Gå til innhold

Termin i mars, ferdig utdannet i juni og ønsker å fullføre studiet etter fødselen.. Hva med permisjonspenger?

Vektbaby, prinsesse 07 + spire

Anbefalte innlegg

Far ønsker gjerne å vere hjemme for at jeg skal bli ferdig med skolen. Det jeg da lurer på er om jeg kan ta permisjon etter endt utdanning og likevel få permisjonspenger? Er såå usikker på hva som er det beste økonomisk!

Takker for alle svar!

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

hei!

Jeg er ikke sikker her, men svarer likevel. Har du jobbet deg opp retten til foreldrepenger i en minimum 50% stilling? Eller er det støtte fra lånekassen du tenker på? Jeg tror lånekassen krever at du er registrert som student eller i permisjon for å få støtte.. Alså burde du ikke bli ferdig i juni. Jeg er i samme situasjon og har tenkt til å utsette et halvt år (selv om jeg såå gjerne ville blitt ferdig..). Dersom du har tjent deg opp retten via jobb kan du sikkert utsette, men de seks første ukene etter fødselen er forbeholdt mor og far kan ikke ta pappapermisjon..

:)

• 4 uker senere...

Det er ingen ting i veien for det. Du får fødselsstipend for den perioden du har igjen av studiene. Og om du melder deg opp til en "videreutdanning" eller noe hørten etter, kan du få for dette semesteret også. Du trenger ikke å ta dette, bare være registrert som student og søke permisjon fra studiet etterpå...

Jeg er også i samme situasjon!! =)

Veldig usikker på hva jeg skal gjøre, men det vil ihvertfall lønne seg å være student!

Du kan gjøre ferdig studiet og melde deg opp til et studium neste år (videreutdanning, evt et årsstudium uten særlig obligatorisk oppmøte- og kan dermed være hjemme.. Litt usikker på hvilke krav d er til eksamen..)

Jeg er usikker på om jeg vil ta permisjon fra mitt studie (har bare èn siste eksamen igjen når jeg skal ha), i og med at jeg sannsynligvis ikke er kjempefokusert på skole akkurat da, tror jeg det er det jeg gjør..

Et lite tips er også at dersom du har en mann som jobber, kan han få muligheten til å få fødselspenger i en del uker (lurer på om det er 29) DERSOM han arbeider i GRADERT stilling mens du er student! Han må jobbet i 6 av 10 mnd før han begynner uttaket (altså ikke før fødsel, men før han begynner uttaket)

Kanskje det er andre som i større grad kan hjelpe med å forklare dette? Ikke helt trygg på det selv..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...