xxnalaxx Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Jeg hadde termin på Onsdag, og er altså på overtid. Nå har jeg brukt de siste månedene på å avle valper - fikk et kull med 8 valper, som nå er 12 uker gamle. Har veldig lyst å beholde en av tispene, men begynner å bekymre meg for om jeg gaper over for mye... Noen som har noen erfaringer? Jeg har ikke andre barn, og har en kjæreste som stiller opp 100 %... burde det ikke gå bra da??? Er vel andre som klarer å ta vare på baby når de har både ett og flere barn fra før...
Simarier Skrevet 15. august 2009 #2 Skrevet 15. august 2009 Jeg har ikke erfaring med baby og valp (eller bare baby for den saks skyld), men jeg har erfaring med valp. Men det tror jeg vel du også har så lenge du driver med avl. Uansett jeg syntes det høres veldig ambisiøst ut. En valp krever jo ganske mye av eieren den også. Kanskje særlig når den går over i unghund fasen. Da må man jo legge ned en god del jobb for å få en dressert hund. Spørsmålet er om du har både tid og energi til å gi valpen dette når du også har en liten baby? Kan du ikke sette en valp ut på fòr i stedet og hente den hjem på et senere tidspunkt hvis du absolutt ønsker å ha en valp fra det kullet?
Mogop fikk augustgutt Skrevet 15. august 2009 #3 Skrevet 15. august 2009 Valper krever ekstremt mye det første året, jeg hadde aldri kombinert dette med baby.... synes selv at det er "ille" at jeg ble gravid såpass tidlig etter at jeg fikk hund, da jeg har måttet trappe kraftig ned på all hundetrening osv det siste halve året. Hunden min er idag 14 måneder, og jeg har konstant dårlig samvittighet for at hun ikke får nok trening/stimulering. Sist hadde jeg voksen hund når jeg fikk barn, og syntes i grunnen at det var krevende nok... Men jeg er en hundeeier som mener at hunden har krav på både mosjon og mental stimulering hver eneste dag -jeg er fullstendig klar over at ikke alle har samme mening om det. Familien min kommer selvsagt først, uansett -men har jeg skaffet meg hund, så bør den få det den trenger den også.
Trejenter? Skrevet 15. august 2009 #4 Skrevet 15. august 2009 Enig med Mogop 090909. Jeg har ikke erfaring med begge deler men det å ha en valp og en baby samtidig blir ikke rettferdig ovenfor valpen. Valpen krever også mye, som du sikkert vet. Nå har vi en 7 år gammel leonberger og babyen kommer i september. En voksen hund som krever sitt
*1+1=2 små* Skrevet 15. august 2009 #5 Skrevet 15. august 2009 sier meg enig med de andre, det er fryktelig vanskelig å kombinere baby og valp. Det er også slitsomt med hund og barn, men jo eldre ungene blir jo lettere er det!
harlekinia Skrevet 15. august 2009 #6 Skrevet 15. august 2009 Har selv en gutt på 16mnd og ei jentepå 7, samt ei berner tispe på 13mnd og en BC på 11mnd så minsten var jo noen mnd når vi fikk valp i hus (hadde en voksen hund fra før). Jeg syns det gikk helt supert, ikke minst for at det ga meg en "unnskyldning" til å komme meg ut og litt "bort" fra baby mens far fikk alene tid med minsten. Ja det er jobb, men alt går etter hvordan man innretter seg etter sitvasjonen. Jeg har i tillegg 6hester hvor 3 er føll/unghester. Ser ingen problemer med det men ja det krever endel av deg som person, er noen ting som kan komme til å ta litt lengre tid da man ikke alltid kan reagere slik man bør (f.eks i forhold til renslighetstrening når man sitter med bebis på puppen ). Men tenker man godt igjennom hva man selv har forutsetninger for å klare samt ikke ser alt gjennom en "rosa sky" så er det mer opp til den enkelte enn hva som går/ikke går Venter selv nr 3 når som helst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå