sitron72 Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Er det noen av dere som har hatt en positiv effekt av å ha tatt akupunktur mot dårlig eggkvalitet ? (Min fsh er visst 13,4 - legen min sier det er en fair sjanse for å bli gravid, må bare vente til selve gullegget kommer og det kan kanskje ta litt tid da det ikke er så mange igjen av de) Er så mye info både for og imot at vanskelig å vite om det har noen effekt eller om det kun er placeboeffekt ute og går... Legen min sier at det har blitt gjennomført tre ganske omfattende studier ang dette: en studie hadde positive effekter til akupunktur, en hadde negative (!), og den aller største undersøkelsen viste at det var likegyldig om tok akupunktur eller ikke... Blir så forvirra. Er vel flere grunner til om man har dårlig eggkvalitet, men man skulle da logisk sett tro at om man tar akupunktur som øker blodgjennomstrømningen i livmorområdet så kan det da umulig være annet enn positivt? Noen av dere som har erfaringer i enten ene eller andre kanten?
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Jeg har normal fsh, men like vel dårlige egg (mange egg ut, få befruktet). Har brukt ca 15 000,- på akupunktur uten å lykkes.
Hege72 Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Jeg tror ikke akupunktur hjelper mot dårlig eggkvalitet, men har mer tro på kanonkuren fra Danmark. Den skal bedre kvaliteten. Skal man ta akupunktur, må man gå til noen som har spesialisert seg på barnløshet som Klinikk Fjeld i Oslo. Man tar da akupunktur ved egguthenting og ved innsett for å bedre blodgjennomstrømming til livmor.
sitron72 Skrevet 18. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. august 2009 Takk for svar begge to - dere bekrefter vel det jeg innerst inne trodde. Men man leser jo så mye om assistert befruktning og den såkalte gode effekten med akupunktur (og div. urter, for den saks skyld) på nettet at man blir ganske så i tvil. Man vil jo gjøre alt som står i ens makt for å bedre sjansene selv. Synes det er ganske tungt at jeg faktisk ikke kan gjøre noe fra eller til selv for å lykkes (er en utålmodig person som helst vil bidra med noe fornuftig), annet enn å prøve igjen og igjen, og håpe at det før eller siden skjer et lite under. Akkurat fått mens etter 3. ivf-forsøk idag, sukk.....skal ikke være lett
Kine71 Skrevet 18. august 2009 #5 Skrevet 18. august 2009 Heisann Sitron! Jeg vet ikke noe om det med akupunktur og eggkvalitet altså, men har selv stor tro på akupunktur i ulike sammenhenger. Jeg tok akupunktur før og etter innsett på mitt siste forsøk, ble da gravid, men vet jo aldri om dette er årsaken. Holder du til i Trondheim? Synes å huske at du hadde forsøk på Medicus. En akupunktør som er ekspert på ivf er Lars Børke i Fjordgata, han har sammarbeid med stolavs. En person her inne som er ekspert på høy fsh er Tryne, du kan jo rope på henne og få tips. Hun er gravid så kanskje du finner henne på gravide slitere. Vet at det har vært snakk om Wheatgrass for å få ned fsh`n her inne, men selv har jeg ingen kunnskap eller erfaring på denne fronten! Masse lykke til videre
MK73 Skrevet 18. august 2009 #6 Skrevet 18. august 2009 Heisan :-) Jeg skjønner at du synes det er tungt at det er så lite man kan gjøre selv - men hvis du snur det på hodet, så er det også ganske godt innimellom. I mitt tilfelle har det ikke gått så veldig bra (og vi har holdt på en stund), og da er det egentlig godt å vite at det ikke er noe mer jeg kunne ha gjort og at det er tilfeldigheter og faktorer jeg ikke kan påvirke som bestemmer resultatet. Jeg synes det er ille nok at kroppen min "svikter" meg, om ikke jeg i tillegg skulle legge skylden på meg selv fordi jeg ikke har gjort det jeg kunne. Når det er sagt, så er det ingen tvil om at en sunn og frisk kropp og en balansert livsstil er det beste utgangspunktet for å bli gravid og føde et friskt barn - og det kan vi absolutt gjøre noe med selv :-) Føler med deg i den vanskelige fasen du er i nå, og ønsker deg lykke til med neste steg!
stinemin med tvillinger Skrevet 18. august 2009 #7 Skrevet 18. august 2009 Hei, jeg har gått på behandlinger hos klinikk fjeld, veldig søt og hyggelig dame. Hun sa at hun ikke kunne gjøre noe med egg kvalitet men øke blod strømmen til livmor.jeg har pcos og har nok ikke gode nok egg , mistet 3 ganger etter mine offentige forsøk på riksen. har du prøvd p piller før? Noen mener en p pille kur hjelper oss med dårlige egg....
Pollyanna67 Skrevet 18. august 2009 #8 Skrevet 18. august 2009 Jeg har tatt akkupunktur 1 gang i uka de siste 5 mnd. Da jeg målte hormonverdiene for et år siden, var både fsh og østrogen utenfor referanseområdet (lav østrogen og høy fsh). Da jeg målte igjen for et par uker siden, var begge disse verdiene nå innenfor referanseområdet. Jeg har på følelsen at akkupunkturen har hjupet for min del selv om jeg ikke kan vite sikkert da det også kan være naturlige svigninger.. Hun jeg går hos, mener at akkupunktur kan bedre eggkvaliteten, men at man må regne med å holde på noen måneder. Det tar visstnok minimum 4-5 måneder å gjøre noe med kvaliteten. Tror imidlertid ikke at akkupunktur kan hjelpe alle. Det spørs nok hva som er den underliggende årsaken til dårlig eggkvalitet. Men økt blodgjennomstrømning skal jo i utgangspunktet gi mer næring til eggene og dermed bedre kvalitet.
b77h Skrevet 18. august 2009 #9 Skrevet 18. august 2009 hei Jeg har også tatt akupunktur rundt begge forsøkene (og ble gravid), men har ikke hatt spesielt dårlig eggkvalitet. Jeg tror jo at akupunktur har en gunstig effekt på kroppen - MEN jeg tror ikke det er det som ene og alene er avgjørende. Jeg tror at for oss som har problemer m å få barn, så er det de mange små tingene tilsammen som kan skille mellom om det lykkes og ikke. Og masse tilfeldigheter. Så du skal ikke føle at du ikke gjør nok om du ikke velger å ta akupunktur. Jeg tror også troen på det er viktig, at man føler det gjør bra for kroppen. Ellers har jeg lest en del om at bl.a. dårlig eggkvalitet kan skyldes et for aggresivt immunforsvar som angriper så tidlig som i eggproduksjonen. Det kan også angripe sædcellene, og ikke minst det befruktede egget - det oppfattes på samme måte som en kreftcelle, derfor angriper immunforsvaret. Jeg har pga dette (at immunforsvaret er overaktivt og sannsynligvis angriper) gått på prednisolon (kortison) frem til uke 12 denne gangen. Kan anbefale å lese boken om Dr.Bear (amerikansk lege) om du vil vite mer om de tingene. Lykke til videre!
stinemin med tvillinger Skrevet 19. august 2009 #10 Skrevet 19. august 2009 Hei b77h Holder du til hos Hausken? Siden du skriver at du skal bruke kortison,er du gravid? Har også lurt på om mitt immunforsvar er sånn, men nå har jeg jo født barn for 7 år siden, så litt usikker. Har i allefallhatt 3 sa..Lykke til
vinden1 Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 Jeg tror ikke akupunktur har noe bred vitenskapelig støtte bak seg som tilsier at eggkvaliteten blir bedre av det. Har derimot hørt at det kan bedre blodtilstrømmingen. Jeg tror eggkvaliteten er biologisk betinget, og at du bare skal fortsette, tror nok det er sånn som legene sier at du før eller siden treffer på go'egget. Har ellers hørt at wheatgrass kan hjelpe, men heller ikke her har jeg lest noe forskning som kan underbygge dette. Til deg som foreslår ppiller, så har jeg forstått at det er for pco kvinner dette kan ha en effekt ved at pillene balanserer hormonbalansen - vi med pco har nemlig ofte en overproduksjon av mannlige kjønnshormoner og dette kan ppillene balansere.
sitron72 Skrevet 19. august 2009 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2009 Hei alle og tusen takk for svar og støtte, det hjelper å få ut litt tristhet og ikke minst få trøst! Er jo sant at man kan ikke noe for at kroppen ikke vil produsere gode egg, men føler litt "skyldfølelse" noen ganger likevel, selv om vet at det er helt ulogisk å tenke slik (gjør det jo ikke akkurat med vilje). Men god idé å vri rundt på det - man kan ikke gjøre noe mer enn man alt gjør når man lever et sunt liv. Så får vi stole på at legene vet hva de driver med, de er tross alt spesialister på dette... Holder til i Trondheim ja, går på Medicus. Skal dit for å ta blodprøve imorgen selv om vet at ikke er gravid, skal ta en liten prat med de da. Lurer på om kanskje kan få prøve langt regime med spray en gang selv om det visst er helt pyton (men hva gjør man vel ikke, damer?). Har lest her inne at noen har fått bedre resultater av det... Hvordan vet du om kroppen er litt aggresiv og angriper "ukjente" elementer i kroppen, som f.eks. et befrukta egg? Tar man blodprøver eller noe slikt?Veldig interessant teori synes jeg. Har forresten sjekka med Medicus ang wheatgrass og de sa at det ikke hadde noen som helst effekt, selv om fsh-verdien evt skulle synke (det er visst bare et tall, tross alt). Igjen, takk for trøst og støtte, nå kan jeg smile litt igjen etter en tung uke.
b77h Skrevet 19. august 2009 #13 Skrevet 19. august 2009 Hei stinemin og sitron72. Ja, jeg holder til hos Hausken - og der er de heldigvis åpne for å eksperimentere litt...(ikke mye da). Og ja, jeg er gravid :-) i dag er det 16 fulle uker, så jeg starter på uke 17 i morgen. Det har vært en veldig nervepirrende tid kan jeg love. Vi hadde vårt første forsøk i fjor, og da mistet jeg i uke 6. Da gikk jeg kun på prednisolon i sprøyte-tiden, og sluttet etter innsett. Denne gangen "forhandlet" jeg meg først frem til å gå på de til test-dag, etterpå "forhandlet" jeg videre til uke 7 (gikk ned i dose) og Hausken sa han forsåvidt var enig i at det kunne være lurt. Etter vellykket UL i uke 7, ble vi enige om at jeg skulle fortsette til uke 12. Utenom går jeg på albyl-e (blodfortynnende, lavdose), levaksin for lavt stoffskifte og brukte klexane(blodfortynnende) frem til uke 12. Etter min SA i fjor hovnet halsen min voldsomt opp m en stor klump (der hvor skjoldbruskkjertelen er; som har sammenheng m stoffskiftet), og jeg hadde alt for høye tsh verdier. Problemer m stoffskiftet kan også være relatert til autoimmune sykdommer, og jeg har de siste årene hatt leddgikt. Det var soneterapauten jeg går til som lånte meg boken om Dr.Bear, og det var virkelig en a-ha opplevelse for meg! Så mange ting jeg kjente meg igjen i, og utrolig mye interessant informasjon. På hans klinikk(han er død nå) jobbes det med mer ekstrem medisinering, men hovedsaklig går det ut på at man må dempe immunforsvaret for å oppnå vellykket graviditet. Han mener også at mange ivf forsøk er unødvendige, ofte er det kun immunforsvaret som er problemet. Jeg kan virkelig anbefale boken om dere vil vite mer om disse tingene. jeg har i ettertid kjøpt den selv på nettet. Man blir litt sin egen "doktor" og forstår bedre hvordan ting henger sammen i kroppen. Uten den boken ville jeg ikke gått så lenge på prednisolon el blodfortynnende - og heller ikke på albyl-e. det har vært mine forslag basert på det jeg har lest. Og heldigvis tenker legen/Hausken i samme retning og har vært en postiv "medspiller". Og dr bear skriver også om hvor utrolig vanlig det er at mange får ett barn uten problemer - men med nestemann starter abortene og problemene. Dette fordi kroppen under det første svangerskapet utviklet antistoffer mot fosteret. Og når et nytt kommer i kroppen så reageres det med en gang. Ofte hvis man bytter mann kan det lykkes, fordi det da er en annen "sammensetning" - men så drastisk vil jo ikke de fleste gå til verks ;-) Lykke til til dere alle!
Katten74 Skrevet 1. september 2009 #14 Skrevet 1. september 2009 Hei Sitron! Er selv under behandling hos Medicus, 2 ivf forsøk uten resultat desverre:-( Men vi gir ikke opp av den grunn, skal bare ha en pause til oktober så kroppen får normalisert seg igjen. Dette tar på gitt! Syns de på Medicus er super, og ang akupunktur er det hvist ikke noe de anbefaler. Se artikkel: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=149555 Men jeg skjønner at man ønsker å prøve alt, har selv vært på tanken! Man føler seg veldig utilstrekkelig som mennesket i en slik fase, og er ikke alltid venn med kroppen sin. Ønsker deg ihvertfall masse lykke til!! Vi lykkes nok før eller siden:-)
sitron72 Skrevet 2. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 2. september 2009 Hei Katten, skal også ha en hormonpause til oktober, blir vel oppstart sånn ca midt i oktober tror jeg. Kanskje vi ses på venteværelset der en dag, hehe Enig i at de på Medicus er supre, høy kompetanse, koselige folk, god atmosfære og kjempegod kringle... Masse lykke til til deg også, vi lykkes før eller siden, håper at det blir før på oss begge!! Klem fra Sitron.
Katten74 Skrevet 7. september 2009 #16 Skrevet 7. september 2009 Hei igjen:-) Skal begynne rundt 19-20 oktober om jeg har regnet rett. Ja kanskje vi møtes der da:-) Jeg må bare få si at etter vi har startet opp denne prosessen er det utrolig mange jeg har møtt som har holdt/holder på med dette, eller kjenner folk som er er i samme situasjon. Vi har valgt å være åpen om dette, så jeg syns det er viktig for min del at vi vet hvor ofte det går bra, selv om man må igjennom flere runder:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå