Gå til innhold

ka syns dåkke om stavanger dialektå?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Du er sikkert slik som noen berter jeg hørte i Oslo for en stund siden - Ei Haugesundsjente spurte de om noe, da kikket de bare på hverandre som to spørsmålstegn..snudde seg og sa "Forstår ikke nynorsk jeg assa"...

Pinlig!

Nynorsk er ikke en dialekt heller.

Helt grei. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor alle fra stavanger må skrive på dialekten sin hele tiden. Ser utrolig fjernt ut.. og er utrolig irriterende. Har en del venner fra stavanger på facebook og msn og ALLE skriver på dialekten sin. Mongo.

Annonse

Eg o skrive på dialekt på FB, msn, sms osv. D jere alle eg kjenne, om de e herfra elle derfra. Trudde d va ganske vanlikt?

Sjøl om eg ikkje e fra Stavanger skrive eg på dialekt nå barra for å irritera.

*mongo*

Sandnesdialekt er mye mer å foretrekke enn Stavangerdialekt, men ingen av dem er stygge. Sandnesdialekt har nemlig mer klang. Og jo lengre utover Jæren man kommer, jo bedre blir det. Varhaug og Vigrestad er vel toppunktet for godt, klingende språk som det er en lyst å høre på. Stavangerdialekt blir tamme greie ved siden av. Den klarer jo til og med folk fra Oslo Vest å forstå! Og dette er så langt fra området hvor språkkunnskapen er størst, her sliter jo velutdannede folk med lavere kunnskap i halvparten av det norske språk (nynorsk) enn læreplanene pålegger en 16-åring for å få en anstendig avgangskarakter i grunnskolen. Enda kalles noen av dem intelligente.......

Dessuten, det er stor forskjell på Stavangerdialekt også. Bare sammenlign Eiganes, Hundvåg og Kvernavik. Eignanes har ingenting med Stavangerdialekt å gjøre, det ligner med på Bærumsmål når en/ei som har skikkelig vondt i halsen snakker! Her tenker jeg ikke "klang" men "kliss"!

Vet du, jeg synes ikke noe særlig om den... sorry, men den er umulig å forstå! Jeg forstår alle andre dialekter,bortsett fra den! Også har jeg litt dårlig efraring med folk derfra... hehe, litt det samme som å ikke like navn for man har dårlig erfaring med folk som har det navnet!

Du seie at du sjøna ADLE andre dialektar enn Stavangermåle 0620. E du HEILT visse på at du jere de? Elle e "Stavangermåle" for deg de sama så "de se di broga mjydlå Egersond å Bergen"?

Har skrekkjeligt vansjeligt for å sjøna at du kan sjøna målå ront Stavanger uttå å sjøna Stavangermålet!

0620

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...