Albertine har et barn Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Jeg sitter her og planlegger framtida mi. Har igjen 1 1/2 år av en bachelor med fordypning i norsk, med engelsk som støttefag. Har tenkt å bygge på med PPU etterpå for å få undervisningskompetanse. Jeg har en datter på 1 år, og vil ha en til. Er imidlertid VELDIG usikker på når vi bør prøve å få neste barn! 1) begynne prøvinga på siste året på bachelor, og så altså få barnet og ta 1 år fri før jeg starter på PPU. Melde meg opp til studier slik at jeg får støtte fra Lånekassa, dersom jeg fortsatt har rett etter så mange år med studier. eller 2) begynne prøvinga etter PPU'en. Vurderer å ta PPU på deltid, slik at jeg kan jobbe samtidig. MEN; hvor mye krever PPU på deltid, egentlig? Er det kompatibelt med feks to barn på 4 og 1 år, i tillegg til en liten stilling i forhåpentligvis skolen? Eller er det bedre å bli ferdig med bachelor nå, for så å ta PPU på heltid når jenta mi er 3 år, og ikke jobbe samtidig? Mannen min tjener ok, ca 400.000 i året. Vi greier oss sånn akkurat nå med hans inntekt + 970 i barnebidrag, kontantstøtta og ca 2600,- i stipend fra Lånekassen per mnd. Men jeg vet at han ivrer etter at jeg skal begynne å jobbe, slik at vi får mer å rutte med. Er det i det heletatt mulig å få jobb som lærer med en bachelor, når man holder på å ta PPU? Veldig rotete innlegg, men dere som har vært igjennom det forstår forhåpentligvis hva jeg mener likevel.
Albertine har et barn Skrevet 17. august 2009 Forfatter #2 Skrevet 17. august 2009 Jesus, så rotete! Ok, skal rydde opp litt! Dette er mine alternativer: 1) Gjøre ferdig mine 1 1/2 år på bachelor, ta PPU på heltid, starte prøvinga idet jeg får jobb. Da er jenta mi 3 1/2 år når jeg er ferdig med PPU 2) Samme som over, men PPU på deltid, og prøve å få barn nr 2 til at jeg er ferdig med PPU, og så ta 1 års permisjon før jeg begynner å jobbe. 3) Prøve få barn nr 2 til at jeg er ferdig med bachelor. Ha 1 års permisjon, før jeg begynner med PPU. Hva blir da lettest med to barn på 1 og 4 år? Deltids-ppu og jobb, eller heltids-ppu uten jobb. Hvordan har dere med barn løst det å gå PPU? Hvor mye krever det egentlig? Kan også nevne at jeg bor 1 times kjøring unna skolen, så det vil jo stjele litt tid hvis det er mye forelesninger! Skal ta PPU i Trondheim. HI
♥binna♥ Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 HiNT har en klasse på deltid på Moholt, det har jeg tatt. Hadde to barn og jobbet 70-80%. Det var litt hektisk, men gikk bra (A + B til eksamen). Synes ikke studiet var spesielt krevende, men det er stort sett obligatorisk oppmøte. NTNU har også studiet, men mindre fleksibelt opplegg og for meg ble det for vanskelig å kombinere med jobb. Bor du sør for Trondheim? Hvis ikke er jo evt Levanger en mulighet? Trivdes veldig godt på studiet, gledet meg til dagene med PPU (en dag i uka).
Albertine har et barn Skrevet 17. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. august 2009 Kan man ta ped på høyskole fordi om jeg har en bachelor-grad fra NTNU? Å jobbe 70-80% er nok uansett ikke aktuelt, jeg tenkte på max 50%. Men så aner jeg heller ikke hvor lett det er å få jobb som lærer uten ped heller da, kanskje må jeg jobbe i butikk e.l., men det er nå en anna sak. Jeg bor sør for Trondheim ja, så studiet må være i Trondheim. Lurer forøvrig på om man må ta praksisen på en skole i Trondheim da, eller om det er mulig å få ta praksisen der en bor? Er både grunnskole og videregående her.
♥mini♥lille♥knerten Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Ha! Samme som meg. Jeg er ferdig med Bachelor, og har kommet inn på PPU, men er usikker om jeg skal takke ja til plassen da jeg har veldig lyst til å få en til før jeg blir for gammel. Da får jeg bare gjort ferdig første år av to år (deltid) og da må jeg hoppe rett på 2. året med en nyfødt unge og to andre hjemme. Det er kanskje litt for krevende? Tror dere det? Eller kan man ta siste året etter ett års permisjon? Jeg blir helt sliten av å tenke på alle valg. .-( Skal - skal ikke - barn - jobb- studier - karriere. For mange valg for meg.
♥binna♥ Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Ja, ingen problemer med bachelor fra NTNU, spiller ingen rolle hvor du har studiepoengene dine fra. Gikk sammen med folk med veldig ulik bakgrunn, og det var i grunn veldig givende. Du kan ta praksisen der du bor ja. Folk bor rundt omkring i fylket og det er bare å ønske seg praksis. Jeg fikk mitt ønske oppfylt, de fleste (alle?) fikk det. Men du må ha noe yrkeserfaring for å komme inn, lurer på om det var minimum to år (se på HiNTs hjemmesider). Kommer vel an på tilgangen på lærerkrefter på skolen om du får jobb uten ped. På skolen jeg jobber på kommer søkere uten ped ikke i betraktning, men så har de også over 30 søkere å velge mellom når de lyser ut stilling. Møt opp og gjør et godt inntrykk er mitt råd:) (Nesten) alle hadde jobb ved siden av studiet. Flere jobbet 100%. Dersom man jobber som lærer i skolen blir også kravet til veiledet praksis redusert ned til 40 timer (mot 100 timer).
Albertine har et barn Skrevet 17. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2009 Enig med deg, lillebell! Nå vurderer jeg å få baby nr 2 om 1 1/2 år, når jeg er ferdig med bachelor. Da ta 1 års permisjon, før jeg hopper rett på PPU heltid året etter. Men hva lever man av under permisjonen? Har nå studert i 3 år, og har som sagt 1 1/2 år igjen. Har ikke full støtte fra Lånekassen nå, har kun tatt opp fullt stipend, og må nok fortsette med det for å klare oss. Du Binna sier at deltid kun er 1 dag i uka, pluss at mange jobba 100% i tillegg. Vil det da si at heltid sikkert bare er 2 dager i uka, og at jeg kan jobbe litt samtidig? Må da putte begge barna i barnehage, og da forsvinner kanskje alt jeg tjener, istedet for å være hjemme og få minst 1 kontantstøtte? HI
♥binna♥ Skrevet 17. august 2009 #8 Skrevet 17. august 2009 De var de som var lærere som jobbet 100%. De hadde fått lagt all undervisning på de andre ukedagene. En lærer har som regel ikke mer enn 20 timer undervisning i uka (avhengig av fag man underviser i). I tillegg slapp jo de unna med 40 timer veiledet praksis i løpet av studietiden, noe de også gjorde i arbeidstiden sin på skolen. Hvis man tar det på heltid på NTNU er problemet at de kjører mer tradisjonell forelesning med 2 timer mandag, to timer tirsdag, obligatorisk gruppearbeid ons osv. Jeg jobbet man-tirs-ons (jobbet ikke i skolen), PPU torsdag, veiledet praksis på en skole fredag (ikke alle fredager, tok mye en periode og gjorde meg ferdig i gor tid før eksamen). Fikk også noen vikartimer (betalt) i studietiden. Fikk jobb på skolen jeg hadde praksis etter endt utdanning. Tjente faktisk mer da jeg tok PPU enn jeg gjorde etterpå som lærer. Men jeg jobbet turnus og hadde vakter som ga gode tillegg. Ble det svar på det du lurte på?
♥mini♥lille♥knerten Skrevet 17. august 2009 #9 Skrevet 17. august 2009 Sånn økonomisk sett (ikke utdanningsprogresjons-messig) er det kanskje best å bli gravid og føde før du er ferdig med enten bachelor eller ppu heltid, for da får du jo fødselsstipend, kontantstøtte og barnetrygd for to osv. Hvis du går ut i permisjon etter avsluttede studier har du ikke noe å få arb.ledihetstrygd eller stipend utifra. Men da går det noen år til og du må ta opp fag senere. Tror det var slik, sist jeg sjekket da jeg fikk førstemann.
Albertine har et barn Skrevet 18. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 18. august 2009 ¨Dytter oppover, vil gjerne høre fra andre som har tatt PPU på heltid, da det er det det ser ut som at det blir til nå. Altså føde idet jeg er ferdig på bachelor, ta 1 års permisjon, og så ta PPU på heltid. For å få fødselspenger fra Lånekassen, er det da mulig å søke på PPU på førsteplass, og ha noe ræl på 2. plass, sånn at jeg uansett kommer inn på noe? Er det opptak på PPU kun fra høsten av i Trondheim?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå