Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 14. august 2009 #26 Skrevet 14. august 2009 Ok, no beveger eg meg på litt ustø grunn, i forhold til alle med store familiar. Vi er berre to, snart tre (eg er berre på besøk her frå BIM), så våre vaskerutinar er ikkje heilt i same skala som hos mange av dykk, men har følgande triks, som eg gjerne deler: -Enkel sortering. Bruker berre to kategoriar: 40 og 60. Har ingen kvite kle, det blir berre vanskelig å vaske. Ok, så kjem ull i tillegg, men det er jo ikkje så ofte. Ein skittentøyskorg til kvar kategori, så lett å sjå når det er på tide å vaske. -Eg legg ikkje saman kleda. Dei går rett i skapet, uten tellekant. Og tru det eller ei, vi går ikkje rundt i spesielt krøllete kle. Ok, mine kjolar og gubben sine få skjortar får henge på kleshengar. Og handdukar blir bretta. -Sokkane treng ikkje parast. Kjøp berre svarte sokkar, så finn du alltid to som passar i skuffen om morgonen. Evt køyr ulike sokkar, gjer ingenting, og du får ein eigen stil. Veldig masse tid å spare på dette, så trur eg skal behalde dette systemet framover, sjølv med barn i huset. Skal innrømme at babykleda no ligg sirlig sortert i skapet, etter størrelse, berre for å få oversikt. Og at det har blitt opptil fleire kvite plagg i huset mynta på babyen. Men elles er vel mitt triks å gjere ting så enkelt som overhodet mulig.
Gjest Skrevet 14. august 2009 #27 Skrevet 14. august 2009 Jeg kjøpte mange små skittentøyskurver på ellos,de er perfekt i størrelse for når de er fulle er det akkurat en maskin. Jeg vasker tøy ganske ofte, men med denne metoden er det ikke noe stress syns jeg. Bare å putte inn og sette på Den aller, aller beste oppskriften på mindre arbeid med klesvasken er tørketrommel! Her i huset går det myyyye håndklær, vasker en maskin annenhver til tredjehver dag med håndklær osv. Uten tørketrommelen hadde det blitt mye opphenging og sammenbretting, ja! Jeg er nok litt rar - jeg syns klesvask er koselig Absolutt det beste husarbeidet jeg vet!
novemberguttemamma Skrevet 14. august 2009 Forfatter #28 Skrevet 14. august 2009 Utrolig morsomt å se hvor mange systemer som fins der ute når det gjelder klesvask! Mulig at jeg ikke er flnk nok til å fylle maskinene fulle, men dere skulle sett hvor mye det blir... Heldigvis har vi tørketrommel. Og vaskemaskinen er veldig bra, med mange muligheter for programmer som tar kort tid osv. Jeg er ikke så heldig at jeg får hjelp av mannen. Han tar nemlig bare det han kaller volumvask, dvs. ingen sortering! Grå misfargede håndklær, som egentlig skulle vært hvite, grøss og gru! Nei, det er uansett bare å stå på! Alternativet er jo så utrolig mye verre... ;o)
Canari Skrevet 14. august 2009 #29 Skrevet 14. august 2009 ADVARSEL Ikke ha noen maskiner på i hjemmet dersom du ikke er tilstede, og ikke om natta når du sover. Heller ikka la noen ladere stå på som du ikke har kotroll på. dette er veldig brannfarlig, det skal så lite til og slike uhell skjer oftere enn du tror. Ellers synes jeg det går kjapt å vakse 3maskiner klær på en ettermiddag, startet første maskin klokken 16.00. Setter på tørketrommel etter at snuppa har sovna og den e rferdig før vi legger oss. Legger smamen klær en annen kveld. Så 2-3 maskiner i løpet av helga. Syne sklesvask er det eneste av husarbeid jeg synes er helt greit og vedig overkommelig.
Thea841 Skrevet 14. august 2009 #30 Skrevet 14. august 2009 Har ett lite spm......f.eks. hvor mange håndklær vasker dere i slengen?? Har en vaskemaskin som har en kapasitet på 8kg, men syns den bruker så lite vann når den vasker, at jeg vasker nok mye mindre enn det den har kapasitet til. Hvor mange håndklær vasker der som har en vaskemaskin med en kapasitet på 5 kg?
Bråksilla og lille pille Skrevet 14. august 2009 #31 Skrevet 14. august 2009 Her hjemme får vi det til å gå opp på følgene måte: -Vasker klær faste dager i uka. Mandag,onsdag og søndag... - Vi sorterer etter to kategorier,lyst tøy og mørkt tøy... - Vasker på 30 grader får å spare strøm og miljøet... -Sengetøy skiftes hver 14 dag(med minder det er blitt skitent p.g.a sykdom eller lignende). Vaskes med engang så det ikke blir liggende å ta opp plass i skitentøyskurven... - Bukser å gensere brukes i to dager med minder det er blitt møkkete... - Håndkler brukes to ganger med minder det er blitt møkkete... Vi er 4 stk her hjemme som alle produserer sin del klesvask..
OleMari Skrevet 14. august 2009 #32 Skrevet 14. august 2009 Vi er 6stk. Har stabledunker fra IKEA, rødt&svart, Hvitt/lyst, 40, 60 og ull. Setter på maskin når dunken er full. Sengetøy går rett i maskina+en haug på vent (blir ikke plass til alt viss jeg skifter på alle sengene samtidig). Bruker tørketrommel på 60 vasken, blir mykt og godt og sparer myyyee jobb!! De 2 eldste (5&9) har ansvar for å brette håndklær. Alle har klærne sine på et rom, skap langs hele veggen. Slipper å springe rundt hele huset når jeg legger på plass, bare åpner alle skapdører og putter på plass.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 14. august 2009 #33 Skrevet 14. august 2009 nå er jeg ikke alltid a`jour, men jeg ser ofte bunden. hele trikset er å bare ha 1 barn og ingen mann... haha
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 14. august 2009 #34 Skrevet 14. august 2009 Det jeg gjør er å ha 3delt kurv fra sparkjøp. Delt i sort, hvitt og farga. Skifter IKKE håndkler etter hver vask, og når det er en full maskin med håndkler og kluter vasker jeg de med engang siden det tar plass i kurvene. Samme med sengetøy. Ellers vasker jeg også når en av fargene er fulle. Klærne brukes mer enn en dag- ungene har ikke haugevis med klær- jeg vasker heller litt oftere. Men har ikke gulpe eller barnehage unger da...
Gjest Skrevet 14. august 2009 #35 Skrevet 14. august 2009 Vi har ikke noe system - men er likevel alltid noenlunde i rute. I gjennomsnitt går det vel 1 maskin om dagen, vi er 2 voksne og 1 barn. En skittentøyskurv, og annenhver dag ca med 40 lys og mørk. 60 grader lys et par ganger i uka og 60 grader mørk en gang i uka - og alt annet sånn innimellom:) Jeg er også rar og synes klesvask er det morsomste husarbeidet;) Gleder meg til vi får hus med vaskerom:) Da skal jeg også ha fancy sortering, enn så lenge funker skittentøyskurven utmerket:)
Tommage♀♂ Skrevet 14. august 2009 #36 Skrevet 14. august 2009 Jeg er vanligvis ajour. Bruker klærne en gang før de vaskes, hvertfall på barna, Mine kan av og til brukes 2 ganger, mens sambo bruker sine til jeg tvangsvasker dem. Tvangsvasker ofte altså. Har en skittentøyskurv på badet, og 2 på vaskerommet. Når den på badet er full tar jeg den ut på vaskerommet, fordeler lyse og mørke klær, og setter på en maskin. Når den er ferdig henges klærne opp (da bretter jeg først de klærne som henger til tørk), eller legges i tørketrommelen om det er kokvask, så settes det på en ny maskin. Til slutt legger jeg de brettede klærne i sine respektive skuffer og skap i huset. Men vasker mye klær da, så det lønner seg ikke å ta pause, for da hoper det seg fort opp. Barna bruker fint 2 antrekk til dagen her i huset...
Gjest Nydelige Christina&Nathalie Skrevet 14. august 2009 #37 Skrevet 14. august 2009 Jeg ligger som regel aldri etter med klessvasken:) Vasker,henger opp og bretter med en gang det er tørt og legger vekk...slik for jeg god kontroll over vasken:) Og med 2 små barn så blir det endel vask!
Snart 3 søte små ;) Skrevet 14. august 2009 #38 Skrevet 14. august 2009 Kom plutselig på at jeg ikke har vasket på noen dager.. *skamme seg , å gå ned på vaskerommet *
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 14. august 2009 #39 Skrevet 14. august 2009 Nå når jeg er hjemme i permisjon er jeg som regel ajour med vasken. Setter på en maskin hver morgen, vasker 1-2 maskiner om dagen. 2 voksne og 2 barn. Sorterer i hauger på en benk på vaskerommet, men skal kjøpe dunker...
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 14. august 2009 #40 Skrevet 14. august 2009 Jeg lurer litt på hvor store vaskerom dere har dere som har mange dunker jeg da? Vi har èn skittentøysdunk, og den legger vi ALT i, bortsett fra ull (bare på vinteren) det sorterer jeg for seg selv. Vi vasker stort sett alt på hvitt eller farget 60 grader. Håndklær og vaskekluter for seg selv. Føler jeg er a jour. Har så og si aldri full dunk. Vi er 2 barn og 2 voksen i huset og vasker 5-6 maskiner i uka. Vi skifter ikke håndkle etter hvert bad/dusj. Sengetøy vaskes med èn gang det er tatt av senga, så det ikke tar opp plass på vaskerommet. Klesvasken er det letteste husarbeidet syns jeg;)
nicknavn Skrevet 14. august 2009 #41 Skrevet 14. august 2009 Jeg stapper maskinen full og har plass til en knyttet hånd på toppen, min tommelfingerregel som jeg hørte en gang, fra en som jobbet på renseri. Da har jeg nok lagt inn 6-7 store håndklær, mange kluter og kansje et par små håndklær.
Tibra Skrevet 14. august 2009 #42 Skrevet 14. august 2009 Dæven så alle dere vasker! Vi er riktignok bare 2 voksne og 1 barn, men vasker maks 4 maskiner i uka. Begynner å lure på om vi er en litt møkkete familie..hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå