Gå til innhold

Ulike arbeidsgivere, foreldrepenger, fulltidsstudent, rettigheter?

pityriasis

Anbefalte innlegg

Tenker meg på en samtale med NAV når jeg bikker 12 uker, men foreløpig tenkte jeg å se om noen av dere kanskje kan svare?

Situasjonen er som følger:

Jeg er fulltidsstudent ved et profesjonsstudium, og har i underkant av 1 1/2 år igjen før graden er fullført. Mannen min er også fulltidsstudent på en bachelor, har 2 år igjen. Jeg arbeider fast 3.hver helg ved siden av, i tillegg til at jeg har jobbet MYE i sommer og en del ekstra utenom. Årslønnen min fra 2009 blir nok på i overkant av 200.000, men dette er jo fra 3 ulike arbeidsgivere sammenlagt. Min mann arbeider fast 2.hver helg og en del ekstra og har en årslønn på ca 140.000 for 2009. Vi har også fullt lån fra lånekassen begge to.

Jeg har termin i april (om alt går etter planen), og ønsker å ta 6 mnd permisjon før jeg fullfører graden. Spørsmålet er da hvilke økonomiske rettigheter vi har.

Slik jeg har forstått det kan en velge mellom engangsbeløp og foreldrepenger. Har jeg rett på foreldrepenger med min inntekt? Har hørt noe om 1/2 G, men , må det være fra samme arbeidsgiver - og må det være fastlønn? Som student er jo hovedinntekten min fra sommerjobben, og jeg har flere ulike arbeidsgivere. Hvem utbetaler i så fall foreldrepengene - NAV?

Hvilke rettigheter har min mann? Siden jeg bare planlegger 6 mnd, kan han da ta noen måneders permisjon også - og få evt foreldrepenger?

Vet ikke om noen kan svare, men mulig at noen har vært i en lignende situasjon??

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Heisann!

Kriteriet for å få foreldrepenger er at du har jobbet og tjent minst 45 000 eller noe sånt (fribeløpet) siste seks måneder. alt du har jobbet før det spiller dessverre ingen rolle:( med andre ord, det gjelder å jobbe så mye du kan nå før fødselen.

selv om du har ulike arbeidsgivere spiller det ingen rolle. men du må selv få arbeidsgiverene dine til å fylle ut skatte og inntektsopplysninger for arbeidstaker (finner du på nav.no) og levere til nav sammen med krav om foreldrepenger.

du vil også få fødselsstipend fra lånekassen så lenge din mann ikke tar ut permisjon. dette søker du om når barnet er født. kriteriene her er at du har hatt rett på stipend og lån siste seks måneder før fødsel (som du har), og at du ikke tar permisjon fra skolen før enn 3 uker før termindato.

dersom du har jobbet mer enn 50 % av en 100 % stilling, så har din mann rett på å ta ut pappapermisjon fra jobb. da kan dere dele permisjonen slik at du begynner igjen å jobbe og gå på skole etter 6 mnd. da kan han være hjemme å få foreldrepenger fra nav og fødselsstipend fra lånekassen.

men ville sett på hva som lønner seg best for dere. om han får mindre utbetalt i mnd i foreldrepenger er det lurere at du tar hele permisjonen selv, og får foreldrepenger fra nav. du kan likevel starte å studere igjen etter 6 mnd hvis du vil det. stipendet fra lånekassen får du uansett om du studerer eller ikke. da kan jo feks han ta 6 mnds permisjon fra skolen for å være hjemme evt studere hjemmefra.

men iallefall på skolen som jeg går hadde jeg ødelagt for begge to skulle vi delt permisjonen slik, fordi en ikke kan hoppe inn igjen i neste semester uten å ha tatt forrige. u see?

fikk selv en gutt i mai 08, gikk 2.året på ingeniør, og hadde jobbet som deg, kanskje enda mer med to ulike arbeidsgivere.

fikk da foreldrepenger fra ene arbeidsgiveren(var fast ansatt) og fra nav resten siden ejg ikke hadde fast stilling hos den andre arbeidsgiveren. fikk også fødselsstipend fra lånekassen. tok ett års permisjon fra skolen, fra juni-august. startet å studere igjen hjemmefra vårsemesteret før permisjonen var over fra skolen. og jobbet helger fra januar av da permisjonen min fra jobb var ferdig. min mann jobbet så han var jo ikke student. han kunne tatt ut permisjon, men det lønnet seg ikke for oss da jeg hadde mistet foreldrepenger og fødselsstipend fra lånekassen, og ikke ville kunne jobbet så mye som jeg fikk utbetalt.

håper du ble noe klokere!

Sånn som jeg har forstått reglene til NAV er kriteriet at du må ha vært i arbeid i minimum 6 av de siste 10 månedene før fødsel. I og med at du jobber fast hver 3dje helg så tilfredsstiller du jo dette kravet. Når det gjelder inntekt så er det dette med 1/2 G ja, det tilsvarer 3 000,- kr/mnd. Tjener du over dette (i 6 mnd) har du rett på foreldrepenger.

Engangsstønaden er vel på like over 30 000, så da er det bare å sette seg ned å regne seg frem til hva som lønner seg.

Jeg er i noenlunde samme situasjon - har hatt fast helgejobb annenhver helg, men en del ekstra og litt andre arbeidsgivere i tillegg i perioder. Såfremt jeg har mer enn 4 000,- i mnd vil jeg jo få utbetalt tilsvarende i foreldrepenger. Totalt vil dette beløpet bli mer enn engangsstønaden, og dermed er det denne løsningen som lønner seg for meg.

MEN foreldrepenger får du jo bare for den perioden du har permisjon. Om du bare skal ha foreldrepenger i 6 mnd må du jo ta det med i regnestykket ifh til engangsstønaden også. F eks 3 000,- i 6 mnd = 18 000,- ikke sant?

Når du har flere arbeidsgivere og mye ekstraarbeid er det nok NAV som betaler foreldrepenger ja. Finn fram lønnsslippene dine for de 6 beste månedene (når det nærmer seg) - ta dem med på NAV og fyll ut søknadsskjema og legg ved lønnsslippene som dokumentasjon på tapt inntekt. (iallefall det jeg fikk beskjed om).

Dere har jo rett på 46 eller 56 uker, eller noe lignende, permisjon. Dersom du ikke tar ut all permisjonen kan selvfølgelig mannen din også ta noe. Det er helt opp til dere hvordan dere fordeler permisjonen. Med unntak av de tre ukene før og seks etter fødsel som er forbeholdt mor.

Og som nevnt over her så dersom du har jobbet mer enn 50 % (og da er det det som du faktisk har jobbet som teller, IKKE stillingsprosent) så har far rett på fedrekvoten - 10 uker.

Og til slutt, for å ha nevnt det (siden jeg spekulerte litt når jeg begynte å rote i papirjungelen) NAV og Lånekassen er uavhengig av hverandre. Selv om du får penger fra NAV får du også stipendet fra lånekassen, og motsatt. Det eneste som påvirker stipendet er FARS foreldrepenger (av en eller annen grunn). Permisjonene er også uavhengig av hverandre. Du trenger ikke ha like lang permisjon fra jobb som fra skole for eksempel. Eller motsatt, om du vil..

Håper dette var litt til hjelp. Bare spør om det er noe du ikke forsto. Jeg suger til å forklare, and i know it! ;p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...