Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Vi har nettopp kjøpt leilighet, bodd her i knappe 2 måneder, har hele tiden vært småfluer på kjøkkenet, tenkte ikke så mye over det i begynnelsen. Men det blir bare verre og verre. Har vasket ned kjøkkenet, vasket alle skap, går ofte ut med søppla. Jeg vasker kjøkkenet så og si vær dag skikkelig. Hva kan vi gjøre for å få de bort. Er hundrevis av de der inne. Holder på å bli gal.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 Da er det noe som ligger igjen et sted!! Gjerne råtten frukt eller annen søppel!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #3 Skrevet 16. august 2009 Lag en felle til dem, ble kvitt alle mine på to dager jeg.. Sett en glassskål e.l. på benken med en bananbit i, ta glapax over og stikk små hull i plasten med en strikkepinne eller noe. Fluene kryper ned gjennom hullene og setter seg på bananen, så flere ganger om dagen kan du gå ut med fella og slippe fluene ut. Jeg hadde ikke så mange fluer, men nok til at det ble irriterende (var nok pga fruktfatet på kjøkkenbenken). På to dager slapp jeg ut sirka 20 fluer med fellen min
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #4 Skrevet 16. august 2009 Fra forje huseier da? De var jo her da vi kjøpte, men ikke så mange. Har blitt verre etterhvert. Hadde stått tomt lenge da vi kjøpte. Burde vi se under kjøkkenbenkene? Altså rive opp for å se om det ligger noe under benkene? Blir gal.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #5 Skrevet 16. august 2009 Jeg hadde det problemet i den forrige leiligheta vi bodde i. Jeg fikk et stoff på Felleskjøpet som skulle ta det. Vaska godt i alle skap, heiv mel, frukt o.l. som kunne være gammelt. Spraya godt i ALLE kriker og kroker av både skap og kjøkken med dette stoffet og så de ikke igjen etter det. Husker ikke hva det stoffet het, men om du spør på butikken så vet de det nok.
lÅktiHaUDe Skrevet 16. august 2009 #6 Skrevet 16. august 2009 Eller 50/50 med eplecidereddik og zalo i et glass. De kryper i glasset og drukner. Tok ihvertfall alle fluene hos oss da vi hadde bananfluer (er litt røde..). Hadde 3-4 glass rundt omkring på kjøkkenet.
Miztery Skrevet 16. august 2009 #7 Skrevet 16. august 2009 Vi hadde samme problemet i tidligere i sommer, det vi gjorde var å spraye godt med Radar (for flyvende insekter), lukke rommet godt og la det stå en times tid, deretter vasket vi godt, og tømte litt plumbo gel i vasken, i tilfelle det lå noen matrester nede i sluken. Har vært fluefri i snart en måned nå, så det er ikke så vanskelig!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #8 Skrevet 16. august 2009 Tusen takk for flotte råd. Det skal jeg jammen prøve så fort som fan. Første tur er butikken i morgen. Har skrubbet og skrubbet det forpulte kjøkkenet så mange ganger nå at jeg har gnagsår i en hver krok, arg!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #9 Skrevet 16. august 2009 ta plumbo i vasken og ikke ha noe frukt eller søtt stående fremme i skål eller liknende
lÅktiHaUDe Skrevet 16. august 2009 #10 Skrevet 16. august 2009 Hjalp ikke å vaske hos oss heller. Men skadedyrsentralen sa at uansett må det være rent hele tiden, ikke ha mat liggende fremme og boss tømmes hele tiden. Dette må også gjøres mens du har glasset med zalo og eplecidereddik fremme. Fluene formerer seg fort som f.. Misunner deg ikke..
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #11 Skrevet 16. august 2009 Det står på nettet at de også kalles eddikfluer fordi de tiltrekkes av det akkurat som frukt. De legger visst også egg i tomflasker, ølbokser og vinflasker- så det kan lønne seg å sjekke her.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #12 Skrevet 16. august 2009 Takk for hjelp. Det som er at vi har ikke hatt frukt på en stund pga av disse fluene. Jeg har så å si kastet alt i skapene. Men nå skal jeg jammen ut med tomflaskene også, Visste ikke at de la egg inni de, og vi har noen tomme flasker på kjøkkenet som har vært der en stund. Kom på vi har søndagsåpent butikk, så nå fyker vi avgårde på bunnprisen så vi får startet med utryddningen med en gang Takker for hjelp....Bukker og neier. Jeg simpelthen elsker BIM/DiB
Tigerpote Skrevet 16. august 2009 #13 Skrevet 16. august 2009 Å ja, jeg trodde du mente sånne små blomsterfluer. Om du er plaget med blomsterfluer, er et kjerringråd å putte hvitløksfedd i blomsterpottene. Da skal visstnok fluene dø, som, ja, fluer. Hvitløksfeddene kan bare bli værende i potten. Har ikke forsøkt det selv da.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #14 Skrevet 16. august 2009 Vi har ingen blomster. Jeg kastet til og med lykkebambusen min pga de fluene.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #15 Skrevet 16. august 2009 vi laga felle på kjøkkenet av en 1,5lflaske med litt saft i.. å så støvsugde vi alle fluene som var i nærheten av fellen:) sette gjorde vi 3-4 ganger og her har ikke vært noen siden:) er vel 2-3månder siden nå..
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #16 Skrevet 16. august 2009 De legger ofte egg i blomsterjord, så en liten skvett Salmiakk i blomstervannet et par ganger ved vanning tar en del av fluene. Ha ikke mye salmiakk i, for da dør blomstrene;) Bare en liiiiiten skvett.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #17 Skrevet 16. august 2009 Det kan godt tenkes problemet springer ut fra sluket, dersom dette ikke er vasket med kjemikalier i det siste. Ikke nok å skylle med vann... Og fluene lever av brødsmuler etc etc, dvs de trenger ikke mye for å holde seg i live. Plumbo eller JIF fungerer bra, såkalt sluk-åpner. NB! Viktig å skylle med kokende vann etterpå! Varm vann i en gryte eller vannkokeren. Kaldt vann kan forsterke problemet.. Vi gjør i tillegg følgende: Støvsuger fluene (mer effektivt og mindre grisete enn fluesmekker) og sprayer deretter Radar inn i støvsugerslangen imens den går. Vi har sentralstøvsuger så vi slipper å få gift gassen inn i huset. Dermed kryper ikke fluene opp av støvsugerslangen igjen. Her hos meg formerer de seg i en blomsterpotte, så vi støvsuger denne for nyklekte fluer daglig. Vil ikke hive blomsten min pga de ***** fluene heller..
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #18 Skrevet 16. august 2009 Mulig de legger egg et annet sted hvor dere ikke vasker. Inni en sprekk eller noe.
Miztery Skrevet 16. august 2009 #19 Skrevet 16. august 2009 Et råd ang blomsterfluer, er å ikke vanne på toppen av krukka, men heller vanne nedi, altså ta opp blomsten og vann. Blomsten får vannet direkte på røttene, og fluene, som må ha våt jord for å legge egg, dør ut!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #20 Skrevet 16. august 2009 Vi har ikke blomster, så er ikke der problemet ligger. Har sotte opp 3 feller med eplecidereddik og zalo, har fanget 6 allerede i ene av fellene Juhu. De har oransje kropp. Vet ikke helt hva slags fluer det er. Skal også peise plumbo nedi rørene. Så får vi håpe de forsvinner. Hvor lenge burde vi ha fellene oppe?
Miztery Skrevet 16. august 2009 #21 Skrevet 16. august 2009 Hei! Jeg svarte anonym 14:25.. Du har nok såkalte bananfluer. Bare google det, så får du nok enda flere svar!
lÅktiHaUDe Skrevet 16. august 2009 #22 Skrevet 16. august 2009 Det er nok bananfluer som vi hadde du får fortsette med zalo og eplesidereddik i noen dager til alle er borte + noen dager ekstra hehe husk og hive bosset et par ganger om dagen og ha kjøkkenet strøkent. Ikke ha frukt og lignende stående fremme. Rengjør sluken og kast blomster. Dette var det vi gjorde og ble kvitt dem til slutt. Man kan bli helt tullete. Husker jeg telte over 50 i en kopp en gang *grøss*. Så ha flere kopper fremme. Jeg skiftet ut koppene hver morgen med nytt mikstur hehe så var det ny herlig "drink" til fluene. Innbildte meg at det funktet bedre
Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #23 Skrevet 16. august 2009 Tror nok det kommer til å bli en hel masse av de oppi koppene ja. Har satt fram 3 kopper. Er oppe i 11 bananfluer på kort tid som har druknet i fellene. Men ser det er MANGE som svirrer rundt. Jeg har stått å sett på de en liten stund nå, vær gang en av de faller oppi fellen min kjenner jeg det sprer seg en tilfredsstillende følelse gjennom kroppen. Håper de er utryddet fra mitt kjøkken snart. Skal jammen mikse de nye drinker vær dag, DET skal de få ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå