Gutt april 09 + ? august 11 Skrevet 17. august 2009 #1 Skrevet 17. august 2009 igår innførte vi grøt for første gang her, og med det dukket det opp spørsmål gitt<) - Vi blander med mme. blandet melka til 40 grader som det stod på pakka (nestle maisgrøt) og blandet inn grøten. Det som overrasker meg er hvor fort grøten ble kald!? Hvordan holder dere den varm, evt gir dere den bare selv om den blir noe avkjølt? Kan jeg evt varme melka varmere før jeg tilsetter pulveret? - Mini så ut til å like grøten han, så han fikk noen skjeer. Er det noe lurt system å innføre grøten på ifht magen deres, eller hva har dere gjort? -. Vi ga mini grøt etter siste kveldsflaska før han gikk i seng. Er dette greit, eller gir dere grøt til måltidet før siste flaska/amminga? Takker for svar;-)
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 varm melka litt ekstra, så blåser du de første skjeiene passelig kalde. Grøten blir veldig fort kald, så det var det vi gjor, kald graut var/er ikkje nåkke populært:-p det er lurt å øke mengden med graut gradvis pga magen til baby ikkje er vandt med det. kan kanskje være lurt med litt sviskesaft/mos visst magen skulle bli hard? om du gir grøten før eller etter flaska må du finne ut sjølv ka som passa best. her må vi gi litt flaske først eller vente ei stund etter han har fått grøt fordi han nekta å ta flaske når han har fått mat med skjei. Lykke til :-)
Nå da? Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Greit å varme melka litt varmere enn 40 gr. Vi brukte/bruker fruktmos oppå grøten og den hjelper til å kjøle ned grøten hvis den er litt for varm. Vi ga/gir grøt før flaska på kvelden. Først grøt, så bad og melk etterpå før vi la ham. for natta. Du merker nok fort hvor mye han vil ha. Det kommer til å gå så fint så!! Lykke til!!
Underveis --> Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Verdens Helseorganisasjon anbefaler (med mindre jeg nå husker helt feil) at vannet holder 70 grader når man blander i pulveret. Her blir det omtrent så varmt at jeg klarer såvidt å holde flasken (sjekk med et steketermometer f.eks.). Blander du grøten direkte i denne varme melka, så blir grøten litt varmere. Uansett vil det bli kald på slutten, særlig i starten når de ikke akkurat hvier innpå ;-)
Itsrejk Skrevet 17. august 2009 #5 Skrevet 17. august 2009 I starten brukte jeg å sette grøtskåla oppi ei litt større skål som jeg hadde litt kokende vann i. Da holdt grøten seg varm lenge. Men vær veldig obs på at babyen ikke får tak i skåla med hånd eller fot da...kokvarmt vann og babyer er en skummel kombinasjon... Har litt hetta for det der selv, men for å holde grøten varm funka det bra.
blomstre Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Underveis.dk Det er riktig at WHO anbefaler at melkepulveret skal blandes i ved 70 grader. Mattilsynet sier imidlertid samtidig at man skal følge bruksanvisningen fra den enkelte produsent. Så dersomman bruker nan, så skal man blande den ved 40 grader slik det står på pakken (ferske måltider hver gang). Dette har ikke så mye å si i denne sammenhengen, altså for å blande i grøt. Ville bare poengtere det tilfelle det er noen som foreløbig kun gir mme som ble usikkre av inlegget ditt.... Å blande nan ved 70 grader er nemlig ikke å anbefale når dette er eneste næring, da vitaminer blir ødelagt ved så høy temperatur. For merker som skal tillages ved 70 grader derimot er dette ikke noe problem. :-)
Gutt april 09 + ? august 11 Skrevet 17. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. august 2009 blomstre: Dette vet jeg du kan mye om, han brukt mye av dine innlegg for å opparbeide meg erfaring:) Jeg blander ut mme ved 40 grader til vanlig (kaldt + varmt), men du er sikker på at det ikke er noen fare for å blande ut ved høyere grader nå som det skal i grøten?
blomstre Skrevet 17. august 2009 #8 Skrevet 17. august 2009 Hei Vårbarnet Sander Nestlé sier at man ved å blande deres mme ved høyere tmp enn 40 grader så vil c-vitaminer ødelegges, og proteinene kan bli tyngre fordøyelig... Men jeg vil vel tro at grøten i seg selv er det tyngste for barnet å fordøye, samt at barnet allerede får i seg tilstrekkelig med vit C gjennom mme som drikkes. Nå har jeg ikke erfaring med Nestlé sine grøter selv... Vet ikke om de typene som inneholder mme-pulver også skal lages ved 40 grader? Jeg har bare brukt Småfolk og de skal tillages ved litt høyere temp (50 hvis jeg ikke husker feil, er ferdig med grøt også...). Når man kommer opp i to fulle grøtmåltider for dagen, så er vel grøt mer hovednæring enn mme, så da bør man kanskje ha i bakhodet at temp på pakken bør følges for å være sikker på at næringsinnholdet bevares... Føler du deg usikker så er det bare å ringe Nestlé sin forbrukerkontakt (skal stå tlfnr på esken). Helsesøsteren som man treffer på der er veldig hyggelig og hjelpsom! Kan også sende de mail, de pleier å være raske til å svare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå