Gå til innhold

Ammet 4 ganger i natt. What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra å ha en rimelig grei rutine med amming kl 01 og 05, så var det i går kveld/natt 4 amminger! Kl 2330, 0230, 0400 og 0600. Da tok jeg ham inn i min seng for jeg sover dårlig nok som det er og bare måtte ha litt søvn. Trodde de sov bedre jeg av å flytte inn på eget rom, men 2. natten er jo den verste natten siden han var nyfødt!

Flyttet ham inn på eget rom siden jeg trodde jeg vekket ham da jeg kom å la meg. Enten er det feil, og at han faktisk bare har begynt å våkne da, eller så har det nå blitt etabler som et mønster å våkne så tidlig. Det er jo virkelig mangfoldige uker siden han sov mindre enn 5 timer før første amming.

Han er 4 1/2 mnd og får to spiseskjeer grønnsaksmos på dagen og ett grøtmåltid. I går fikk han grøten på kvelden, dagene før fikk han på morgenen. Er oppe i ca 3 toppede tekjeer grøtpulver. Legger seg kl 1900 hver kveld, og er stort sett en drøm å legge. Får bare mm ellers, men har i det siste vært litt vanskelig å amme. Altfor urolig og vil ikke ligge ned. Måtte gå opp på soverommet et par ganger i går får å få ham til å spise skikkelig.

Legger til at jeg er gressenke om dagen, og at pappaen ikke er tilbake før oktober.

Noen idéer om hvordan jeg kan komme ned på antall amminger igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som er lurt å gjøre, men har det litt på samme måte her, men mini er bare 3 mnd da, så får bare pupp/mme. Men, lurer på om det kan være litt vanlig å rote litt ekstra på natta med en gang en innfører grøt på kvelden? Tror flere har snakket om det.Tar vel kanskje litt tid for magen å vende seg til det.

Jeg har for øvrig "gitt litt opp" for en periode, når minsten våkner for pupp for andre gang på natta tar jeg han i min seng - det er ikke noe voldsomt vellykket det heller, for jeg kan ikke så mye som røre på en finger før lillegutt forlanger pupp i munnen igjen... Andre amming for natta her er som regel 5 timer etter han har lagt seg.

Skrevet

Ja, har også tenkt at det har med innføring av fast føde å gjøre, sammen med at han har det litt for travelt til å ligge ned å amme på dagen i tillegg. Dersom det er like ille i natt, så tar jeg han bare inn på mitt soverom igjen. Da slipper jeg å våkne så veldig selv i alle fall. Blir jo ikke menneske av dette her! *stønn*

Skrevet

Nei, det skal være sikkert å visst! De små søte kan være noen små terrorister på natta! Får håpe veslegutten din spiser bedre på dagen i dag, og sover bedre i natt!

Skrevet

Min lille jente ,som bare er noen dager yngre enn din gutt, hadde også et par netter hvor hun hadde mange oppvåkninger hvor hun skulle ha mat. Det viste seg at det var ikke mindre enn 2 tenner på gang.. Ser ut som om hun er tilbake til normalen med et nattmåltid nå, når den værste kløen er gått over..

Skrevet

Tanken har slått meg, og jeg sjekket i dag. Kjenner, eller ser, ikke noe, men han gnagde noe helt infernalsk på en av tyggelekene sine, så det er jo mulig.

Har spist helt ok i dag, og nesten en full posjon grøt i kveld. (tenkte at her var det bare å kjøre på ;-). Uvanlig i dag var at han bare har sovet en time! Ikke veldig grinete heller, utrolig nok. Fikk han rett og slett ikke til å sove. Etter det solide grøtmåltidet sovnet han før han la hodet på puta omtrent til vanlig tid.

Tok forresten vugga inn på mitt soverom igjen. Orker bare ikke tanken på å måtte stå opp 4 ganger og går over gangen og bruke en halv time på å sovne igjen :-S Kommer heller ikke til å gi drømmemåltid. Lurer jo på hvordan han kommer til å sove nå som han har spist så mye grøt, og vært så mye våken ;-)

Skrevet

Her har vi samme problem. Gutten er snart 4 1/2 mnd og jeg begynte med tilvenning av fast foede for et par uker siden. Men maisgroeten smaker visstnok pyton, og flaske vil han ikke ta lenger. Det eneste han vil ha er pupp pupp pupp og naa litt groennsakspure i tillegg. Min gutt driver ogsaa aa gnager aa biter paa sine egne, og mine, fingre om dagen, men jeg kjenner ingen tenner. Haaper det bedrer seg snart for oss alle. Jeg er helt utslitt av aa aldri faa mer enn max 2 1/2 time soevn i slengen...

Ellers er gutten altsaa god som gull!

ps! hvilken groet gir du/dere? Jeg maa visst proeve noe nytt...

Skrevet

Bare for å være slem så kan jeg jo fortelle om Magnus som begynte å bli en nattspiser ved ca 4 mnd. Og det fortsatte.. og fortsatte.. Og nå - 5 mnd etter så holder det på enda. 3 -4 måltider etter at han har lagt seg.. Jeg makter ikke å gjøre noe med det - er altfor trøtt om natta til det. Heldigvis så sover vi begge to veldig godt i samme seng - han kan forsyne seg selv og jeg letter så vidt på øyet når han legger seg til. Tar han over i min seng første gangen han våkner etter vi har lagt oss. Pappan klager litt på dårlig plass - men han har lite han skal ha sagt så lenge han ikke vil ta nattavendingen selv ;P

Skrevet

Her gikk denne natten heldigvis mye bedre! Våknet riktignok 2330, men da kunne jeg bare putte smokk. Så var det tilbake til gode gamle 0100 og 0500 :-D Våknet heller ikke før 0700, så jeg er _mye_ mer utvilt i dag. Han blir nok liggende på mitt soverom enn så lenge ;-)

Her har Lillemann fått maisgrøt først, men nå mest ris og hvete-grøten. Den synes han ikke er så festlig, men jeg synes den smaker mer grøt og norsk kosthold, så dermed får han den alikevel. Blander med sviskemos så det blir en slags fruktgrøt, og _da_ går den ned på høykant :-) Sviske skal han få uansett, så passer jo fint at han liker den i grøten også.

Skrevet

Så fint at du har fått sovet bedre i natt. Alt går så mye greiere når en får sove godt :o)

Min jente fikk også smake maisgrøten først, men den er helt ut nå. Nå er det enten risgrøt, havregrøt eller banangrøt som gjelder. Og sviskemos til dessert - det er veldig godt. Samme med div fruktpurèer, de går ned på høykant. Grønnsaksmos har hun bare fått en gang foreløpig, men det så ut som om det ble godkjent det også. Et lite matvrak jeg har ;o)

Jeg tenker også som deg, jeg kjører på med mat. Hun er ei lang og slank jente som er veldig (!) aktiv, så hun trenger mye mat (og pupp, selvsagt).

Hvor ofte får gutten din mat om dagen? Her er det max 3 timer mellom hvert måltid, ofte 2,5 time.. Enda oftere på ettermiddag/kveldstid..

Skrevet

Siden han er litt vanskelig å få til å amme for tiden, så blir det sikkert minst annenhver time ila dagen. I tillegg så er det da grønnsaksmosen midt på dagen og grøt til kvelds.Vann til de måltidene.

Skrevet

... sånn for å oppdatere: I natt våknet han bare 1 gang! Måtte det fortsette! Det er forøvrig også første gang han har fått et fullt måltid midt på dagen. Ville nemlig ikke ha mos av søtpotet (hvordan han smaker forskjell på den og gulrot-potet-mosen aner jeg ikke), så han fikk en full posjon maisgrøt i stedet. Namnam! Med en full posjon grøt på kvelden også, så er det jo lov å håpe at han er en av de som responderer positivt på fast føde (eller fast food, som jeg kaller det ;-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...