle legge seg oppi hvilke barn som var hvor lenge i de forskjellige barnehagene. Folk som har reisevei (ikke bare bare å være avhenigig av NSB???) eller bor klønete til mht trafikk ville jo blitt store sosiale tapere dersom stat eller kommune skulle bestemt dette, Det jeg derimot hadde vært FOR, var forslaget om at barn av foreldre i svangerskapspermisjon hadde fått slippe disse lange dagene!!! I Sverige var det hvertfall tidligere ikke automatikk i at du fikk ha eldstemann fulle dager i barnehagen når du var hjemme med den minste. Utrolig mange ett og toåringer som opplever store omveltninger i livene sine i form av at det kommer en liten baby- i tillegg så blir de levert av pappa på vei til jobb og hentet av ham på vei hjem- så man har liksom ingen mamma i våken tilstand omtrent. Dèt syns jeg er mer graverende. For det KAN man faktisk unngå- om man GIDDER
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 21. august 2009 #15 Skrevet 21. august 2009 Ringe barnevernet fordi noen blir levert tidlig og hentet sent..? Skal foreldrene slutte i jobben sin f.eks?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå