Nathalie'i'magen Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Jeg jobber 100% og har gjort det de siste årene. Har derfor opparbeidet meg vanlig "permisjonspenger" eller hva det kalles. Det jeg lurer på er: Jeg tjener over 6G som er maksimums for fødselspenger, og vet at når jeg går ut i permisjon må jeg noe ned i "lønn". Men, dersom jeg blir sykemeldt i svangerskapet nå, får jeg da vanlig lønn, eller er det også begrenset til 6G?
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Du får bare opp til 6 G, men det er vanlig at arb.giver dekker det resterende gapet opp til din normale lønn. Tror jeg.
Nathalie'i'magen Skrevet 20. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2009 Får man bare opp til 6G når man er sykemeldt og? Eller er der bare i fødselspenger? Noen andre som har peiling?
lillenims Skrevet 20. august 2009 #4 Skrevet 20. august 2009 Sykepenger er også kun opp til 6G, ja. Dersom du tenker at "jammen jeg har da fått full dekning før" så dekker nok arbeidsgiveren din mellomlegget. Dette er med i tariffavtalene for stat og kommune, og mange private har også tilsvarende avtaler. Typisk betaler da arbeidsgiver deg vanlig lønn uansett, og får refusjon fra NAV. Det opptjenes heller ikke feriepenger for sykepenger eller foreldrepermisjon utover 12 uker, men dette er også tariffregulert slik at stat/kommune og mange private dekker mellomlegget. Husk at for svangerskapsrelatert sykemelding kan arbeidsgiver søke om å få dekket arbeidsgiverperioden av sykepengene (de 16 første dagene eller hva det er). Det kan søkes på etterskudd, så du trenger ikke fortelle arbeidsgiver at du er gravid straks du sykemeldes dersom du ikke vil. (Vanligvis står det ikke på arbeidsgiverdelen av sykemeldingen hvorfor du sykemeldes, men så vidt jeg husker er det kryss for om det er svangerskapsrelatert, jobbrelatert etc som er synlig på kopien til arbeidsgiver også.)
Nathalie'i'magen Skrevet 20. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2009 Tusen takk for svar! Du har tydeligvis kontroll på de sakene her, så da vet du kanskje og om man ikke optjener feriepenger når man er i permisjon heller? Dvs, jeg har termin i april 2010, går da hjemme ca ett år, får jeg da feriepenger som vanlig juni 2011? eller?
Celin Malene Skrevet 20. august 2009 #6 Skrevet 20. august 2009 Hvis du få svangerskapspengene gjennom jobben, får du feriepenger som vanlig. Hvis du får de utbetalt av NAV, så får du det ikke. (kun for 3 av månedene, noe som utgjør svært lite)..
Nathalie'i'magen Skrevet 20. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2009 Kanskje ett teit spørsmål nå, men hva bestemmer om du får utbet svangerskapspenger fra jobb eller nav?
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 20. august 2009 #10 Skrevet 20. august 2009 Statlige, kommunale, samt de fleste større private bedrifter gjør det til fast ansatte. Hør med lønnsseksjonen din, de skal kunne svare deg på hva som gjøres i din bedrift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå