Gå til innhold

Veldig skuffet over den første kontrollen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig med 7 uker i dag, og bestilte time så tidlig fordi jeg hadde en MA for noen år siden - ønsket derfor en tidlig ul for å se at hjertet tikker. Det fikk jeg ikke!!!! Jeg er helt sjokkert over hvor usympatisk hun er. Hun sa at det finnes ingen medisinsk grunn til det, derfor får jeg det ikke.

Sist jeg gikk gravid bodde jeg på et lite sted der jeg følte meg skikkelig hørt og tatt vare på, det gjør jeg ikke nå!!!! Jeg må vente til uke 18.

I tillegg sa hun at vi sees rundt uke 20, ingen grunn til flere kontroller med lege eller jordmor før det.....

Er det sånn over alt nå???

Det er sikkert normalt at vi alle er litt bekymret disse første ukene, men skjønner ikke hvorfor de ikke kan gi oss en ul så slipper vi å gå rundt å bekymre oss unødvendig - det kan ikke være bra det heller.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg at jeg kan hjelpe. Jeg var nemlig også hos en lege (da fastlegen min var på ferie), som var skikkelig ufin og nebbete mot meg. Jeg har vært skikkelig sliten i det siste og vil bare sove. Fortalte dette til legen og fikk en kjapp kommentar tilbake om at jeg var hypokonder. Hun trodde ikke på at jeg var gravid heller, men en test viste jo kjapt det motsatte. Hun sa også til meg at det ikke var noen hast med verken UL eller legesjekk.

Hulkende gikk jeg fra legekontoret, men fikk ny time hos fastlegen (som er en engel i forhold). Hun fortalte at det er vanlig å ha første kontroll ca uke 12!!!!! Ikke uke 20. I mellomtiden er det DU som bestemmer hvordan ting skal være. Om du føler du burde oppsøke lege, så gjør du det. Mye bedre enn å gå i uvisshet. Jeg venter min første og var i koma første 2 ukene fordi jeg rett og slett var forvirret. Jeg fikk svar på alle mine spørsmål hos legen, men jeg fikk beskjed om å oppsøke jordmor for å gjøre livet lettere. Hun forstår hva du går igjennom og hvorfor du har de tankene du har.

Dette vil jeg også råde deg om! Og bytt lege.En annen lege vil forstå hvorfor du vil ha tidlig UL og en oppegående lege vil gi deg det!

Lykke til...

Skrevet

Tusen takk for svar!!!

Jeg tenker at jeg oppsøker jordmor rundt uke 12 og håper hun er mye mer sympatisk og forståelsesfull. Kommer ikke til å gå til lege flere ganger detter sv.skapet - uten at det absolutt er behov for en eller annen grunn selvfølgelig...

Ellers så har vi bestemt oss for å ta en ul i uke 11 for å sjekke nakkefolden.

Prøver å roe meg med det nå og tenke at så lenge gravid symptomene er der, så er alt bra.

Skrevet

Off, jeg blir nesten litt sint når jeg leser hvor lite medmenskelig noen leger faktisk er... Når jeg var syk var jeg på legevakta, hadde høy feber og vondt i hele kroppen... Fortalte han at jeg var gravid, men ble ikke sjekket. De tok ikke så mye som en urinprøve av meg! Han sjekket mandlene mine, lytta på rygg og bryst og sendte meg hjem med beskjeden "ta en paracet"! Ringte opp dit senere, da feberen hadde sunket noe for å høre om jeg faktisk hadde fått med meg fakta eller om jeg hadde hatt en feberfantasi. Dama i røret sier at legen har skrevet at jeg har gravid-komplikasjoner, og det var det... Fastlegen min hadde selvfølgelig ferie i den perioden også:( Men, det gikk bra.. Jeg var sengeliggende i nesten 2 uker, men kom meg på beina igjen og alt står bra til med den lille....

Fastlegen min derimot er verdens beste, han tar alt jeg sier seriøst og jeg kan spørre han om de dummeste spørsmål uten at han så mye som antyder at jeg kaster bort tiden hans!

Bytt lege du, finn en som tar jobben sin seriøst og som eier litt empati!

Lykke til:)

Skrevet

Slike leger trenger vi IKKE !!

Og d er vi som pasienter som må gjøre noe med d... Klag skriftlig til kommuneoverlege/fylkeslege !!

D skjer sannsynligvis ingenting, men DU har iallefall gjort ditt..

Takk og pris at d fins gode leger, og privatklinikker ;))

Skrevet

Legen har vel strengt tatt ikke gjort noe galt, men vi får nok en gang bekreftet at det er mye bedre å gå til jordmor i sv.skapet enn til lege. Jordmødrene har mye mer tid og omsorg + at de jobber bare med dette, så de har mer ekspertise på området. Noen leger er mer sympatiske enn andre og synest det er gøy med sv.skaps kontroller fordi det er noe positivt i motsentning til alt det andre de ser iløpet av en dag. Min lege ville også at jeg skulle gå til henne på kontroller virket det som, men det kommer jeg IKKE til å gjøre. Jeg var inne i kanskje 15 - 20 min, og hun kikket på klokken flere ganger iløpet av den tiden... så jeg skjønte at hun ville/måtte bli fort ferdig.

Jeg vet at den legen jeg hadde før hadde gitt meg ul for at jeg skulle slippe å gå rundt å bekymre meg, skjønner at det kanskje ikke er en medisinsk grunn til det, men det er heller ingen grunn til at vi skal gå rundt å bekymre oss unødig. Dette skal være noe positivt!!!! Jeg fikk visittkort til en som driver privat på kveldstid med 3D på storskjerm, kostet kr 1000,- , men trenger ingen fancy greier, vil bare se det lille hjerte tikke.

Jenter - vi ska ha baby!!!! Dette er så spennende og utrolig stort!!!

Nå legger jeg dette bort og bestemmer meg for at ALT ER BRA, også venter jeg med ul til uke 11-12 for å sjekke nakkefold og div.

Gratulerer med baby i magen alle sammen;))))

Skrevet

så bra å høre du fikk sjekket det selv da! veldig upersonlig og kald lege du har, som ikke ville gi deg tryggheten du trengte. Når man har vært gjennom en eller flere aborter er man selvfølgelig ekstra bekymret!

Jeg hadde også en "pyton" opplevelse hos legen min på første kontroll. Han var helt kald, ikke noe gla/begeistret på mine vegne ( vi har vært prøvere i 3,5 år, hatt abort og dette er ivf-barn). Det han brukte halve tiden på var noen medisiner for stoffskiftet, og noe han var uenig med meg i...til slutt måtte han slå opp på maskinen for å se at jeg hadde rett; det skulle tas prøve av gravide (på medisiner) hver mnd - ikke 3-4 ganger i svangerskapet som han påsto. Det hele ble bare en så dårlig opplevelse!! Og han var skikkelig sur!

Så var jeg etterpå hos gynekolog til ul, og hun mente jeg trengte ekstra oppfølging pga risikosvangerskap. Så nå får jeg i stedet gå til henne 1 gang i mnd m UL hver gang! Det er så fantastisk og noe helt annet. Hun gleder seg på våre vegne og har full forståelse for bekymringene vi har for SA osv... Heldigvis finnes det flinke folk i helsevesenet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...