Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Det aller enkleste er å kjøpe frossenfisk av forskjellig slag i biter (finnes i frysedisken), lapskausblanding (også i frysedisken) og lage en god, hvit saus med karri. Kjempegodt, syns jeg.
Gjest Skrevet 14. august 2009 #3 Skrevet 14. august 2009 Takk for tips. Hørtes ikke så alt for avansert ut;)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 frosne fiskestykker i biter oppi toro kremet fiskesuppe.. Bland med makaroni, putt i ildfast form med ost på toppen.. nammenam
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 En populær gryte hos oss: 600 g torskefilet (bruk løse fileter, ikke blokk) 1/2 ts timian 1 laurbærblad 2 gulrøtter i tynne skiver 1 persillerot i tynne skiver 2 store purrer i tynne skiver 6 store poteter i tynne skiver 1 ss smør 1 ss hvetemel (stor) Salt, pepper, persille Ha grønnsakene i kaldt vann sammen med timian, laurbærblad, salt og pepper. Kok opp og småkok i 8-10 min. Legg fisken i gryta og småkok ca 8 min til (10-11 min om fisken er frosset). Smelt smøret i en liten gryte, dryss i hvetemelet. Rør sammen og la surre lett i 1-2 min (skal ikke bli brunt). Sil av kokekraft fra gryta med fisk/grønnsaker. og spe med denne til passe tykk saus. La småkoke i 4 -5 min. Sil av resten av kokevatnet i gryta med fisk/grønnsaker og bland deretter innholdet i grytene. Ha i skål og dryss persille over. Rundstykker som tilbehør, evt med smør. Og, OM du skulle lure: Både timian og laurbærblad finner du i krydderavdelingen i enhver kolonialbutikk.
Gjest Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 ÅH, den hørtes god ut. Takk for tips! Men du, hva er en løs filet i forhold til blokkfilet?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2009 #7 Skrevet 15. august 2009 Løse torskefileter kjøper du helst fersk i en betjent fiskedisk, men vet at både Coop og Hallvard Lerøy (selges bl a på REMA) HAR løsfrossede torskefileter i frossenfiskutvalget sitt. Tror Findus har også, mener den heter "Gourmet Ryggfilet av Torsk" eller noe slikt der. Forskjellen er at disse ser ut som "fisk", ikke "fiskemasse" også etter tining. For disse kommer nemlig fra den beste fisken og den beste delen av fisken.. Er filetene store kan de gjerne deles i biter, du bør ha 3 - 4 fileter/biter på 500 g. Men helst etter koking, før du blander inn sausen. Og er du TØFF, og vil ha toppkvalitet, bestiller du "1 stk hel, hodekappet småtorsk, ca 2,5 kg uten hode" hos en skikkelig fiskehandler og drar hjem for å slipe fileteringskniven:) Da kan du lage dobbel porsjon (tredobbel om du er flink å håndtere kniven) og fryse resten. Resten av det du står igjen med fra fiskehandleren er vel egnet som kattemat. Er katta normal kommer den til å ELSKE deg etter at måltidet er fortært. Om den ikke sovner tvert.... Og det katta har etterlatt i (les: rundt) matfatet er det bare å kaste, dette er uegnet til noe som helst annet. Med mulig unntak av som stinkbombe etter par døgn i romtemperatur. Så pakk det GODT i plast før det kastes!
Aliena Skrevet 15. august 2009 #8 Skrevet 15. august 2009 Laksegryte 400 gr laksefilet 2 grønne paprika 1 purreløk 2 dl creme fraiche 2 dl fiskebuljong 2 ss sweet chilisaus 1 ss revet/finhakket ingefær (frisk) salt, pepper, en sprut sitronsaft Skjær grønnsaker i biter, og fres dem i olje i en kasserolle. Tilsett creme fraiche, chilisaus, buljong og ingefær. Småkok i 5 min. Tilsett laks skåret i terninger, kok på lav varme i 7-10 min. Tilsett litt salt, pepper og sitronsaft. Pleier å ha poteter til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå