Gå til innhold

Dyne eller vinterpose til oktoberbaby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs,har termin 22 okt, og er så usikker på hva slags utstyr jeg egentlig skal ha til vogna!

Her jeg bor (kysten sør i sverige) blir det vanligvis ikke iskalde vintrer med masse snø, men heller mye regn og vind. Men selvsagt må jeg jo ha noe som er lunt og varmt i vogna.

Tenkte på saueskinn som evt underlag? Og hva med en slik vinterpose, skal jeg ha det med en gang i oktober? Eller burde jeg kjøpe en dyne også, til starten?

Vet jo at det kommer an på været og temp osv.. Men er så frustrert, vet liksom ikke hva jeg ska kjøpe og ha klart på en måte :)

Og en ting til, behøver man vinterdress til babyen med en gang? Det bruker man vel ikke når han ligger i vogna uansett, men mer om man har han i sele/sjal osv?

Mange undringer..

Skrevet

Vinterpose! Man kan enten ta av lokket eller ha oppe glidelåsen hvis det er for varmt og heller bruke et ullteppe over:) Vinterdress trenger man i grunn ikke i det hele tatt, blir fort for kaldt å bære de ute uansett... Se heller ann om du får behov etterhvert! Ville mye heller investert i skikkelig ulltøy. Hvis man ikke har strikkeglade rundt seg kan jeg virkelig anbefale ullfleecedressene fra Nøstebarn:)

Skrevet

Dette har jeg også lurt på. Har termin 10.oktober, akkurat et tidspunkt hvor det veksler mellom kaldt og passe temperaturer. Så takk for svar :)

Skrevet

Jeg har også tenkt en del på dette. Jeg har termin 1. oktober. Men jeg tenkte kanskje at jeg måtte bruke dyna i en måneds tid eller to. Ellers har jeg jo ikke noe mer å "gå på". Er jo greit å gå over til vinterposen etterhvert når det begynner å bli kaldere? Eller? Bare spør jeg, er helt uerfaren. På trilleturer i starten har jeg tenkt: Vanlige klar (bomull body og strømpebukse samt sparkebukse og sånt som jeg vil bruke på babyen inne.) Så en tynn fleecedress/kjøredress e.l. og så dyna over når vi er ute. Men er dette feil? Etter hvert som det blir kaldere tenkte jeg å gå over til ullbody og strømpebukse, vanlig klær og fleeceposen og dyna. Og så etterhvert til vinterposen. Men jeg vet jo som sagt ingenting. Men må vel prøve seg litt frem med hva som passer sin unge også. Og se ann tempraturen selvsagt.

Skrevet

Det kommer litt an på vogna du har også det. Vi har Teutonia mistral og den har en slags vognpose med glidelås festa til softbagen. Kjempegreit. Vi fikk jente i desember sist og hadde da bare dyne til henne inne i denne posen. Var uansett ikke plass til noe annet heller. Hadde skinn som hun lå på.

Ellers sverger mange til voksiposen da. Vi kjøpte en sånn til henne som hun hadde i barnehagen til sovinga (brukt, på finn.no). Der har hun ei Simo-vogn og da er den posen veldig fin.

Vi brukte mye vinterdress på henne,- også med en gang. Mest i bilstolen.

Skrevet

Vi har også teutonia mistral. Så det er ikke plass til vinterposen oppi der altså. Det har ikke jeg tenkt på. Har kjøpt inn stor vinterpose jeg... Hum... Finner nok ut av ting:)

Skrevet

min forrige ble født i slutten av okt, og jeg startet med dyne først..hun lå på skinn.hun var en veldig varm baby, er varm enda, og dette varierer veldig.hadde vindtrekk over bagen.

når jeg gikk over til skinnposen hadde hun kun på seg strømpebukse og body og en tynn jakke(lue og votter)...

mitt tips er å se an hvor varm babyen er, kjenn i nakken, ikke på hendene.dersom h'n er klam og svett er det for varmt;-)

Skrevet

Pose kan bli ganske varmt. Hvis man kler babyen godt med ull (og ekstra klær hvis det trengs) så er vanlig dyne kjempebra. Det er hvertfall mine erfaringer. Med posen syntes jeg det var mye vanskeligere å beregne temperaturen og klesmengde for datteren min ble uansett så utrolig varm. Jeg brukte bare ullundertøy på henne (dette var midt på vinteren) og pose. Når jeg tok henne opp var hun alltid kjempe svett. Så jeg gikk over til å bruke dyne og synes det var mye bedre. Hvis det er kaldt er det jo bare å kle på dem litt ekstra.

Skrevet

vil anbefale dere å droppe "vanlige klær" laget, så lenge det består av noe annet enn fleece eller ull....spesielt hettegensere er ikke å anbefale:P

jeg brukte saueskinn og dyne og snuppa var god og varm(født slutten av november) også ull da!

Skrevet

takk for mange bra svar og anbefalinger.. hmm.. vi har også kjøpt teutonia mistral s, men da med fashion bagen, ikke den myke. Så der behøver jeg i alle fall noe som varmer godt.

Men jeg tenker at jeg kjøper saueskinn og dyne til starten, også vindtrekket over. Som dere sier, man vet jo ikke om man får et "varmt" barn. Også se det hele an, blir det en bitende kald høst og vinter, så kjøper jeg vinterpose!

Oktober er en lurig måned..:)

Skrevet

Starter med dyne, og sauskinn som underlag.

Triller meg senere en tur til byen og kjøper

vinterpose, da får jeg prøvd den i vognen og

sett hvilken type som passer best=)

Skrevet

jeg fikk forrige barn i oktober, brukte da lammeskinn fra nøstebarn som underlag, også teppe og dyne over. babyen hadde på seg vanlige klær, også en mellomtykk utedress i fleece. også tynn lue og votter. blir ganske varmt inni vogna.

men det var ikke kjempekaldt i oktober det året(var i 2006), var mye sol og fint vær, men kjølig i lufta.

men voksiposen måtte frem i månedskiftet oktober/november. sønnen min er født 13 oktober da, så det ble ikke mange ukene med skinn og dyne:)

men jeg tror uansett jeg hadde kjøpt en ekstra dyne, det er kjekt å ha. dem koster jo ikke stort heller.

Skrevet

jeg har tenkt å begynne med skinn og dyne,

Skrevet

Dere har overbevist meg ihvertfall. Blir skinn og dyne her også. Takk for alle gode svar og erfaringer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...