Pinguspire Skrevet 14. august 2009 #1 Skrevet 14. august 2009 Har nettopp fått påvist PCO (vet ikke hva som skiller pco og pcos).*trist og fortvila* Er i fast forhold og har en jente på 1,5 år, vi ønsker oss flere barn... Nå er vi redd det kan bli vanskelig å bli gravid, har uregelmessige sykluser og sjelden eggløsning... Gynekologen min anbefalte meg å enten bli gravid eller begynne på p-piller... jeg "tåler" ikke p-piller, blir et hormonmonster... Vi har vanskelig for å bestemme oss om vi skal gå i gang med prøving, eller om jeg skal bruke p-piller 1 års tid og så prøve... men da er vi redde for at det kan ta sin tid og det blir da stor aldresforskjell mellom barna... Hva ville dere gjort?
K ♥ tærten Skrevet 14. august 2009 #2 Skrevet 14. august 2009 Hei Det er forskjell på PCO og PCOS. PCO er en ultralysdiagnose, mens PCOS er en hormonforstyrrelse. Hele 20 % av kvinner har PCO, mens langt færre har PCOS. Selv har jeg fått påvist PCO ved inv. ul, og er under utredning for PCOS. Skal til legen for å ta blodprøver. Jeg er slank og har ingen symptomer på PCOS foruten noe kviser og litt uregelmessige sykluser. Tester du etter el? Jeg måler temperaturen min og kan anbefale dette hvis du sliter med uregelmessig syklus. Det er en enkel og billig måte å se når man hadde el, samt da også vite når man kan forvente mensen. Er det en temperaturstigning i syklusen din har du el. og det er jo den som er viktig. Legen min sa at siden jeg har el (riktignok litt forsinket) skal jeg ikke fortvile for det er en eggløsning som betyr noe når det gjelder å bli gravid - ikke om syklusen er 28 eller 38 dager. Selv er vi i 3 pp og vi har truffet el begge gangene både før, på og etter. Så ting kan ta litt tid selv om alt mest sannsynlig er i orden. Dere må jo bestemme selv når dere ønsker en liten en til, men hva med å ikke prøve, men heller ikke bruke noe de første månedene. Er det krise om dere skulle lykkes nå? Hvor lang tid brukte dere på 1. mann? Lykke til uansett! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå