Gå til innhold

Amming og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammer fortsatt lillegutt på 9mnd, blir endel iløpet av dagen! Og lurer på hvordan jeg nå skal gjøre det når han starter i barnehagen om bare noen dager?? Har jo ikke lyst å trappe så altfor mye ned. Men blir jo å fortsette med å amme morgen, ettermiddag og kveld! Lurer på om jeg kan stikke innom barnehagen i lunsjtid for en formiddagstår? Tro hvordan dette blir mottatt i barnehagen? Eller kanskje det er best for barnet mitt at jeg holder meg unna? Eller kanskje det bare rett og slett er en naturlig nedtrapping på denne ambivalente ammingen... Akk, noen tanker fra meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynner snart å jobbe, og tenker at det får bli så som så med ammingen. Nå ammer jeg tre ganger om dagen, ca.

Vesle koser seg innimellom veldig med puppen, og innimellom er hun totalt uinteressert. Enn så lenge skal pappaen være hjemme en stund til, så han kan jo evt komme ned på jobben med henne itl meg. Men hun tar flaske så fint, så jeg tror vi holder det til morgen og kveld framover.

Det kommer jo litt an på hvor mye du ammer nå, da, om gutten din tar flaske?

Du er sikkert velkommen til bhg for å amme! Han er jo fremdeles så liten at det er naturlig at du ammer endel, det er de sikkert vant til:-) Lykke til med jobb- og bhgstart! (Og ammingen)

Skrevet

Gutten min er 1 år på søndag og skal i bhg på mandag. Jeg ammer han 5-6 ganger om dagen (han ar alltid elsket melk og jeg må gjøre det pga spreng), og når jeg ammer mindre får jeg voldsomt brystspreng, de renner og er steinharde og jeg få¨r veldig vondt i ryggen. Jeg har nesten brystspreng hver dag for jeg tør aldri tømme puppene i tilfelle jeg får mer melk. Skikkelig problem og flaut å snakke om siden han er såpass gammel:P Så gruer meg til å sende han i bhg, men får håpe melkeproduksjonen går ned hehe. men 9 mnd er det jo helt vanlig å amme så du får vel komme til barnehagen å amme hvis du vil eller pruke pumpe og at han kan ta med mm i flakse/tutekopp i bhg.

Skrevet

Er jo bare å si du ikke får til denne pumpinga, så får du nok forståelse. Det kan være best for barnet dit å slippe for mange avskillelser i løpet av dagen. Jeg skjønner som mamma at det er sårt å trappe ned på ammingen, men til syvende å sist dreier det seg vel om hva som er det beste for han om han eller om det faktisk gjør det vondt værre. Det finner du vel først ut av når han begynner der..

Skrevet

Jeg ammer også 5-6 ganger iløpet av dagen, men holder på å trappe ned til 4 puppmåltid, dette for å lette overgangen til bhg-start både for barn og mor (for min del spreng)! Skjønner deg godt Jenta 88 ang. spreng, det er både vondt og plagsomt, et stadig tilbakevennende problem! Men det går seg til når man trapper ned! Da jeg kutta nattamming tenkte jeg at dette kom aldri til å gå da jeg allerede var plaget av spreng. Overaskende nok justerte det seg ganske kjapt, etter 3-4 dager. Nå har jeg aldri spreng om natta. Og som sagt, holder på å trappe ned måltid for måltid pga. barnehagestart, og det blir mindre melk sakte men sikkert. Bare å holde ut og bite tenna sammen:) I verste fall letter jeg litt på trykket fram til neste måltid.

Men tilbake til saken, lille tar ikke flaske med mm (eller mme), så uaktuelt å sende mm med i bhg.

Og jeg tenker som deg Neptunia at flere atskillelser iløpet av en dag ikke er bra for lillegutt! Men det må jeg bare se an! Er litt spent på hvor mye melk jeg klarer å beholde, for enkelte dager skal jeg jobbe kveldsvakt, og da får jeg kun gitt lille morgen- og kveldspupp/ammefri (ikke ettermiddagspupp). Så da tenker jeg det hadde vært greit å dra innom bhg for en "midt på dagen tår". Evt. ta han med hjem tidligere:)

Som du sier Neptunia så er det barnets beste som er hovedsaken, og amming anbefales jo til de små er i alle fall ett år. Lurer bare på om han i så fall får nok melk i seg med kun to amminger per dag...

Igjen mange tanker fra meg:) Godt å lufte de her!!

Skrevet

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke ammet i barnehagen men hvis du vil så får du jo lov. Men jeg skal heller ikke, amming morgen og kveld holder vel det, er jo mange babyer som ikke får mm men bare mme og du kan jo til og med amme 2 ganger om dagen når han er 9 mnd og det er jo veldig bra syns jeg:)

så du sliter også med spreng? sleit med det fra første dagen på føden, og sliter fortsatt hehe. å få barnet i bhg gjør vel at de første dagene blir voonde men kanskje sprenger slutter etter det siden etterspørselen og produksjonen går ned, og det gleder jeg meg til! huff, jeg husker også da jeg sluttet om natten, ikke deilig da det sto på men gud så deilig det er nå. takk for tips og oppmuntring, vi klarer dette:)

Skrevet

Å komme innom barnehagen for å amme han tror jeg absolutt ikke er løsningen. Han kommer til å bli totalt forvirra over hvorfor mamma kommer og går uten at han får bli med. Jobber i barnehage og vi hadde spesielt en mor som kom innom bare for å si hei og leke litt også gå igjen for så å komme å hente igjen etter noen timer (skjønte aldri helt poenget med det men det er greit) og det ble så feil for stakkars jenta.

Skjønner at barn er forskjellige og kanskje gutten din "tåler det" men ville ikke anbefalt det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...