Anonym bruker Skrevet 16. august 2009 #1 Skrevet 16. august 2009 Håper noen her kan gi meg et godt råd. Har en ettåring som helt siden fødselen har slitt med søvnen. Han våkner av og til når han er i en lett søvnfase, og da vil han ikke sove igjen selv om han ikke er utsovet. Det gjør at han er mye lei og grinete, blir overtrøtt, og så har vi en ond sirkel i gang. Har fått det litt mer på stell nå siste 3-4 mnd, men sliter med at han våkner mellom 5 og 6 om morgenen. Etter frokost kl 08 går han mest og sutrer fram til han "får lov" å legge seg kl 09.30. (Vært på "søvnkurs" som sa vi ikke burde la ham få første formiddagshvil før 09.30) I dag sovnet han faktisk på fanget mitt her litt før halv ti. Nå sover han en og en halv til to timer, og ikke mer etter det. Har gått over fra to til en soving om dagen, siden han ikke får sove igjen om kvelden hvis han sover om ettermiddagen. Han tar natta litt før sju hver kveld. Han begynner i barnehage i morgen, og jeg er spent: Enten så løser det seg til det beste: Han sover lenger om natta, og legger seg sammen med de andre barna kl 10.45, eller han blir overtrøtt. Prøvde for et par uker siden å ikke la ham sove før en stund utpå formiddagen, men det ble bare feil. Masse oppvåkninger om natta, og overtrøtt og grinete hele dagen. Holdt ut i to uker, men ikke er det bra for ham, og vi må faktisk på jobb etter alle disse "tullenettene." + Er gravid igjen og trenger å sove selv! Noen med erfaring som kan si meg hva som evt fungerte for dere?
*En rosa og en blå* Skrevet 16. august 2009 #2 Skrevet 16. august 2009 Uff, det er så slitsom, det! Vi har slitt med det samme siden snuppa var ca 10 mnd'er. Her har det løst seg litt nå i det siste, og det kan være fordi vi nå har kuttet ned til 1 lur, og den er i 11-12-tiden. (etter lunsj) Vi begynte såvidt å kutte ned til 1 lur når hun var 11 mnd'er, men det var mer på prøve. Ble mer konsekvent med det når hun rundet året, og når hun var ca 1 år og 1 uke, så gjorde vi det hver dag. Var veldig slitsomt i begynnelsen, for mellom 9 og 11 var hun stuuuptrøtt. Men trikset ble å trøye henne med lek og aktiviteter. Nå, etter ca 3 uker, går det kjempefint. Det går greit å trøye henne til lunsj, og nå har hun begynt å sove til 6.30-7.30. Hun har til og med slumpet borti å sove til 7.45!! (og vi var borti 4.45 i perioder, så dette er utrooolig!) Om hun våkner før 6.30, så får hun ikke lov til å stå opp, hun er bare pukka nødt til å legge seg igjen. En dag i forrige uke våknet hun 4.55, og jeg "kranglet" med henne til 6.38, før hun ga opp. Da sov hun faktisk til 8.30!! :-O Rådet fra meg er egentlig bare: Ikke gi opp! Det blir bedre. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå