Langt-i-fra-perfekt Skrevet 15. august 2009 #1 Skrevet 15. august 2009 Vi har en bil med mye jobb på, og en kollega av samboeren skrur på denne nå om dagen. I dag ringte han og var ferdig med det som måtte gjøres for å få den eu-godkjent. Så nå lurer vi på hva er vanlig å ta for en slik jobb? dette har han gjort : Byttet bremser, bremserør pluss en kalipper. Og to bærearmer forran på høyre side. Dette er svart jobb på fritida.
Libido- Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Mannen antar at det ville ha kostet rundt 5 - 6000,- på et verksted. Det er med delene. Sier ikke kamraten hvor mye han vil ha for jobben? Driver han på en del med slikt på si vil han nok ha hvertfall halvparten. Men er det kun en venne jobb, kanskje mindre.. Vanskelig å si =)
Miztery Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Gi ham 500-1000 kroner og en god flaske brennevin av sorten han liker!
Langt-i-fra-perfekt Skrevet 15. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2009 denne jobben koster 2800kr på merkeverksted, vi var å forhørte oss først. Han tilbød seg, og vi ville spare penger, det visste han. Han vil ha 2500kr. Jobbet 4 timer ca på bilen i dag, kunne jo like gjerne gjort det på merkeverksted...jaja.. og det er bare jobben altså, delene har vi betalt.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 Deleprisene her varierer stort fra biltype til biltype, modell til modell og årgang til årgang. Et caliper kan koste alt fra 500 kr (fabrikkoverhalt caliper, f eks en en eldre Volvo, kopidel) til over 10000 (fabrikknytt caliper, f eks en større Citroen eller Fiat, originaldel). Også om det er for- eller bakhjul spiller inn, i enkelte tilfeller faktisk også venstre eller høyre side. "Byttet bremser" er rimelig upresist, det kan være alt fra byttet bremseklosser (pris mellom kr 40 og kr 2000, vanligvis mellom 250 og 800 kr) til bytte av både klosser, montereringsdetaljer og skiver (totalpris alt fra 400-500 kr til 6000-7000). Bremserør kan variere mellom 200 og 2000 kr, alt etter hvor mange og hvilken biltype. Bærearmer likeså, prisene varierer fra noen hundre til 6000-7000. Arbeidstid for dette varierer tilsvarende fra bil til bil, på de "beste" bilene, altså de med minst arbeid, kan en slik jobb gjøres på 2-3 timer av en mekaniker, på "håpløse" biler like mange dager. Altså: Helt, helt umulig å si noe om pris uten å vite mer. Vær også OBS på at ved EU-kontroll hvor bremsecaliper eller -skive er byttet, skal det nå registreres av verkstedet i AUTOSYS (databasen med opplysninger som overføres til biltilsynet i forbindelse med EU-godkjenningen) HVEM som har gjort jobben. altså hvem som skal "skytes" om bremsene svikter i en ulykke og dette skyldes feilmontering på en eller annen måte. Da må man forevise regning fra verkstedet. Man har selvsagt lov til å gjøre jobben selv, om man har tilstrekkelig kyndighet, da må man regne med å forevise deleregning, og man må regne med at kontrollen tas ekstra grundig, for da er det EU-kontrolløren som blir "skutt" i et slikt tilfelle, ikke bileier. Ofte med et par spm til den som har gjort jobben selv, for å forsikre seg om at vedkommende har forstått hva han/hun har gjort. Altså ingen lur sak å bruke svart arbeid på. Men dere om det!
Langt-i-fra-perfekt Skrevet 15. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2009 Ikke heng deg opp i det, dette er et verksted så vi har papirer.....hvis du leser så var jeg ikke ute etter dele priser, de var allerede kjøpt og betalt før jobben ble gjort!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Ja, jeg så at du kl 20:30 la ut beskjed om at det var snakk om kun arbeidstid. Men mitt svar var påbegynt før 20:30 selv om det ble avsluttet kl 20:34, så dette kunne jeg ikke vite noe om da jeg skrev... Og JEG henger meg ikke opp i det, tvert imot påpekte jeg "men DEG om det"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå