*Rutletutt* Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Tar alltif livet av sånne planer etter kort tid, men nå tenkte jeg at jeg skulle klare å holde den i live....;o) Jeg har ikke spesielt grønne firgre, men disse krydder-plantene syns jeg er så vanskelige...de dør jo etter et par-tre dager her hos meg...hmmmm
ifie Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Basilikum dør hele tiden her også... Skjønner ikke hva jeg gjør galt! Men den må stå lunt (ikke rett ved et åpent vindu), lyst og få en skvett vann hver dag (uten å stå i bløt). Jeg har en stor krukke med urter på balkongen i år, og midt mellom timian, gressløk og rosmarin, storkoser basilikumen seg! Hvorfor den absolutt skal dø inne, skjønner jeg ikke... Et annet tips er å dele planten i feks tre og sette i egne potter. Da får de litt bedre plass. Mine dør selv om jeg gjør dette, da, men det kan jo hende du har flaks
mamman til to gutter Skrevet 14. august 2009 #3 Skrevet 14. august 2009 Man får kjøpt en krydderpotte som er en selvvanningspotte. Det er eneste måten jeg klarer å få basilikum til å overleve.
frk Nilsen Skrevet 14. august 2009 #4 Skrevet 14. august 2009 Når du skal ta av det du skal bruke, husk å knippe av like over neste skudd. Ikke la det stå igjen en lang stilk. Da kommer det ofte nye blader. Skal ikke ha alt for mye sollys, og liker å få en skvett vann i skåla hver dag. Alternativt en selvvanningspotte.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 14. august 2009 #5 Skrevet 14. august 2009 Den må ha vann hver dag, men ikke rett på jorden eller på bladene. Jeg har den på en skål og vanner i skålen. Da trives den godt og bir ofte stor og lang.
Gjest Skrevet 14. august 2009 #6 Skrevet 14. august 2009 Det som har fungert på basilikumen her i huset er å la den stå lyst (i kjøkkenvinduet) og å gi den litt vann nokså ofte (ca 2 eggeglass annenhver dag). Og ikke minst, "bruke" den ofte. Dvs nappe av blader og stilker nokså ofte. (og om det legger seg noe tørre stilker og blad i bunnen så må det lukes ut så det ikke blir for "tykt"). Om du ikke bruker basilikum så veldig ofte i maten går det an å nappe av stilkene nederst ved jorden også lage en bunt som du henger opp ned i kjøkkenvinduet. Etter en stund har du tørket basilikum som du kan ha på glass. Det står seg lenge :-) Etter endel prøving og feiling klarer jeg nå å holde liv i dem i ca 3 mnd. Og iløpet av den tiden har vi fått noen glass med tørket og nokså mange middager med "grønt på" :-)
Style_hunter Skrevet 14. august 2009 #7 Skrevet 14. august 2009 Har den på benken under lysrøret som alltid står på. Masse vann i potta. Bladene har blitt kjempe svære og den vokser i høyden:)
*Rutletutt* Skrevet 14. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 14. august 2009 Takk for tips! da får jeg krysse fingrene for at jeg ikke dreper den helt med det første;o)
happymum! Skrevet 14. august 2009 #9 Skrevet 14. august 2009 anbefaler Eva Solo urtepotte. Jeg har 4 stk i kjøkkenvinduet og de er blitt kjempestore;-) De trenger mye vann, og med den type potter er det lett som en lek å følge med dem. De eldste basilikumplantene mine er over 1 år gamle.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 15. august 2009 #10 Skrevet 15. august 2009 De urteplantene som man får kjøpt i butikken er, husker ikke hva hun kalte det, men "grodd" frem for fort slik at røttene ikke er "ferdigvokst" i forhold til toppen. (haha, hørtes utrolig dårlig ut, men det beste jeg kom på i farta) De er dyrka for å brukes opp innen kort tid, ikke for å ha stående lenge, så om man vil ha dem lenger må man knipe av blad jevnlig og vanne dem jevnlig. Helst fra bunnen. Det var iallefall det ei fra Mester Grønn fortalte oss. Eva Solo pottene er supre Og er man flink får man det til som happymum! )
Ranveig R Skrevet 15. august 2009 #11 Skrevet 15. august 2009 Dette var interessant lesing, eg elskar basilikum, men det er kjedelig å kjøpe ein ny plante KVAR gong eg skal ha pizza. Hadde ein gong ein plante som overlevde i eit par veker, men det er absolutt det lengste eg har klart. Har ellers forholdsvis grøne fingre, pleier å få til det eg prøver på (så sant eg hugsar å vatne ;-p). Kanskje eg må kjøpe ei slik Eva Solo-potte, er dei litt dyre eller kjempedyre?
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 15. august 2009 #12 Skrevet 15. august 2009 Tror de koster ca 200 kr jeg, så ikke så veldig dyre Noen blomsterforretninger selger jo urteplanter også, de er dyrka fram på vanlig vis og er lettere å få til Men de koster sikkert mer enn de i butikken tipper jeg.
Zupermam Skrevet 15. august 2009 #13 Skrevet 15. august 2009 ikke vann den, men la den alltid ha vann nedi potteskjuleren, og la den stå i vinduskarmen. da lever den ganske lenge:)
Ranveig R Skrevet 15. august 2009 #14 Skrevet 15. august 2009 200kr er jo ikkje meir enn det eg må betale for 5-6 basilikumplantar, så det vil jo lønne seg i lengden ;-p Takk for tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå