Gå til innhold

Hvor mange egg er det vanlig å sette inn ved fryseforsøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal sette inn fryseegg i morgen, hvis det har gått bra med opptiningen. har noen spm. ang. det. Vi hører til på porsgrunn.

Flere som holder på med fryseforsøk for tida? hadde vært hyggelig å holdt følge med noen i samme båt :)

Er det vanligt å ringe på morgenen for å høre hvordan det har gått, eller bare møte opp til innsett? timen er kl 13.15

Vi har valgt at de skal ta opp 2 egg og sette inn begge om begge overlever. Legen sa vi kunne velge 1 eller 2 selv. hva har dere valgt?

og til slutt.. er innsett vondt? har ikke hatt det grunnet overstimulering forje gang.. uttaket var grusomt for meg. (30 egg, og mange stikk)

Blir veldig glad om noen kan gi meg noen svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Jeg holder ikke på med frys-forsøk nå, men sitter her med to vakre prinsesser født 25.juli etter frys-forsøket :o)

Jeg ringte klinikken om morgenen for å høre hvordan det var gått. Tror det er vanlig å gjøre det. Og vi har hatt to innsettinger med fryse-egg, satte inn to egg begge gangene. Den første gangen ble jeg gravid, men hadde SA i uke 7 og uke 8 (tvillinger da også) pga dårlige forhold hos meg. Men denne siste gangen satt det altså. Og jeg har gledet meg hele svangerskapet til å få tvillinger. Og det jeg opplever nå er bare så fantastisk. Jeg ville valgt to egg en gang til om jeg skulle hatt flere forsøk. Det er jo ikke så store sjanser for at begge eggene fester seg, men om de gjør det er det bare en bonus (etter mine erfaringer)

Innsetting er ikke vondt. Det tror jeg de fleste er enig i. Du ligger bare på en benk, også kommer de fra labben med et langt instrument. Inni tuppen ligger egget/eggene i en slags væske. Jeg så på en skjerm at det ble ført inn, også når den lille "bobla" kom ut av tuppen. Så var det på plass. Etterpå var jeg litt redd for at det skulle dette ut, noe det selvfølgelig ikke gjør :o)

Lykke til, håper det går bra med deg, og at resultatet blir som du ønsker. Jeg ble også overstimmulert, og da var uttaket veldig vondt pluss ett laaaangt sykehusopphold. Men nå som jeg sitter her og ser på jentene mine, var det verdt det alt sammen!

Stor klem fra meg :o)

Skrevet

Takk for svar Melina, kjempe godt høre solskinnshistorier :) Gratulerer så mye med tvillingjentene! Kanskje jeg skal ringe i morgen tidlig da :)

Hvor store er mulightene for å bli gravid på frys? og forskjellen på 1 og 2 egg?

Er veldig spennt på morgendagen nå :)

Skrevet

Da jeg hadde fryseforsøk fikk jeg ikke beskjed om å ringe inn om morgenen. Tror jeg hadde fått beskjed dersom ingen av eggene overlevde - så jeg ville bare ha møtt opp imorgen, men det kommer jo an på hvor lang reisevei man har.

Det er noe lavere suksessrate ved fryseforsøk, men jeg vet ikke hva den er. For ordinære forsøk ligger den vel rundt pluss/minus 30%. Det er visstnok noe større sjanse for graviditet ved innsetting av to egg, men den er ikke så mye større som man skulle tro. Hvis man blir gravid etter innsetting av to egg er det rundt 10% sjanse for tvillinger.

Innsetting er ikke vondt, ikke noe å grue seg til - bare en positiv opplevelse. Eneste gangen jeg hadde bittelitt ubehag var da jeg hadde en ung og uerfaren lege som ikke klare å få røret inn gjennom livmorhalsen :-) Da måtte det en annen lege til som satte den rett i mål.

Lykke til! Ved mitt fryseforsøk overlevde begge eggene, så det ble satt inn to stk, men jeg ble ikke gravid.

Skrevet

Takk for svar MK73 :) kanskje jeg bare møter opp da.. 15 min kjøretur, så ikke lange veien akkurat.

Håper på at begge egga overlever :)

Trist at det ikke har gått veien enda, krysser fingrene for deg! Lykke til vidre du også :)

Skrevet

Tusen takk, Isopora :-) Jeg vet i alle fall at jeg kan bli gravid nå, og det skjedde først ved 5. forsøk. Så i dette gamet er det bare å stå på så lenge man orker.

Lykke til med tining og innsetting og ruging :-)

Skrevet

Hei Isopora-IVF

Først av alt vil jeg ønske deg lykke til med fryseforsøk i dag - spent på å høre fra deg :-))

Jeg har hatt to innsett av frysegg, første gang i des. 08, ble jeg gravid men mistet i MA. Forsøket i juni i år gav heller ikke positivt resultat.

Begge gangene fikk jeg satt inn to, for i mitt tilfelle har de fryst ned to og to egg i hvert strå. Jeg fikk i alt 6 egg på frys, i tre strå. Jeg har vært så "heldig" at alle de fire eggene som er tatt opp har overlevd. Hos meg har de sagt at hvis bare ett overlever får jeg ett inn, men hvis begge overlever får jeg begge inn. Begge gangene ha de sagt at det ene var litt bedre enn det andre, men vet ikke helt hva det innebærer.

Ved neste mens skal jeg i gang med det siste fryseforsøket, og nå har jeg bare to egg igjen, så nå kjenner jeg at jeg er spent på om de overlever. Ved de to første forsøkene ringte jeg ikke på forhånd, regnet jo også med at jeg ville bli oppringt hvis det var noe. Men denne gangen vil jeg nok ringe for å forsikre meg, må tross alt reise med fly så greit at det ikke blir bomtur :-) (selv om det er staten som betaler, hehe)

Men innsett er IKKE vondt, det har du nok fått erfare i dag :-))

Klem

Skrevet

Takk for svar Turva :)

Det gikk bra i dag ;) Begge egga var fine og ble tilbakeført. Det ene 5 delt og det andre "mer enn 6 delt" sa de når de blei satt inn :)

Det var ubehagelig og til tider litt vondt når de skulle settes inn.. legen sa det var en lokkemuskel som kom i veien, så hun måtte bytte til et stivere rør . Men det gikk jo veldig fint da :) Har vært med på mye vondere før.

Nå er det bare å ruge, blir to lange uker!

Lykke til ved neste forsk Turva!

Skrevet

Godt å høre at det gikk fint idag - og to egg inn :-) Lykke til, du får kose deg så godt du kan i rugetida!

Skrevet

jeg fikk satt inn ett egg ved fryseforsøk:) å nå er jeg 24+5 med ei lita jente:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...