Gå til innhold

Holder det å vaske klær og sengetøy med avføring på 60 grader, eller bør det tas på 90?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita jente som stadig vrir seg vekk og reiser seg opp med bæsjerumpe midt i bleieskiftet.

Skrevet

De færreste klær tåler kokvask, så ville ha forsøkt med 60 grader. Ikke evt truser da. Er de tilgriset ville jeg ha kokt dem eller kastet dem. Håndklær og sengetøy kokes ALLTID på 95 grader hjemme hos oss, selv om vi ikke har avføring på dem (ennå;)). Sengetøy og håndklær skal kokes. 60 grader er et absolutt minimum, og ikke alle bakterier forsvinner da. Vaskemaskiner som aldri får oppleve kokvask, blir fulle av ekle bakterier. Det anbefales også for maskinen sin del å kjøre kokvasker en gang i mellom. De som vasker alt på 30 grader for å være miljøvennlig, slik reklamen sier, får råtne maskiner.

Skrevet

maskiner som aldri blir brukt på 95 grader blir ikke nødvendigvis fulle av bakterier, men det legger seg kalk i rørene..

Skrevet

Jo, de blir stinne av bakterier. På baksiden av trommelen får de en tykt drittlag som etter hvert stinker noe helt grønnjævlig. Maskinen min har aldri luktet vondt.

Skrevet

Ahhhhh, er det derfor min maskin stinker. Tenkte å kjøpe ny pga det. Bruker aldri å vaske på 90 grader. Max 60.

Tåler sengetøyet 90 grader da? Og hjelper det hvis jeg begynner å vaske på 90 grader nå, vil lukten forsvinne da?

Skrevet

du kan jo kjøre en slik omo maskinrens for å få renset opp i maskinen? å så fortsette med en kokevask innimellom. jeg pleier også å bare kjøre maskinen på 95grader av og til, bare for å få renset den litt. men har vurdert å bruke maskinrens i tilegg.

Skrevet

Klart jeg koker/vasker på 95/90 grader. Alt sengetøy, håndkler og kluter (kjøkken, bad, hygene) går på kokvask. Trodde det var sånn alle gjorde det men det er det vist ikke. Blir noen ganger i uka på kokvask så tror maskinen min holder seg bra:) Vet om folk som vasker alt på 40 grader, truser som sengetøy og jeg syntes det virker litt ekkelt.

Skrevet

Jeg er nok litt uviten jeg da, trodde det bare tålte 60 så derfor har jeg aldri vasket det på mer. Står 60 på alt av sengetøy, men de er altså slik at de tåler 90 på tross av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...