kjære lille Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 Min lille skatt er 7 uker gammel... Legger på seg 100-200 gr pr uke.. Plages med litt luft.. Har begynt å skrike/rive/slite ved puppen når jeg skal amme.. Prøver å skal øke min produksjon,men vanskelig når det er slik ved amming.. Han bruker smokke..tror dere han slår seg til ro med bare smokken hvis han fortsatt er sulten?? Har ammet ofte i noen dager nå,men syns ikke det er noe forskjell på puppene(at det er blitt mer melk i de),kan det være at jeg ikke får opp noen produksjon selv om jeg prøver å amme ofte og mye? Når jeg pumper meg kommer det ikke mer en ca 50-60 ml på begge puppene og det må jo være alt for lite mat til en baby på 7 uker? Håper noen kan svare på dette,for blir så fortvila når jeg ikke vet om han er mett eller ikke. Han er ikke en unge som ligger å skriker og er missfornøyd hele tiden,bare litt på ettermiddagen/kvelden.
Brillefint - Jadda! Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 Jeg merket aldri på puppene om jeg fikk mer melk eller ei. Myke bryst er ikke tegn på lite melk. Det du pumper ut er heller ikke representativt for hvor mye melk du har for pumpa får ut mindre melk enn ungen. Hvis ungen tuller ved puppen kan det være at han ikke har nok støtte? Det kan være luft!? Så prøv ta han opp for å rape. På kveldene har vi oftere litt mindre melk. Men den melken vi har på kvelden er fetere. Derfor spiser ofte ungen oftere og er urolig på kvelden. Dette er helt vanlig. Helsesøstera mi anbefalte å amme ca en gang i time på kvelden. Synes det var helt greit. Uansett mer styr å begynne med flaske. Lykke til:) Det er litt pes til å begynne med den der amminga, men alt peset er sååå verdt det når det løsner og stabiliserer seg litt med både melkeproduksjon og hvor ofte ungen vil spise osv.
kjære lille Skrevet 17. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2009 Takk for det og svar:) Tok det lang tid for det løsnet hos deg og hadde du det på samme måte som meg? Veide han i dag å da har han lagt på seg kun 30 g fra torsdag,så ble anbefalt mme på kvelden. Kan godt amme ofte jeg også,men når ikke han er villig til å syge vet jeg liksom ikke da sju..men håper det går seg til. Eller så er vel jeg en av de som ikke "har" nok melk rett og slett.
Brillefint - Jadda! Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Når han var 6 uker ble det mye bedre. Det hadde sammenheng med at Helsesøster lærte meg forskjellen på når han faktisk spiste og når han bare koste seg. Han tok ikke smokk og gjør det enda ikke... 7 mnd nå. Så jeg var mye smokk når han var pitteliten for å si det sånn:) Fint at du har fått god veiledning på helsestasjonen (eller hvor du har vært). De kan nok gi deg bedre svar enn det jeg kan her inne. Du kjenner ditt barn best - og jeg håper du får en mett og fornøyd baby i kveld:) Lykke til.
Emblaa Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 Man kan da ikke regne vektøkning på noen dager!?! Hvem var det som gjorde det? Vektøkning må bedømmes over tid, og gjennomsnittlig vektøkning per uke skal være minst mellom 120-210 g per uke. En dag spiser ungen lite og sover mye, den neste spiser han mer og sover mindre. Det er helt normalt. Ammehjelpen sier dette om vektøkning: "Vektøkning Vær oppmerksom på at det er vanlig at vektøkningen går i rykk og napp. Den ene uken går barnet kanskje opp 250 gram og neste bare 100 gr. Det er helt normale variasjoner og vektøkningen må ses over tid for å vurdere om den er tilfredsstillende." Det viktigste du kan gjøre for å øke melkeproduksjonen er å ikke stresse med den, og å hvile mye. La barnet die så ofte det vil, og dersom det dier sjeldent, så kan du jo legge det til hver tredje time. Melkeproduksjonen stimuleres først og fremst av amming, dernest håndmelking og på tredjeplass kommer pumping. Mange får ikke ut noe særlig når de pumper, så det er helt vanlig. Ungen får ut atskillig mer. Drikker du ammete? Det er bra for å øke produksjonen og få bort lufta i magen på den lille. Havregrøt er også fint. Mme kan gjøre deg mindre stressa og øke din produksjon, men flaskemating er mye styr, det kan jeg love deg, så jeg håper du bare trenger det noen dager.
kjære lille Skrevet 18. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 18. august 2009 Det var på helsestasjon de sa at han hadde lagt på seg lite. På litt over 6 uker har han lagt på seg 830 g. Så de mente jeg kunne gi litt mme på kvelden. Jeg drikker ammete og ammer så ofte han ønsker. Men han skriker ofte når jeg legger han til og da blir det jo lite stimuli. Jeg selv syns kanskje ikke det har blitt noe mer melk,men er ikke sikker. For blir så usikker på om det er luft eller mer sult når han ikke er tilfreds etter amming. Det kan jo være at jeg er en persjon som ikke får til noe særlig med melk da!! Ønsker jo så å få til dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå