LillyMy+1<3 Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Jeg er så redd jenta mi ikke får nok mat. Etter tips fra sykehuset ammer jeg i 10 min på hver pupp, så får hun mellom 20-30 ml nan. Hun våkner av seg selv etter 2-3 timer å vil ha mat, både natt og dag. Hun er 10 dager gammel. Hun kan også være våken 1-2 timer etter stell og mating. Sovner ofte ved puppen da. Høres det ut som hun får i seg nok? Eller har noen noe tips om hvordan jeg kan vite at hun får i seg nok?
Mamma´n til lillemor Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 Du kan dra innom helsestasjonen og veie henne. Da ser du om hun legger på seg. Hvis hun får 10 min på hver pupp hver annen til tredje time, høres det helt normalt ut. Er det noen spesiell grunn til at du gir henne tillegg?
LillyMy+1<3 Skrevet 16. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2009 Begynte med tillegg allerede på sykehuset pga at jeg knapt hadde råmelk de første 3 dagene. Fikk beskje om å fortsette med dette frem til melka kom. Etter jeg 10 min med amming på hver side er hun fortsatt sulten, så jeg fortsetter å gi nan. Har prøvd å pumpe etter amming, men det kommer ingen ting ut. Får ut noe når jeg håndmelker, men vet ikke hvor mye. Men som sagt ingen ting i pumpa. Har opplevd at det drypper av puppene av og til rett før jeg skal amme, samt at det drypper av den puppen som blir ammet som nr. 2. Men har ikke opplevd at spruten står av de.
Emblaa Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Ti minutter på hver pupp er veldig kort tid på et så lite barn. Dersom du er usikker på amminga, så er www.ammehjelpen.no det beste stedet å lese om amming på. Helsestasjonen er ofte ikke helt oppdatert. Dette står det om amming på deres sider: Måltidets varighet 0-6 UKER Før 'melken kommer' (dag 2-4) kan barn normalt die inntil en time om gangen. Barnet bør selv bestemme hvor lenge de dier. Å amme fra 20-60 minutter (tilsammen, på begge bryst) er vanlig. Gjennomsnittstid for en 2 uker gammel baby er 30 minutter. Hvis barnet dier veldig ofte vil varigheten pr. dieing gå ned. Av og til vil man finne barn som legger tilstrekkelig på seg med måltider på 10 minutter. Vil anbefale deg å ikke følge klokka, men la ungen ligge så lenge den vil. Blir det veldig lenge, så kobler du fra, men mine unger har vært trege og gjerne brukt en time til sammen. Pupper som spruter er det få som har, du kan likevel ha plenty med melk, men det tar litt tid før melka kommer etter at den lille har begynt å suge. Kan være lurt å stimulere utdrivningsrefleksen først. Dette kan du lese om på ammehjelpen sine sider. Pumping er det mange som ikke lykkes noe særlig med, og håndmelking stimulerer dessuten melkeproduksjonen bedre enn pumping. (Aller best er amming, så håndmelking og så pumping.) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Anbefaler også å dra på helsestasjonen hver eneste uke i begynnelsen for å veie henne. Det gjorde jeg, og det føltes veldig betryggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå