Gå til innhold

Pumping..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man at brystet er tomt?

Pumpa meg for første gang isted, og etter en stund kom det ikke mer melk ut av puppen. Vil det da si at brystet er tømt, eller er det mer igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig sjeldent brystet blir helt tomt, spesielt ved pumping. Det er endel av problemet ved pumping, det tømmer brystet dårligere enn amming- så endel av oss som bare kan pumpe sliter ofte med tette melkeganger etc pga dette.

Det som derimot kan være problemet er at utdrivningsrefleksen stopper opp, og den må jo til for å få melken ut. Når jeg har vondt pga tette melkeganger, så sliter jeg innimellom med å få ut melka- selv om brystene er overfylte av melk-, nettopp pga dette. Da benytter jeg meg av nesesprayen Syntocinon for å få fart på sakene.

Det er jo også sånn at en pumpe ofte stimulerer denne refleksen dårligere enn en baby som suger på brystet.

For meg hjelper det også å pumpe et og et bryst, mens jeg masserer og presser med den ene hånden. Har elektrisk pumpe.

Skrevet

Hei,

for meg er det slik at brystet etter en stund (10-15 minutter) blir "tomt". Brystet vil jo hele tiden produsere mer melk, så med tomt mener jeg at det drypper sjelden ved pumping, og når jeg kjenner på brystet merker jeg at det er slunkent slik at melken er ute.

Som Lilleva sier, blir jo ikke brystet like godt tømt med pumpe som med baby som dier, men jeg kjenner altså når jeg er ferdig med pumping, og har heldigvis vært forskånet med problemer med tette melkeganger hittil.

Så hvis du har pumpet en stund, har fått ut en rimelig mengde melk, og kjenner at brystet er "slunkent" kan du nok anse pumpingen som ferdig. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...