Gå til innhold

Dere som har barn med KISS syndrom!! SE HIT..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var babyen deres? Symptomer? Hvordan behandling fikk baby, og hjalp det?

Litt bekymra for om vesla mi har det.

Skal ringe lege i morgen, men vil gjerene ha litt info :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillemann var ekstremt urolig, skrek i timesvis, kolikk, problemer med å sove (kunne være våken i mange timer i strekk), tullet bare med venstre puppen, i tillegg hadde han veldig tydelig favorittside. Han ble også tatt med vacum, noe som øker risikoen for KISS. Kontaktet selv manuellterapeut for å få en vurdering, og fikk påvist KISS da han var 4 uker gammel.

Hadde totalt 4 behandlinger, siste da han var 5 mnd. Allerede etter første behandling var det som vi fikk en ny unge. Han sov, var blid, sluttet å tulle med puppen, og kolikkplagene forsvant gradvis den neste uken. Stivheten i nakken og favorittsiden tok litt lenger tid. Han er heller ikke spesielt rask motorisk, men godt innenfor normalen nå som han blir 8 mnd straks.

Anbefaler en tur til manuellterapeut hvis du mistenker KISS. Kan lese mer om KISS på www.kiss-kidd.no, der finner du også liste over manuellterapeuter som behandler barn :)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Høres ut som min baby jo :)

Skrevet

Vesla hadde ingen av de typiske KISS-symptomene. Fødselen var normal, hun sov godt, spiste godt, var rolig og fornøyd. Men hun hadde en helt tydelig favorittside og etter en stund begynte hun også å se litt skjev ut i både ansikt og kropp. Bare synlig for meg og pappaen, men vi fikk oss time hos manuellterapeut og hun så de samme som vi så og konstaterte KISS. Ble ganske overrasket da siden hun hadde så få symptomer.. Hun trykte og bøyde litt forsiktig på henne og etter et par uker løsnet det og hun snudde hodet like godt til begge sider. Vi var tilbake etter seks uker og da så alt fint ut.

Nå er vesla seks måneder og vi skal innom til en liten sjekk igjen i morgen, men regner med alt er fint. Hun er i fin form nå og henger godt med motorisk, selv om hun ikke er først ute med ting. Vi er iallefall kjempeglad vi fikk sjekket det, HS mente det var unødvendig nemlig..

Lykke til!

Skrevet

Lillegutten min var veldig trykket i hodet da han endelig kom ut.. jeg ble liggende over 3 timer med full åpning pga stor pågang på sykehuset.. I tillegg var han stjernekikker, så vi brukte 55 minutter på å trykke han ut også... Hodet rettet seg jo litt etterhvert, men bakhodet hans har bare blitt flatere og flatere... Han har hatt veldig problemer med å ligge på ryggen, og innsovning på ryggen har vi bare kunnet glemme... Vi legger han på magen til han sovner, og sover dypt, så snur vi han kjempeforsiktig og holder pusten og håper at han fortsetter å sove... Han våkner ca. hver andre-tredje time iløpet av natten, uten at han er sulten, men gråter fordi han vil snus til magen igjen... Når jeg da snur han over på magen, sovner han igjen med en gang... men jeg tør jo ikke sove når han ligger på magen.. :-).... Så da er det å vente en halvtimes tid igjen for så å snu han... Han har hatt favorittside, men er nok likevel mer flat enn skjev..

Vi fikk ikke til ammingen... Han bare skrek og skrek og virket nesten sint når jeg la han til puppen...

Han har vært veldig stiv i kroppen hele tiden.. Besteforeldre osv har reagert på han, men jeg har ikke så mye erfaring med babyer, så jeg trodde det skulle være sånn ;-) Han har egentlig hele tiden sovet godt og mye... Jeg var ganske regelmessig oppe hver tredje time og matet i starten, og han begynte å sove over en mating om natten allerede da han var 2 måneder... men har vært veldig urolig når han har vært våken... Har grått og sutret mye, utrøstelig... uten at det har virket som mageknip eller kolikk... han hadde nemlig mageknip i starten og da spente han seg som en banan... og, det virket altså ikke som det var det han gråt for...

Vi har gått til kiropraktor.. .. Kom dit først da lille var 3 måneder, fordi helsesøster (selv etter utallige spm fra meg) ikke mente det ikke var noe galt med lille.... Vi har hatt fire behandlinger nå og lille er blitt mye bedre.. Han virker som han trives bedre, og ligger nå like lett til begge sider.. men det med magesovingen virker som har blitt en vane, så vi står fremdeles opp og snur en trøtt gutt mange ganger hver natt og sitter med tannpirkere i øynene en halvtimes tid før han kan snus igjen;-).. Men, det viktigste er at han er mer blid når han er våken... Vi koser oss så masse nå i forhold til hva vi har gjort de tre foregående månedene...

Hvordan er babyen din, TjukkeBolla?

Skrevet

Da ville jeg absolutt bestilt time hos manuellterapeut med en gang! Vi behøvde ikke henvisning fra lege, så er bare å ringe direkte og høre :o) Lykke til!

Skrevet

Lillegutten min har forrestne også vært veldig glupsk og sulten.. Han har spist laaangt over det som står som anbefalt på mme-pakka, aldri gulpet, aldri takket nei til mat selv om flaskene har vært nesten fulle... Han har rett og slett virket umettelig... Han hyyyyler når flasken er tom, uansett hvor mye han har spist... ... og han har blitt en veldig stor gutt... veide 7 kg ved 3 mndr... kiropraktor mener han kanskje har trøstet seg med mat.. :-).. så KISS-barn behøver ikke være småspiste... ;-)

Skrevet

Eldstemann har fått påvist KISS og minstemann mistenker jeg at har det også. Jeg har båret gutta lavt (minstemann helt ekstremt), de har vært store (hhv. 4675g og 4140g), veldig langt fødselsforløp, eldste kom med keisersnitt og minste er tatt med vakum.

Eldstemann nektet å nærme seg puppen, så måtte streve for å få igang amminga. Han sov nærmest ingenting, dag eller natt. Var generelt urolig og skulle bæres konstant. Han var tydelig skjev fra dag 1 og bikket hodet bakover når han skulle se til ene sia. Når han var 8,5 uke nektet han å ta høyre puppen, måtte amme i tvillingstilling på den sia. Etter å ha hørt om KISS via bekjentskaper la jeg i grunn ordet i munnen på helsesøstra vår, og hun satte oss i kontakt med manuellterapeut. Han fikk to behandlinger og amminga gikk i orden og sovinga bedret seg. Men har slitt veldig med uro i kroppen, men vanskelig å vite hva som er årsaken da. Ved 9 mnd hadde det forverret seg, han våknet hver time på natta uten at det var pga mat. Vi kom da inn til ny behandling og etter det kan han kalles frisk!

Minstemann har sovet godt på natta fra første dag, men har vært mye våken på dagtid. Han tok puppen på første forsøk, jeg ble overrasket! Han har vært en anelse skjev han også, men ikke som storebror. Men ved 8,5 uke kom ammeproblemene med han også :( Han nektet å bli lagt til på begge sider. Prøvde forskjellige stillinger, men etter 11 timer og 3. forsøk på amming måtte jeg finne fram pumpa. Fullpumpet ei uke, forsøkte å legge han til før hver flaske uten hell. I desperasjon masserte jeg føttene hans på fotsonepunktene for nakken på kvelden, og neste morgen tok han puppen. Etter det var det til og fra, men jeg fortsatte med å klemme på bena hans hver andre kveld. Da han var 10uker hadde vi time hos manuellterapeut. Han fant ingen låsning. Visste ikke om jeg skulle le eller grine, for dette var jo så likt storebror. Manuellterapeuten sa at reflekser babyene hadde til de var var 3mnd kunne kamuflere problemet, samt at jeg kunne ha fjernet låsningen selv med trykking på fotsonepunktene.

Nå er amminga helt fin og virker ikke som han har noen plager. Men han løfter ikke hodet opp mot horisontal stilling på ene sia når vi "tilter" han til siden, i tillegg virker det som han blir mer skjev etterhvert som tida går. Han skal vurderes av fysioterapeut neste uke, håper å finne ut om det er muskulært eller om det faktisk sitter igjen en låsning.

Her har begge ungene vært veldig stive i kroppen....men så har de jo kommet ut store også da!

Skrevet

Takk for mange utfyllende svar. Trist at så mange får "ødelagt" den første tida med de små, men også godt å se at det er mange som opplever det samme.

Vesla var også stor da hun var født. Faktisk hele 4720 gram, så selv om jeg hadde en utrolig lett og kjapp fødsel var den nok tung og problematisk for henne. Den rien hodet kom ut med stoppa da hodet var ute og hun ble sittende fast litt med skuldra. Tok litt tid før det kom en ny rie for å få presset videre! Dette sier de kan være EN av grunnene til at KISS oppstår!

Symptomene hennes er da.

-Favorittside

-Favorittpupp

Hun tar begge og kan ligge på begge sidene men foretrekker høyre side og venstre pupp.

-Hun legger hodet langt bak,mot ryggen når hun ligger på siden.

-Veldig urolig. Gråter skjeldent, men ligger å ynker seg mye.

-kan ligge mange timer og bare presse. Som om hun skal bæsja. Hun har normal avføring mange ganger for dag, men hun har mye luft! Tror dette plager henne mye. Hun er veldig glupsk, og jeg har mye melk så hun svelger mye luft.

-Vært plaget med mye sprutbrekninger, men nå er det faktisk vell en uke siden sist (kryss i taket.)

-Hun ligge hele tiden med sammen knyttede hender.

-Når jeg snur hodet hennes til venstre tar hun det ikke rett over som vi ville gjort, hun bøyer på en måte opp haken litt når hun snur.

-Ligger ofte på gulvet og sparker da mye med fotene og peiver med armene, men jeg ser at høyre fot og arm er mere i bevegelse enn andre side.

Var hos osteopat EN gang for noen uker siden fordi hun har vært plaget med magen siden fødselen. (eller jeg tenker det er magen).

Han spurte meg da om hun hadde noe favoritt side, og jeg sa nei. Jeg hadde da ikke lagt merke til det, men etter jeg leste om KISS her inne begynnte jeg å legge merke til ting! Han sa han kjente det var press i hoftene hennes noe som nok var resultat av hard fødsel. Jeg dro ikke tilbake til han da han ikke gjorde noe annet enn å holde henne under ryggen og "kjenne på spenningen hennes" ,og jeg betalte 600 kr for det!

Så nå har jeg bestillt time hos lege i morgen med henne, så får vi heller dra til en fysioterapaut.( fant ikke noen Manuellterapaut i Harstad) Skal jeg betale såpass vil jeg iallefall at de skal gjøre noe!

Så vi får se i morgen da :)

Skrevet

Ser du har fått mange utfyllende svar allerede, men vil bare føye til at ikke alle behandlinger passer til alle babyer. Selv om de har samme diaganose!

For at behandleren skal kunne hjelpe deg så godt som mulig, må alle detaljer komme frem.. Hvis ikke behandleren tar hensyn til alt og gjør jobben utfra alle de symtomene babyen har, detaljene rundt fødselen osv, er det ikke sikkert behandlingen vil virke så godt som den burde...!

Altså;

lille blå fikk påvist KISS 1 da han var 2,5 mnd. Vi som la merke til det pga sikling, klar favorittside, kroppen var formet som en svak "S", problemer med amming på venstre pupp og stivhet.. Ingen gråting, urolighet eller noe sånt ekstra. Ingen "high need-baby" i det hele tatt, nei... HS sa det tilogmed at hadde alle babyer vært så rolig, snill og fornøyd den første tiden hadde kansje verden vært enda mer overbefolket :P Fikk jo tidsnok høre målet da!! Men hvertfall. Så dro vi til fysio først, etter henvisning fra HA, litt bedring der. SÅ dro vi til kiropraktoren, enda litt mer bedring men ikke bra. Så til manuellterapuat, tilsynelatende bra men ikke helt. Og fra der ble vi overført til osteopat, fordi hun mente osteopaten kunne hjelpe oss bedre med den siste delen.. Fordi en ostepat har barn som et eget felt under utdanningen og dermed kan mer, mens mauellterapauten kun blir kurset om barn under utdanning og kan mindre. - Etter 2 beandlinger hos osteopaten (!) var lille blå helt frisk!!!!!!!! UtROLIg!!! 7,5 mnd tok det!! Fordi alle de andre ikke hadde alle kortene på bordet.. osteopaten spurte bla om sikling, som ingen andre hadde nevnt. Ikke hadde vi tenkt på det som en del av symptomene heller, trodde det var tenner! Men nei. Da han ble friskmeldt, sluttet han å sikle på dagen!!! Han begynte å krype!! Balansen ble bedre osv. Så utrolig mye mer jeg kunne nevnt og skrevet om, side etter side.

Så uansett hvilken behandlingsform dere velger, må dere tenke på absolutt alt når behandler spør :) Alt teller :) Alle detaljer om hvordan babyen og fødselen var. Lykke til!

Forresten så ble lille blå også tatt med vakum etter lang fødselsforløp, da jeg ble satt i gang.

Kansje slipper dere den "evige" rundballen som oss, om

Skrevet

*.. Og kansje slipper dere den "evige" rundballen som oss, om dere nevner alle detaljer til behandleren selv om han/hun ikke tenker på å spørre :)

Skrevet

hehe, ble litt rotete dette. Beklager :)

Men. Skulle jo også skrive hvordan en osteopat jobber, glemte det i ste!

En osteopat hverken knar, vrir, trykker eller jør noe som helst vondt eller hardhendt - man kan ofte ikke se hva de gjør. For de bare holder babyen, maserer og styrer selv. Med lille blå holdte hun kun han i fanget sitt, bøyde føtterne opp og lot han leke med dem som normalt, kot han leke på gulvet mens hun fulgte med osv. Og han ble som sagt frisk etter kun 2!!! behandling der, etter totalt 7,5 mnd som "kasteball".

Og vi betalte 1000 første gang, 500 andre gang! :D vel verdt det så lenge babyen blir frisk mener jeg :)) og igjen, masse lykketil med rett behandling for dere! Håper barnet ditt blir frisk raskt :))

Skrevet

Ingen typiske symptomer her heller, bortsett fra tydelig favorittside og at han vred seg i bananstilling når han lå på ryggen. HS mente vi bare skulle stimulere andre siden, men jeg ville til manualterapeut og det er jeg glad for! Han trykket litt og nå er han mye bedre (løftet hodet høyere hos manualterapeut rett etter behandling!), får også veldig god oppfølging fra fysioterapeut på helsestasjonen. Har hørt at 7 av 10 (!) babyer har en eller annen form for slike låsninger, så hvorfor ikke sjekke likegodt? Jeg er veldig glad for at vi gjorde det i alle fall.

Skrevet

7 av 10 faktisk :o å her i norge vet nesten ingen om det! Er litt spesiellt at man må finne ut hva som feiler barnet sitt gjennom DIB liksom :)

Nelliik: Vi var hor Osteopat en gang, og det var før jeg visste om KISS og før jeg så alle tegnene for det.

Han spurte faktisk om hun hadde favoritt side og jeg sa nei fordi jeg ikke hadde lagt merke til det.

Jeg dro bare en gang fordi han holdt bare henda under ryggen hennes hele tiden! Så på det hele som bare tull og orka derfor ikke dra tilbake! Så det funker altså`??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...