Gå til innhold

Vær så snill:D Er det noen som kan hjelpe meg ang. fri fra jobb ved flytting??

Anbefalte innlegg

Ønsker egentlig å være anonym, men kjører på her...

Vi har leeeenge kranglet med svigermor og hennes mann, de eier butikken der mannen min jobber. Det blir kranglet om heeelt syke ting, som hvorfor mannen min er kompis med en som kastet potetgull på gulvet hos svigermor når han var 7 år osv... Svigermor har også vært inn og ut av psykriatisk, og rett og slett uutholdelig. Hun har ikke fått sett lillemor på 3mnd. fordi det kun er krangling når vi treffes. Derfor er vi nå kastet ut av leiligheten vi bor, de eier den...! Vi flytter da til en annen kommune. Jeg mener å ha lest/hørt at man har krav på fri fra jobb 1 eller 2 dager for å flytte når det er til en annen kommune. Mannens stefar nekter mannen min noe som helst fri. Men jeg greier ikke å finne det noe sted, er det noen som kan hjelpe meg...? Hadde vært så deilig å kunne slengt det i bordet å sagt at nå tar han fri, så er vi ute av leiligheten innen fredag liksom....

Fortsetter under...

VI fikk en flyttedag i året da jeg jobbet i kommunen, men tror det varierer fra sted til sted altså..

Dette var det jeg fant i farta:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=344369

Jeg jobber i et privat firma og vi har krav på en flyttedag i året. Uten lønn. Kan du ikke ringe nav eller noe? Kanskje de vet hva som gjelder for mannen din?

Lykke til med alt! Har selv en mor som er psyk og vet ALT om det... Ikke la henne slite dere ut!

Det er faktisk bestemt ved lov at man har krav på velferdspermisjon ved flytting, men jeg aner ikke om du har krav på lønn.. Antagelig er det opp til tariffavtalen, og hvis mannen din ikke er organisert og jobber i en liten familiebedrift uten spesielle avtaler på dette er det ikke sikkert han kan kreve lønn. Men fri, det har han krav på!

http://www.lo.no/s/Medlemskap/medlemsfordeler/05-Rett-til-velferdspermisjon/

Tusen takk alle sammen! Der stod det at han hadde krav på det. Om det er med eller uten lønn får han finne ut selv, men nå skal jeg vise de dette så får han nok fri håper jeg....

For å bruke den bestemmelsen må hab være medlem av LO og ha en jobb som er omfattet av verkstrdsoverenskomsten. Mange andre taruffavtaler har en tilsvarende ordning, men det er ikke noe som er lovfestet. Han må derfor sjekke sin egen tariffavtale for å se om han har rett på fri og om det eventuelt er med lønn.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...