Gå til innhold

Det er ufattelig mange som er berørt av adhd - hva blir gjort? underskriftskampanje- alle mann med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppfordrer alle her inne til å bli med på en underskriftskapanje der vi KREVER at ADHD BLIR UFARLIGGJORT, MER OPPLYSNING UT TIL OFFENTLIGHETEN, FERDIGSYDDE OPPLEGG TIL DEM SOM BERØRES OG BARNET sammen er vi sterke, hvor lenge skal vi sitte å se på at disse barna blir utsatt for feilbehandling fordi folk ikke har peiling på deres spesielle behov?

Jeg vil gjøre noe, og vil starte NÅ - trenger underskrifter, historier og apell til politikere fra dere som er involvert.

Håper alle som leser dette vil støtte meg, jeg kjemper for dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å kjære vene! Du viser så tydelig med dette innlegget at du ikke har peiling.

Det går da ikke an å lage et "ferdigsydd opplegg", som du kaller det, for barn med ADHD.

Hvert eneste barn, også barn med ADHD, er unike og ikke lik noen andre. DERFOR er det ikke mulig å lage et "ferdigsydd opplegg".

Og forresten. Hvordan kjemper du for dem egentlig?

Skrevet

Det du NN 22:51 sier, er en sannhet med modifikasjoner. Til en viss grad går det å "ferdigsy" et opplegg. Selv om alle er unike. Det er ikke det detaljerte nivået dette er snakk om. Det er alt, og oversikten.

En gruppe som fanger en opp når en får diagnosen, og kan veilede en gjennom hjelpeapparatet; hva finnes? Hvilke økonomiske retter medfører en ADHD-diagnose? Kan NAV hjelpe der? Har en samme retter om en er to foreldre hjemme, eller bare en? Kan en ha utvidede retter som enslig?

Finnes der alternativer til medisin? Hvilke medisiner virker hvordan? Hvilke erfaringer har andre med ADHD gjort med de ulike tingene? Finnes der diett? Hvor får en info om dette? Kan det virke på mitt barn? Hvordan finner jeg ut det, i så fall?

Hvordan fungerer skoleverket? Hvilke retter kan en ha der? Og hvordan får en de rettene en kan ha? Finnes der organisasjoner en kan kontakte? Finnes der kurs eller tiltak som kan hjelpe spesifikt med det vi sliter med, både hjemme og i skolen? Hva er PMT-O, FNT, ART osv? Hva kan BUP hjelpe med? Og hva med PPT?

Kan en ha rett på avlastning? Hvor får en dette? Hva har en i så tilfelle rett på etter loven?

En står så alene om å finne seg støtte rett etter en diagnosesetting. Det er her det svikter. En leter samtidig som en har alt hjemme som vanlig. Ikke alle vet de skal lete, heller. For hva skal de lete etter?

Ofte er foreldre så slitne av hverdagen at de selv klarer ikke søke hjelpen og finne informasjonen. Hvorfor ikke lage et sted hvor en får dette samtidig med at en får diagnosen?

Jeg brukte mange år på å få en oversikt over hva vi har rett på og hvordan ting fungerer i det offentlige. Jeg hadde trengt støtte og informasjon den gangen for 10 år siden, så hadde jeg kunnet bruke alle kreftene på ungen, i stedet for å lete i lover og regler om hva vi kan kreve av støtte og tilrettelegging på alle plan. Da hadde mitt barn allerede hatt assistent i 1. klasse, men slik gikk det ikke. ingen forklarte meg at jeg bare kunne kreve slikt, og jeg stolte vel blindt på skolen..... tenk hvordan det kunne ha vært om noen hadde fortalt meg mer i starten?

Skrevet

Jeg har en gutt på 9 år som akkurat har fått diagnosen...vi prøver ut ritalin nå. Først trodde jeg at det var den hjelpen vi kunne få...ingen i systemet har fortalt oss hva vi har krav på. Det har jeg tilfeldigvis fått vite av noen med erfaring....Nå skal vi jobbe hardt for å få den støtten vi trenger...vi er slitne, både fysisk og psykisk, og trenger hjelp.

Gutten vår er fjerdeklassing og har masse negative opplevelser rundt skolen, både sosialt og faglig. Utredningen startet i 1.klasse, så alt har tatt veldig lang tid, og vi blir bare mer og mer slitne, samtidig som selvbilde hans blir dårligere og dårligere. Vi trenger støtte som familie og sønnen vår trenger et opplegg som fungerer 100% bedre for han på skolen.

Som sagt, det er tilfeldigheter som gjør at vi nå skal LETE etter støtteordninger som gjør at hverdagen skal blir enklere for oss.

Jeg er enig men HI, hadde vi hatt en "ferdig opplegg" for hvordan vi skal gå fram, hadde alt vært enklere og vi hadde sluppet å slite sånn nå.

Skrevet

Hei, hi her:)

Det jeg mener med "ferdigsydd opplegg" er i forhold til støtteordninger. Treffer på foreldre som ikke vet hva de har krav på og hvordan vi kan hjelpe barnet. Klart alle er forskjellige,tror du førstemann som svarte innlegget mitt misforstod.

Økonomiske støtteordninger:

Grunnstønad

Hjelpestønad

Ledsagerbevis

Hvis man er enslig forsørger kan man søke om utvidet os til barnet er 18 år

Hvordan unngå at barnet utvikler ytterlige problemer fordi det ikke er tilrettelagt hjelp?

Stå på som bare det i forhold til kartlegging av barnets behov. De har krav på : individuell plan, tilrettelegging, datamaskin og spesial pedagog.

Bygg nettverk rundt barnet, er det noen spesielle områder det er flink på?

Fysisk aktivitet tar faktisk vekk noe av symtomene, finn lystbetonte aktiviteter som barnet mestrer.

Jeg har full forståelse for at alle er forskjellige og trenger ulike opplegg- skulle bare mangle. Det som derimot er felles er økonomiske ordninger og ikke minst fysisk aktivitet.

Selv går min på privat skole for å forebygge ekstra påkjenninger med stigmatisering- det skal han nemlig slippe.

Skrevet

I flere av Norges kommuner sitter det en koordinator for funksjonshemmede, alt HI nevner er dennes oppgave.

Det som gjelder NAV, så kan du få opprettet en kontaktpersom som følger din sak og saksbehandling. Denne gir også opplysninger om rettigheter fra NAV.

Det er faktisk ikke vanskeligere.

Skrevet

Og hvor får en informasjon om denne koordinatoren? Jeg har altså selv måttet lete meg frem, og vet at en slik koordinator finnes. Men kan ikke si de har hjulpet meg med noe som helst. Jeg ba om hjelp men fikk det egentlig ikke.

Og INGEN informerte meg om denne koordinatoren, det var bare i en bisetning og ikke et råd til meg om å ta kontakt.

Og det med NAV. Jeg har selv sett her inne, og blant andre jeg kjenner, at de vet ikke i hele tatt at en har retter i forbindelse med en ADHD-diagnose.

Hadde denne koordinatoren gjort jobben sin(sammen med den som satte diagnosen), så hadde saken vært en annen.

Det er nettopp slike ting en trenger å får med EN gang en får diagnosen. Hvorfor tror du ISA etterlyser noe slikt? Fordi det allerede finnes? Neppe. Hun vet det nok ikke, hun heller, slik de fleste andre med ADHD-barn opplever det.

Skrevet

Hvor vanskelig kan det være å stikke innom nav og si; hei! jeg har et barn med adhd diagnose og vil ha en samtale for å få vite om våre rettigheter.

Ta samme tlf/turen til kommunehuset.

Det er ingen som fortalte meg om noen ting eller, men jeg ringte ned kommunen såpass at dem innså at tiden var inne for å ansette en slik koordinator. Denne koordinatoren tok kontakt med meg for å få vite hva rettigheter funksjonshemmede har. Jeg skulle krevdd lønna hennes :) Etter 4 år i stillingen kan hun fortsatt ringe meg.

På nav møtte jeg opp i skranken og fikk da en samtale med en persom som siden har hvert vår kontaktperson.

Hva med ansvarsgruppemøter? Har barnet et slik gruppe rundt seg? Her kan det også være mye info å snøre opp.

Skrevet

Jeg vet det er mange som må kjempe i åresvis for å få vite hva de har krav på, det er en stor papirmølle uten like- og en lang kamp for foreldrene. Det er ikke alle som er så heldige at de får en koordinator.

Det skjer feilbehandling og foreldre/barn kan bli såpass stigmatiserte at det er en stor belastning for dem.

Synes det er så mange negative svar, hvorfor skal man ikke ha forståelse for at ting kan gjøres bedre? Har sett og erfart selv at det ikke er alltid ting fungerer som det skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...