sara_82 Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Hei.. Var i går på innsetting, og fikk satt i 1 egg.. Fortsatt er det 5 befruktede egg,som det fortsatt var liv i på klinikken... Men de kunne ikke svare meg på om disse kunne fryses før tidligst onsdag, for de måtte følge utviklingen på de og se om alle kom til stadiet blastocyst..... Trodde liksom eggene måtte fryses før det stadiet jeg?? Eller har jeg misforstått hele greiene? Håper noe kan svare meg på dette... Er helt ny i gamet, og forvirringen surrer på høyt nivå
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Skjønner forvirringen din... Fikk akkurat den samme beskjeden vi og på vårt første forsøk, og jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor de gjorde det sånn;o) Vi hadde akkurat som deg innsetting på en mandag, fikk ett egg inn og hadde fem befruktede, levende egg igjen etter innsett. Det vi da fikk beskjed om var at de ville følge eggene frem til onsdagen for så å vurdere frys. Jeg fikk aldri noen god forklaring på hvorfor de ventet med å fryse dem ned - det var en vurdering i hvert enkelt tilfelle fikk jeg til svar, hvorvidt de frøs ned på dag 3-4-5 eller 6. Sånn som jeg har forstått så råder det stor uenighet blant ekspertisen på dette med langtidsdyrking av egg før frys/innsett. Enkelte hevder at ved å vente flere dager får man luket ut de eggene som hadde gått til grunne uansett. Dermed fryses bare de beste eggene ned og det blir en høyere suksessrate. Andre mener at flere egg ville kunne overlevd dersom de hadde fått en livmor å bo i. Så langt er ingenting bevist og det er neimen ikke godt å si hva og hvem man skal tro på... Jeg ville spurt på klinikken. Det gjorde jeg, men som du forstår så ble jeg ikke så voldsomt mye klokere av det heller;o) Kanskje de kan gi deg noen bedre svar enn jeg fikk. Vi endte opp med to 6 dager gamle blastocyster i frysen. Når de blir tint opp må de settes inn ganske med en gang, for de er klar til å "klekkes". Men jeg har forstått at de ved klinikken har stor tro på at de skal klare seg, ettersom de er fulgt lenge og har utviklet seg som de skal. Uansett - lykke til med rugingen, og med fryseeggene:o)
sara_82 Skrevet 18. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2009 Tusen takk for supert svar... Jeg ble mye klokere nå jeg... Og roligere Får bare krysse fingrene og håper det blir noe å fryse... Hvordan går det med deg da? Litt ny her inne, så kjenner ikke historien til folk ennå )
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 18. august 2009 #4 Skrevet 18. august 2009 Så bra at du fikk noe ut av svaret mitt. Er nå så mye vi skal lure på vi som holder på i dette gamet... Får håpe du får fryst ned noen egg ja - det er en god trygghet å ha. Jeg er faktisk i gang med fryseforsøk nå... Hvis begge eggene overlever så er jeg ruger med TO egg før uken er omme. De er nemlig fryst ned sammen, i ett strå, så de må brukes samtidig. Krysser fingrene og hååååååper at i det minste ett egg overlever, to hadde vært en drøm..... Så det er spennende tider både her og der:o) Et lite tips for rugetiden - ikke la deg friste til å teste før testdatoen du har fått av klinikken. Det blir bare styr, og forvirrer ofte mer enn det gir svar. Jeg vet det er vanskelig, men HOLD UT! Jeg tror du kommer til å være glad for at du holdt deg i skinnet!
sara_82 Skrevet 18. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. august 2009 Så spennende da... Skal krysse fingrene for at dette er gull eggene dine... ) Når det gjelder testdato, så tviler jeg ikke på at det er vanskelig å holde seg til datoen.... Har lyst å teste NÅ.... Selv om jeg vet at det er dumskap Hvor holder du på med forsøk?
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Takk for det... Vi er hos klinikk Hausken:o) Du da? Jeg kjenner igjen den trangen til å teste, altfor godt faktisk. Men hvis du tester tidlig, vet du jo ikke om du kan stole på resultatet. Dermed risikerer du unødvendige skuffelser eller falske forhåpninger, alt ettersom. Ingen av delene er noe kjekt:o(
sara_82 Skrevet 18. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. august 2009 Klinikk Hausken her og ) Fantastiske folk som jobber der...
MK73 Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 De fleste klinikkene, i alle fall de offentlige, fryser ned overskytende egg som er gode nok samme dag som man har innsetting. Det er det vanligste, og er forsåvidt også standardprosedyren ved flere private klinikker. I tillegg har man altså den andre varianten, som er langtidsdyrking. Det betyr at man venter til eggene når blastocyst-stadiet og fryser de som er gode nok ned da, som i deres tilfeller ved Hausken. I noen tilfeller gjør man dette også ved offentlige klinikker, men det vanligste er frysing innsettingsdagen. Som en annen nevnte, så strides de lærde noe om effekten av langtidsdyrking. Jeg ville uansett ha forventet at klinikken har snakket med pasienten om dette på forhånd. Lykke til med forsøket! Blir et par spennende uker for deg nå :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå