Gå til innhold

Min 11 åring sønn er hekta på militær klær. Er det greit å kjøpe den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han vil bli general når han bli voksen. Han elsker militær antrekk og elsker å ha det. Vi har sett en bruket ekte millitærvest i hans størrelse. Vet ikke helt om skal kjøpe den eller ei. Penge er ikke noe sak.

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit. Jeg syns ikke det er pent, men mest av alt syns jeg ikke det er greit fordi det minner meg om unger av paramiltante i et krigsherja område jeg jobbet i. Får bare tilbake vonde minner om barn som ikke har det så greit. Men dette er jo meg.

Og fordi jeg har jobba mange år i uniform, syns jeg man skal respektere at den ikke er til "hverdagsbruk". Selv om det kanskje er litt vanskelig å unngå når det selges overalt...

Greit å ha i skogen, også for en 11-åring, men kun der!

Skrevet

Ja det syns jeg også. Jeg har egentlig ikke lyst til å kjøpe den men han insisterer for å ha det når han skal leke soldat lek med sine venner. Eller en jakt vest kan erstatte den. Den ser ikke så voldsom ut.

Skrevet

Går jo an å inngå en avtale da, om at den bare skal brukes da og da...Og i alle fall ikke på skolen eller på butikken og sånn.

Skjønner jo han også...Men jeg syns bare det er så lite pent. Liker ikke at unger leker soldater eller krig heller jeg da. Er kanskje litt ekstrem på akkurat den biten der!

Skrevet

Litt enig med AneB, synes egentlig ikke noe om barn- eller sivile forøvrig - går rundt i militærklær. Har en samboer som er helt kronisk, ikke bare skal han på død og liv bruke militærbuksa si som hverdagsbukse, men han har en abnormalt stor jakke av den typen forsvaret bruker som uniform på vinteren (kjøpt på sånn militærutsalg). Den er sikkert fem nummer for stor til ham og dermed stygg så det holder når han går i den, og jeg får helt vondt i sjelen av det. Jeg er ikke så veldig engasjert i militæret og sånne ting forøvring, men har noen små stemmer som sier at man tross alt skal respektere uniformen for det den er og det den står for. Og å gå rundt i en uniformsjakke som er stygg, vanskjøttet og alt for stor, når man til overmål ikke engang har fullført førstegangstjeneste, det blir HELT feil for meg. (jeg har forøvrig en bror som tjenestegjorde i Afghanistan for et par år siden, så jeg har vel kanskje litt over gjennomsnitts respekt for de som faktisk bærer uniformen i yrkessammenheng og vet hva det fører med seg)

Og litt det samme med barn og militærklær; det er nogenlunde greit så lenge det "opplagt" er en imitasjon (type sånn grå urban-kamo, eller kamo i andre interessante farger), eller at plagget på annen måte tydelig sier i fra om at det ikke egentlig er en uniform, og det er greit med kamo-fager på turklær, men jeg synes ikke barn skal gå i hverken noe som utgir seg for å være noens militæruniform, eller noe som utgir seg for å være "krigs-outfit" forøvrig- kanskje til nød en militærbukse-/jakke på tur i skogen. Det er ikke ålreit å bruke en uniform som hverdagsplagg, rett og slett. Uansett hvem sin uniform det er. Og det er heller ikke ålreit å se ut som en barnesoldat.

Skrevet

smaken er som baken, men spør du meg finnes det ikke noe mer GRUSOMT plagg.. Og har etter min mening ikke noe å gjøre på et barn.. Traff for øvrig en "rosa" variant en dag, en jente med kamuflasje-bukse, T-shorte og jakke.. prikken over ien: et kamuflasjerosa pannebånd..Da lo jeg høyt innimeg og lovet meg selv å aldri kle krigsklær (rosa eller ei) på mine barn EVER!!!

:-)

Skrevet

ja hvorfor ikke..?

har selv en på 9 år som elsker militærklær, men han bruker det mest når han er i skogen å leker krig eller jakt.

det går jo ann å kombinere en kul genser + ei militærbukse?

trenger ikke se ut som en soldat? :)

selv gikk jeg mye i militærklær da jeg var rundt 15/16 år. hadde kjæreste som hadde vært i Libanon (mye "kule" klær) ikke noe jeg ville ha gått i nå men..:)

Skrevet

Nei, det synes jeg virkelig ikke! Synes derimot han er gammel nok til at du bør ta deg tid til å fortelle han hva krig egentlig innebærer. Få han til å skjønne hva det innebærer å være barnesoldat, å forsøke og forklare noe av hva de opplever -uten å skremme han for mye, selvsagt. Det vil kunne gi han et bilde, og forhåpentligvis forståelse av hvor frastøtende det er at små barn springer rundt i militærklær. Ingen foreldre burde oppfordre barna sine til å leke krig. Det er min mening...

Skrevet

Oi, kjære.. her var det mange strenge damer;) hehe..

Jeg tenker mer sånn, hvorfor ikke? Jeg synes ikke dette har noe med barnesoldater å gjøre, men heller at barnet er genuint interessert i noe. Og da bør man kanskje følge det opp...? Dersom han er ekstremt opptatt av våpen og sånn bør man vel kanskje ta en prat med ham, menutover det er vel dette helt normalt?

Dersom han hadde insistert på å gå med brannmannhjelm eller supermann-kappe hadde du vel ikke nødvendigvis brydd deg..? Annet enn at du kanskje ikke synes det er noe fint da selvfølgelig;) hehe..

Militærmønster er forresten en motesak, og jeg synes det er å dra det langt å hekte det opp mot barnesoldater. Hva med disse småjentene på 5 år som går i rosa militærfargede bukser..? Er det også galt?

Jeg ville kjøpt denne vesten til ham, men det er jo i bunn og grunn opp til deg å bestemme:)

Skrevet

Kjøp den... Og vær heller obs på leken hans og hva hans oppfatning av krig er. Slett ikke sikkert han later som han er en ekte soldat... Er ellers enig i det stinepinekline skriver over her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...