superdupermamma Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Sønnen vår har nå blitt 7 mnd.Og jeg og mannen min krangler som gærninger. OM ALT fra om hvorvidt man skal bruke våtservieter til hvordan best aktivisere babyen. Han har 0 tillit til meg i forhold til sønnen vår og jeg irriterer vet av meg rundt han. Det er faktisk best når han er på jobb, helgene er blitt et mareritt. Vi har vært sammen i 8 år, gift i 5. Vi har alltid hatt noen heftige diskusjoner også før vi giftet oss. Men nå går det bare til helvete. Vi er flikne til å prate om ting, problemet er bare at nå vil begge være rett og ha det på egen måte. Vi banner til hverandre og er veldig ufine når vi krangler. Finnes ikke respekt mellom oss. Og begge er klar over det. Andre som har opplevd dette når de fikk sitt første barn? Går det over eller er det ingen håp.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 Jeg og min kjære har vært sammen i snart 5 år og har en liten snuppe på 10 mnd. Når snuppa var rundt 6mnd hadde vi det ganske fælt. Vi kranglet og kjeftet og hadde det egentlig best når vi ikke var med hverandre. MEN, vi bestemte oss for å gå skikkelig inn for å prate hyggelig med hverandre. Fokusere mer på det positive og bite tenna litt mer sammen. Dette var tungt å gjøre, men etterhvert klarte begge to å kommunisere på en normal måte om ting som plagde oss. Vi fant også på mer ting sammen uten barnet, og fant igjen den gode kjærligheten vi har til hverandre. Intimitet er utrolig viktig i et forhold, og uten det kan mye gå gale. Det behøver ikke å bety at man skal hoppe til køys 5 ganger i uka, men sitte i armkroken til hverandre og kose så ofte som mulig. Skriv også ned en liste over ting dere elsker med hverandre og gi hverandre denne listen. En annen ting som er lurt å gjøre er å ta en tlf til familievernkontoret og få en samtale der. Da kan dere prate med en som er objektiv, og det kan gjøre mye godt for begge parter. Håper virkelig det ordner seg for dere:)
Nagilimia Skrevet 16. august 2009 #3 Skrevet 16. august 2009 Vi fikk veldig mye ut av det gratis samlivskurset som hs gir til alle førstegangsmødre. Jeg om formulerte meg litt til sambo å sa at alle 1.gangs foreldre blir satt opp på "godt samlivskurs" skal jeg melde oss av? I virkeligheten er det jo noe man må melde seg på, men her merker jeg den psykologiske effekten av en liten hvit løgn... *flau* Siden det blit tilbydt gratis så regner jeg med det er ganske typisk ja ;D
Nagilimia Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 PS. Ikke gi opp med en gang da, har en følelse av at bare barnet bikker et år så går mye seg til for mange... hvis de orker å prøve Kjenner følelsen av irrasjonell krangling. Den er ikke noe god, man føler seg som elendige foreldre og tror man ikke bør være sammen for det har ikke barnet godt av. Her fikk vi ordnet opp i det, med å bare få kjærligheten på plass igjen. Noe samlivskurset gav oss litt hjelp med. Vi dro hjem fra kurset nyforelska. I tilegg skriver man et kjærlighetsbrev der som man får om et år (vet ikke om alle gjør det da). Moro å se om et år hva min sambo skrev
Lille-My,75 Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 Vi har også slitt en del. Har vært skikkelig slitsom over lang tid, og for en måneds tid siden toppet det seg helt. Da var snuppa 9 mnd. Tror det er veldig vanlig når man får det første barnet... Er vel ikke helt uten grunn at det settes opp kurs i samliv for førstegangsforeldre i regi helsestasjonen :-) Finnes sikkert ingen mirakelkur, men vi ser nå ut til å ha funnet igjen litt av det "gode gamle" nå. Dette gjorde vi: Satte av goood tid til å prate sammen. Brukte 3 døgn, vi... Pratet om det som vi synes er irriterende hos den andre. Vi ble ikke nødvendigvis enige om alt, men vi prøvde å være litt empatiske i forhold til hverandre. F.eks. når han synes at jeg kjefter og smeller for mye, så opplever jo han det sånn selv om jeg ikke synes jeg er sånn selv. Da måtte vi finne ut hva vi skulle gjøre for at ting skal fungere bedre for begge to. Vi gikk gjennom alt vi syntes var irriterende hos hverandre og fikk skikkelig lettet på trykket :-) Vi ble ikke enige om alt, men vi fikk en mye bedre forståelse av hva den andre synes er plagsomt. Det hjalp! Så pratet vi om de tingene som vi liker hos hverandre og ting vi har kost oss med å gjøre sammen. Vi har også jobbet med å få fart på den intime delen av forholdet. Fysisk nærhet er mye av limet i forholdet vårt... Etter en litt koselig kveld/natt, har man ikke like lett for å snakke nedsettende til hverandre dagen etter... :-) Håper ting løser seg for dere! Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå