Gå til innhold

Dere som alltid er a`jour med klesvasken.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min oppskrift:

Dro ut til IKEA og kjøpe meg 5 "dunker" med lokk. Merket hver med "lys 50"- "mørk 40"- "ull" etc. Når dunken er full, er det på tide med en vask.

Så enkelt, så effektivt. Så mange år før jeg fikk ideèn...;)

Vi er ikke akkurat a'jour, men vi får da unna litt. Hemmeligheten er å bruke klærne til de er møkkete og ikke ta på nye klær bare av vane(skifter undertøy hver dag da). Vi vasker ca. 5 maskiner i uka på to voksne og to barn. En maskin med mørk 40 grader, en maskin lys 40 grader, en maskin med skjorter, en med lys 60 og en mørk 60 med sengetøy og håndhåndklær.

Forresten, den største hemmeligheten er å ha en mann som vasker tøy;)

Jeg vasker bare klær når jeg er hjemme i permisjon, men min kjære er med få unntak alltid kontroll over klesvasken. Noe blir liggende, men det er bare fordi han ikke har nok til å fylle en maskin av den typen vask.

Vi sorterer vasken i ulike kurver og poser som henger på veggen:

- undertøy og sokker 60

- mammas undertøy

- barnehageklær og treningsklær 60

- ulltøy

- finvask

- håndklær 60

- bukser voksen 30

- håndvask

- babyklær 60

- sengetøy

- ting vi ikke vet hva vi gjør med

Gutta sorterer selv.

Han setter på en maskin om morgenen med klær som tåler å ligge til han kommer hjem t.d. barnehageklær, sokker osv. Den henger han opp når han kommer hjem, og så setter han på en maskin med ting som må opp med en gang. To maksiner hver dag. Han bretter om kvelden etter barna har lagt seg mens han hører gjennom nye plater:)

Annonse

Det høres jo veldig strukturert ut å sortere tøyet. Akkurat nå bygger vi hus, så vi leier en bitteliten leilighet i mellomtiden til huset er ferdig. Dermed har vi skittentøyskurven på badet. Må nok bare finne meg i å være litt på etterskudd nå da, og få til et kurvsystem i det nye vaskerommet! ; )

Sorterer fortløpende slik at jeg alltid ser når jeg har en full maskin og at det ikke er noen annen jobb enn å løfte alt over i maskina.

I tilegg har vi to vaskemaskiner og en tørketrommel.

Helt supert :o)

Lær hele familien å sortere!!! Det er mitt beste tips, bortsett fra å gifte seg med min mann:) Vi har bilder på dunkene slik gutta vet hva som skal hvor. De har skittentøyskorg på rommet sitt og sorterer når den er full.

3 hver dag? Hvor mange er dere i familien egentlig? Til og med vi greier oss med 3-4 maskiner pr dag om man ikke regner med spesielle ting som ikke er hele tiden, som vask av dyner, gardiner etc. Vi har ei litt stor maskin da, men likevel.

Annonse

Jeg kommer til buns i kurven hver gang jeg vasker og vi har FELLESVASKERI! Vasker to ganger i uken og da ca 3 maskiner. Som regel en maskin hvitt og to mørke. Nå er disse maskinene litt større enn vanlige husholdsmaskiner....

Alt ble så mye lettere når jeg skaffet meg 5 dunker som jeg sorterer skittentøyet i på vaskerommet. I tillegg så har vi investert i ei ordentlig vaskemaskin med stor trommel.

Blir vel i snitt 1-2 maskiner pr. dag og vi er 5 i familien.

skjønner at du ikke kommer til bunns hvis du må vaske tre maskiner hver dag?

vi sorterer alt på vaskerommet sånn noen andre her og setter på når jeg ser en kurv er full.. så de blir stort sett alltid satt på når de er klare til det og blir da ikke overfulle... har en 90 grader, to 60 grader og 2 evt 3 40 grader.. også ull da..

vasker nok ikke en vask hver dag en gang.. kanskje 4-7 vask i uka.. og da skifter vi klær hver dag..

har 7 kg kapasitet på vaskemaskin.. det hjelper...:) også en mann som også vasker kær:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...