Gå til innhold

Barn og kjæledyr. Hva har dere og hva anbefales? av gnager-familien :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

vi vurderer å skaffe oss et kjæledyr. Vi er en familie på 4. Barna er 6,5 og 3,5 år. Hund og katt er uaktuelt. Vi skal skaffe oss hund på et senere tidspunkt, så nå er det gnager vi ønsker i første omgang. Ønsker å lære barna om ansvar og dyrehold og de har svært lyst på et kjæledyr.

Men hva skal jeg velge???

Ønsker ikke at dyret skal ha så lang levetid heller...huff, stygt sagt men..

Noen tips fra dere som har gnager-kjæledyr? eller andre forslag?

Fortsetter under...

Skrevet

Tror dere skal la være hele greia, helt til dere kan skaffe dere hund(om dere i hele tatt vet hva dyrehold er, da. ikke sikkert hund heller bør skaffes i dette tilfellet).

En kjøper ikke kjæledyr kun for barnas del, og fordi de har lyst. Uansett dyr, så har dere et ansvar som voksne og et ansvar for at dyret har det godt. Det er IKKE et leketøy.

Gjest ✿biss med twins✿
Skrevet

Marsvin

Kanin

Ørkenrotte

Hetterotte

Dansemus

Hamster

Dverghamster

feks..men til et såpass lite barn som på 3,5 år syns jeg marsvin og kanin passer best. Men jeg hadde marsvin lenge og kaninen min ble over 11 år(!)..hvorfor ikke starte med en gullfisk aller først bare for å lære om ansvaret?;)

Det er jo foreldrene som må ta over ansvaret dersom ikke barna håndterer det, så..virker ikke som du ønsker deg dyr akkurat nå?

Lykke til med valget uansett, jeg har aldri klart å være uten dyr:-)

Skrevet

Eh hallo?? hva babler du om?? Hva vet du om meg og min familie? Til din informasjon er dette et nøye gjennomtenkt tema som har vært oppe til diskusjon i min familie i flere måneder, faktisk år. Jeg har selv hatt mange kjæledyr når jeg var ung og har god peiling på dyrehold. Jeg har pratet med dyrebutikker, søkt på internett om de forskjellige typene så jeg har da litt greie på ting. Nå ville jeg høre fra dere som har gnagere hjemme! Jeg er 35 år og jeg vet faktisk at et dyr ikke er et leketøy! Hjelpes!!

til andre:

Håper på konstruktive svar med dere andre som har erfaring :)

Marsvin er det som jeg har tenkt mest på nå, da de er sosiale og vennlige dyr. Noen erfaringer?? :)

HI

Skrevet

Tja....,kanskje dere skal vurdere en pensjonert hamster, siden dere ikke vil at dyret skal ha så lang levetid, eller hva med en kaninhagefigur, den kan jo kasseres når dere er lei....

Tror neppe dere er de rette til å lære barna om ansvar og dyrehold.

SKAM DERE

Skrevet

Takk for svar "biss med twins". Jo jeg ønsker et kjæledyr i huset, men usikker på hvilket. Det at jeg skrev at jeg ikke ønsket det skulle leve så lenge var at vi skal skaffe oss hund om noen år, og vil da fokusere på og bruke tid til trening av denne. Valper tar mye tid :-))

HI

Annonse

Skrevet

Poenget mitt var at når DU ikke er den som er interessert i å ha dyr, så bør ikke ungene ha det heller. DU er den med ansvaret.

Barn skal aldri få dyr om de er de eneste i familien med interessen, nemlig.

Skrevet

Vi har en dverghamster. Den er knallsøt og lett å ha i hus, men jeg vet at de kan variere veldig i lynne. Jeg vil heller ikke anbefale at så små barn som 3,5 håndterer dem, for de er kjappe, smidige og tåler ikke hardhendte barnefingre. Dessuten er den og mange andre gnagere nattaktive. Hva med gullfisk/ slørhaler? Da kan du ha dem i en bolle ogtrenger ikke å investere i så mye utstyr i første omgang. Dessuten går de godt overens med hunder :-)

Skrevet

Marsvin har en levetid på TI år, tror neppe det er løsningen hvis dere vil ha et dyr med kort levetid

Skrevet

Det vet jeg da veldig godt også. Man kan lære barn og dyr og dyrehold, men det er de voksne som står for ansvaret. Jeg er da ikke dum! Det hørtes kanskje dumt ut å skrive at jeg ikke ønsket dyret skal ha lang levetid, men det var altså på grunn av hundehold senere ut i løypa.. Jeg vet jo at jeg vil bli knyttet til et nytt familiemedlem og ikke ønsker at det skal dø når det først kommer i hus :)

Men jeg synes ærlig talt at du var kjapp med å dømme meg!

HI

Skrevet

Jeg har hatt ørkenrotter før, og må si jeg ble veldig overrasket over hvor kosete og barnevennlige de er. De har ikke den "rotte" halen, det er hår på den så den er ikke ekkel. Men de kunne man sitte og kose med, leke og gjør mye med.

Min svoger som var 9år hadde, så meg og min daværende kjæreste kjøpte to av ungene til den. Han var autist, og noe adhd greier så vi trodde ikke at dyr og hvertfall ikke rotter kunne være noe for han. Men han fikk det til slutt, og kunne ikke funnet dyr som passet bedre til han. De roet han, og han tok ansvar for første gang i livet sitt nesten. Ente med at han begynte å avle unger og selge de til dyrebutikken.

Hadde vi ikke hatt katter, så hadde vi nok hatt noen rotter her i huset. Savner de ganske masse.

Har hatt minihamster, og de er utrolig søte. Jeg hadde det også da eldste jenta var rundt året, og da var hun litt for liten til å kunne være mye med den. Den er gaske liten så den tåler ikke altfor mye, men de kunne bitefra om den ikke likte ting man gjorde med den. men den bet ikke så hardt at hun hadde merker eller gråt (første gang til hun skjønte det var den gråt hun, men tror det var mest sjokket) Den måtte få nattakos hver kveld, og første hun måtte gjøre om morran var å gi vann og mat. Så selv om hun var så liten, hjalp hun til med å vaske buret osv.

Ikke like kosete skapning som ørkenrottene, men trikset var å kose når den var trøtt.

Jeg hadde kanin når jeg var 14 år, det var kjempe morsomt men den krever mye mer stell og pass enn rotte og hamster. Hadde den boende i garasjen, men den var inne og gikk på tur med den. Katta mi og den var perlevenner. Gikk tur med den sammen med ei veninne som hadde hund. Den blei 6 år, så det levde ett langt liv har jeg hørt.

Skrevet

Ikke ta marsvin eller kanin, Been there, done that. Ikke suksess! Vi har slått oss til ro med katter.

Hva med et lite akvarium?

Skrevet

Jeg vil anbefale dere å kjøpe en rotte. Vanlig eller ørken spiller ingen rolle, men grunnen til at jeg anbefaler rotte er at de er veldig sosiale dyr. De er enklere å få tam enn f.eks. hamster og mus.

Om du jobber litt med rotta, får du et flott og sosialt husdyr, ikke en sinna liten hissigpropp som sitter i et bur og blir sinna bare du nærmer deg. ;)

Annonse

Skrevet

Fatisk litt enig. Hadde selv både mus, rotter og hamster da jeg var arn. Stinket gjorde det av alt.. He he. Men rottene var mest sosiale og greie å ha med å gjøre.

Skrevet

Hund, katt(snart 2, da vi får enda en om tre uker*gleder meg*), 2 kaniner og fire akvariefisk!:) Ønsker meg fugl og en søt liten tarantell..:)

Kaniner anbefales ikke da de er store(selv om de er dvergveddere), og krever veldig mye stell og har lang levetid. Hamster eller marsvin er kanskje noe for dere?

Skrevet

Kjøp en kanin og når dere går lei kan dere spise den.

Skrevet

Så voldsomt peiling kan du vel ikke ha da; kanin er nemlig IKKE en gnager...

Håper dere lar dette med dyrehold ligge en stund - det virker som om dere har mest lyst på en hund, og da synes jeg dere skal vente til dette blr aktuelt; får en følelse av at du vil ha et dyr å "øve på" så lenge! Men virker ikke som om du har tenkt til å engasjere deg så veldig i dyret...

Har selv kanin, men vil på ingen måte anbefale deg det, siden jeg synes synd på den stakkars kaninen som skulle havnet hos dere... Det er faktisk en del jobb med kanin; om du da ikke har tenkt til å bare ha den i et bur, og gi den mat... Dette mener jeg grenser til dyremishandling - kaniner er sosiale og intelligente dyr, som trenger mye tid utenfor buret!

Skrevet

Vi har to hetterotter.

Rotter anbefales som kjæledyr for barn siden de er svært sosiale og vennlige dyr :o)

De to jentene vi har er kjempesnille og elsker å være ute og løpe og sitte på skuldrene våre.Er vel fjerde rottene vi har.

De lever i ca 2-2 1\2 år.

Har bare positive ting å si om dem!

Skrevet

Hei!

Det var mange sure svar, hehe:)

Vil absolutt anbefale rotter som kjæledyr!

Hadde selv rotter i oppveksten, og sønnen vår hadde først 3 hunnrotter, og nå 2 hannrotter.

Rotter blir utrolig tamme og tillitsfulle, mye mer enn man skulle tro, de er morsomme og underholdende og "tåler litt" i forhold til f.eks. hamster.

Husk at du må ha to sammen (eller fler), de er veldig sosiale og trives absolutt ikke alene! Selv om de elsker menneskekontakt så kan ikke dette erstatte samspillet de får av andre rotter. Men to rotter er ikke noe mer "styr" enn en heller da:)

Hunnrotter er mer aktive og klatrer mer rundt enn hannrotter, som er generelt roligere. Så det blir smak og behag hva man ønsker.

Finnes masse info på nettet:)

Dere unngår lukt ved å bruke "kattekrystaller" (til kattekasser) i hjørnene på bunnen, og et bra strø oppå.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...