ღMaritpusenღ Skrevet 18. august 2009 #1 Skrevet 18. august 2009 Hei dere! Holder på å bli gal av å finne frem i dette rotet systemet som omhandler permisjon og penger. Jeg er i utgangspunktet fulltidsstudent, har kommet inn på et årsstudium med oppstart nå. Det er ikke noe spesielt obligatorisk oppmøte såvidt jeg har forstått, derfor kommer jeg til å jobbe en del ved siden av. Pr i dag har jeg en 20 % stilling på bensinstasjon, og for tiden litt over 50 % vikariat med renhold. (vikariatet varer i beste fall fram til permisjonen starter, 20 % stillingen er fast, men vurderer å si opp den). Det siste året har jeg jobbet en god del ved siden av studiene, og har derfor opparbeidet meg rett på foreldrepenger - i tillegg til det stipendet jeg vil få fra lånekassen. Så langt er alt greit. Problemene oppstår når jeg skal finne ut av det med permisjon. I utgangspunktet skal det ikke være noe i veien for at jeg fortsetter studiene, og at far tar ut permisjon. Men da får ikke jeg foreldrepenger, og han vil ikke få feriepenger av de pengene han mottar. Lånekassen vil i tillegg redusere stipendet pga hans foreldrepenger. Dette vil derfor bli meget ugunstig økonomisk både på kort og lang sikt. Termin er forresten rundt nyttår, så jeg vil isåfall bare være student i ca 5 mnd etter at barnet er født, før jeg må ut i jobb, mens far isåfall må fortsette permisjon (for da har jo ikke jeg nok jobb til å få foreldrepenger i tillegg). Pga at vi kommer så dårlig ut av økonomisk med alternativet overfor vurderer vi at jeg skal ta permisjon fra skolen. Slik vil jo jeg få fullt foreldrestipend + foreldrepenger + at han har sin normale lønn. (han har 100 % fast stilling). MEN, hvordan kan da far få noe som helst permisjon???? Dersom jeg tar permisjon fra studiet kan jo ikke jeg tilbake på skolen for de ukene far evt vil ha permisjon? For at far skal få lønnet permisjon kreves det jo at mor er i full utdanning eller full jobb. Når jeg hopper ut mellom første og andre semester nå, så kan jeg vel ikke returnere før på ca samme sted? altså starte fra andre semester året etter? Har også vurdert at far kan ta ut gradert, men likevel må jeg være i jobb eller utdanning mens han tar ut sine dager. Hvordan kan dette løses? Dere som tenker å ta permisjon fra studiene, tenker dere å ha all permisjonen selv? Skal ikke far ha noe? Håper noen kloke hoder kan få det til å gå opp et lys for meg her!
Line* Skrevet 18. august 2009 #2 Skrevet 18. august 2009 Jeg vet ikke om jeg har forstått reglene riktig, men har undersøkt litt med nav + andre som er i samme situasjon. Selv har jeg termin i februar. Jeg er fulltidsstudent, og det er min samboer også. Jeg har tenkt å ta noen fag i løpet av permisjonen, for å lette litt på studiemengden året etter når jeg er ferdig i permisjon (står på lånekassen sine hjemmesider at man kan velge å ha full permisjon eller studere uten at dette har betydning for utbetaling av fødselsstipend). Fram til permisjonen har jeg planer om å jobbe 50% eller mer ved siden av studiene, dette gjør at far har rett på fedrekvoten. Her beregnes stort sett snittet av det man har utbetalt siste seks mnd. Når far har rett på fedrekvote kan han ta ut sin permisjon og da trenger heller ikke mor ut i arbeid/studere denne tiden han har permisjon. (dette gjelder ikke dersom mor jobber mindre enn 50%). Og du jobber vel over halv stilling, så da skal far ha rett til fedrekvote. Når far har rett på fedrekvote, skal heller ikke de pengene han mottar fra nav i denne perioden, ha betydning for ditt fødselsstipend i din del av permisjonen. Vi har ikke funnet ut hvordan vi skal dele permisjonen enda, men det ser ut til at jeg bare tar ut hele permisjonen. I stedet tenker vi at han kan ta ut ferie om sommeren, slik at vi kan ha en lengre periode fri sammen (må selvsagt spare opp penger til dette da). Tror jeg får mer utbetalt totalt sett enn det han får, og da lønner det seg vel at jeg tar ut hele permisjonen. Jeg får jo uansett ikke begynt på fulltidsstudiet igjen før våren-11. Håper du fikk svar på noe av det du lurte på og kanskje fikk noen tips=) Kan jo kanskje uansett være greit å sjekke med nav/lånekassen så man er på den sikre siden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå