☆EkM Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Skulle egentlig trappe ned fra 100% stilling, til 50% når jeg kom tilbake fra ferie... men så ble jeg sykemeldt før jeg kom tilbake fra ferie, så jeg lurer på om jeg da får 100% sykepenger eller 50%? =p
MrsL1 Skrevet 17. august 2009 #2 Skrevet 17. august 2009 kommer vell ann på om du er 100% sykemeldt? Er du det får du 100% sykepenger=)
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 17. august 2009 #3 Skrevet 17. august 2009 Du skal ha sykepenger for tapt arbeidsinntekt, så hvis du går fra en fast 100% stilling til en fast 50 % stilling, er det lønn for 50% stillingen du skal ha etter at nedtrappingen skal ha funnet sted. Husk at du skal oppgi på sykmeldingens bakside hvor stor stillingen din er, og blir du tatt for å jukse, kan du miste retten til å få sykepenger senere!
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 17. august 2009 #4 Skrevet 17. august 2009 Skulle du trappe ned fordi du er student? Det er mange som tror at de kan gå sykmeldt med lønn for full stilling mens de tar utdanning på heltid, men da får de seg en lite hyggelig overraskelse. Du skal være klar iver at du også må oppgi om du studerer og i hvilken grad, slik at nav gjerne vil stille seg undrende hvis du ikke er sykmeldt fra studiet også...
☆EkM Skrevet 17. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2009 Altså, jeg har en jobb som krever mye av meg fysisk... mens studiene ikke krever noe annet ann at tankegangen er klar.. så om jeg ikke takler jobben min etterhvert, hvis jeg evt skulle svære så uheldig å slite med rygg/bekken etc og må sykemelde meg,så kan jeg heller ikke fortsette studiene? Har selvsagt ikke tenkt til å sykemelde meg om det er nødvendig, men det er greit å være føre var...
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 17. august 2009 #6 Skrevet 17. august 2009 Tror at at du klarer å sitte på forelesninger med vond rygg/bekken i mange timer per dag? Med midle grader av disse plagene kan du både studere og jobbe med tilrettelegging. Men du skriver jo at du er sykmeldt i hovedinnlegget? Jeg regner med at det ikke skyldes bekkenløsning så tidlig i svangerskapet, men at det da er en annen grunn som gjør at du ikke kan gå på jobb. Er det f.eks pga ekstrem kvalme, trøtthet, influensa og andre somatiske sykdommer, vil det være like plagsomt i studiene som på jobb. Med slike problemstillinger er det rart at man kan studere men ikke være på jobb.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 17. august 2009 #7 Skrevet 17. august 2009 Du ser ikke at det virker rart at du krever kompensasjon for full stilling mens du studerer på fulltid? Det er ikke mange som jobber fullt ved siden av et fulltidsstudium, nemlig. I slike tilfeller har man ikke rett på stipend fra lånekassen heller, tilfellet du tenkte at du skulle ha fødselsstipend på toppen...
☆EkM Skrevet 17. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. august 2009 Jeg er kun sykemeldt ut denne uka, og dette er ikke på grunn av plager fysisk. Vil ikke påstå at det er veldig svangerskapsrelatert heller. Grunnen til at jeg har vært sykemeldt nå har egentlig ikke så mye med saken å gjøre... Og nei, jeg har ikke forelesninger i flere timer om dagen; jeg har maks èn forelesning per dag, på 2x45min.. Har klart meg fint hittil uten å ha vært på en eneste forelesning. Jeg har klart fulltidsstudier ved siden av full stilling i barnehage til nå, Så hvis jeg ikke er i stand til å gjøre begge deler nå lenger, så får jeg ikke lov til å gjøre noen av delene, det er det eneste jeg lurer på. Som sagt ovenfor; NEI, jeg er absolut ikke ute etter å sykemelde meg med mindre det er nødvendig, bare for å ha det på det rene.. Føler at du er litt for rask på avtrekkeren i forhold til hva du vet og ikke om forholdene her. Har på ingen tidspunkt sagt at jeg har tenkt til å sykemelde meg for å klare studiene, og snylte til meg full lønn vedsiden av, slik du hinter til!
☆EkM Skrevet 17. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2009 Herlighet? JEG har klart fulltidstudier ved siden av full jobb, kall meg gjerne gæren, men kom ikke her å beskyld meg for å snylte på meg en sykemelding for morroskyld! Hvor står det at jeg krever kompensasjon for full stilling mens jeg studerer på fulltid om jeg tørr spørre? og hvor står det at jeg skal studere fulltid.. Kjenner jeg blir forbanna!
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 17. august 2009 #10 Skrevet 17. august 2009 Det er da virkelig du som sier at du skal trappe ned fra 100% til 50% stilling, og i en annen tråd sier at du skal intensivere studiene dine til høsten? Ikke urimelig å tolke deg dithen som jeg har gjort, i det tilfellet, menlig at du trapper ned for å studere mer. Da er det ikke riktig å gå sykmeldt fra en 100 % stilling som ikke eksisterer mer, mens du studerer på fulltid!
☆EkM Skrevet 17. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2009 Har på ingen tidspunkt sagt jeg skal studere fulltid, og ja nettopp? jeg skal TRAPPE NED på jobbingen.. jeg skal nærmere bestemt halvere stillingsprosenten min. I den tråden her står det ingenting om at jeg har tenkt til å kreve sykepenger som tilsvarer en fulltidsstilling vedsiden av studier. Jeg ble sykemeldt i to uker, thats it. etter de to ukene er gått er jeg på plass i min 50% stilling. Lurte kun på hvor mye lønn jeg ville få for den perioden. Det er uaktuelt for meg at du skal sitte å konkludere med at jeg sykemelder meg så fort jeg får anledning, for å kunne kreve så mye sykepenger som mulig i tillegg til stipend.. Hvem har sagt noe om at jeg i det hele tatt har noe som helst med lånekassa å gjøre? Tror du skal lære deg å tenke litt bedre om folk.
Molait Skrevet 17. august 2009 #12 Skrevet 17. august 2009 For å svare deg da..hehe...om du ikke hadde trappet ned til 50% da du ble sykemeldt skal du ha 100% lønn. (altså for 100% stilling) Det er ikke lov til å endre stillingsstr, si opp noen ja det meste i grunn mens en er sm. Om det var en fast avtalt dato du skulle ned i 50% er jeg usikker på hvordan reglene er. Hør med nav eller noe. Ellers vil jeg anbefale deg å kanskje ta heller å vente med studier enn jobb nå? Veldig greit å få permpenger de mnd man går hjemme:) Eller bare lurer ift samtalen over her... Om man har full jobb og full dtudieplass (bøyer meg i støvet) og man blir sm 50% grunnet bl eller annet...kan man da bare gå opp i halvparten av fagene?? Kan da ikke tro det... Og ja ekm, mye usaklige svar. Lite svar på det du faktisk spør om. Velkommen til bim/dib sin verden;) Lite tips..hehe du bør også passe deg for å si meningene dine med mindre de følger flertallet..hehe (og nei det var ikke myntet spes på noen som har svart her nei...)
☆EkM Skrevet 17. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 17. august 2009 hehe, takk for svar på det jeg spurte om Denne graviditeten var ikke planlagt, så vrir hodet av meg for å prøve å finne ut av hvordan jeg skal gjøre det her. Hørte noen nevnte at jeg kunne velge gjennomsnitlig inntekt de to siste årene når jeg skal ut i permisjon. Hadde relativt høy inntekt i fjor, og det samme har jeg hatt til nå, men pga studier ville jeg trappe ned litt. mye tunge fag jeg skal opp i så om det er en løsning kunne det vært et alternativ! mulig jeg er helt på jordet, men Å få tilbake den stillingsprosenten jeg takket nei til er nok ikke lett å få huket tak i nå lenger. Alle stillinger er besatt i anledning nytt barnehage år! =\ Det skal ikke være lett det her!
☆EkM Skrevet 17. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 17. august 2009 syns også det høres merkelig ut at om man ikke takler jobb og studier samtidig svangerskapet ut, så kan man ikke sykemelde seg fra jobben uten at det skal få konsekvenser for studiene :s I mitt tilfelle er jobb og studier to fullstendig forskjellige ting!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå