Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Synes det er veldig mange alvorlige og farlige bivirkninger på ritalinen og Concerta.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Du kan jo først si hva du synes er farlig:) Har selv ADHD og har det myyye bedre med concerta, enn uten...
danieI Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 noe sier meg at foreldrene til hun med capslocken på er i kategorien?
Cat.68 Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Hvilke farlige bivirkninger tenker du på? Jeg hadde vært sjeleglad om sønnen min kunne ha fått diagnosen da han var liten og ftt medesin da. Mye hadde nok sett veldig mye annerledes ut da. Selv fikk jeg fastsatt diagnosen for snart 14 dager siden og er på utprøving av Ritalin. Merker ingen skumle bivirkninger så langt ihvertfall.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Nå har ikke sønnen min blitt ferdig med utredningen, men jeg kommer IKKE til å gi ham medisiner. Kommer til bruke kognetiv terapi. Selv adhd og aldri brukt medisiner...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Hvilke alvorlige og farlige bivirkninger? Har ikke fått det med meg, jeg. Og vi har medisinen i hus;)
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Ja, jeg er bitter for at jeg ikke fikk hjelp tidligere. Måtte droppe ut av skolen etterhvert.. Og Jenter har mye større sjangs for å få både depresjoner og angst, hvis de ikke får hjelp.. Ty til sterkere stoffer for å medisinere seg selv, gjør mange med ADHD også...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 De fleste bivirkningene er egentlig bekymringsverdige. dette er bivirkninger fra concerta, hadde ikke gitt mine barn denne medisinen værtfall... Bivirkninger: Den vanligst rapporterte bivirkningen er hodepine, som forekommer hos ca. 13% av pasientene. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Buksmerter, oppkast, kvalme, diaré, magebesvær. Luftveier: Nasofaryngitt, hoste, faryngolaryngeal smerte. Metabolske: Vekttap. Nevrologiske: Hodepine, svimmelhet. Psykiske: Søvnløshet, «tics», aggresjon, angst, affektiv labilitet. Øvrige: Irritabilitet, pyreksi. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Forstoppelse. Hud: Alopesi, utslett, bulløse tilstander, eksfoliative tilstander, urticaria, pruritus, utslett og erupsjoner. Luftveier: Dyspné. Metabolske: Anoreksi, nedsatt appetitt. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi, artralgi, muskeltrekninger, brystsmerter. Nevrologiske: Somnolens, psykomotorisk hyperaktivitet, skjelving, sedasjon. Psykiske: Depresjon, søvnforstyrrelse, endret humør, humørsvingninger, sinne, agitasjon, hypervigilans, gråtlabilitet, legemiddelindusert psykose (f.eks. hallusinasjoner), rastløshet, nervøsitet, selvmordstanker. Sirkulatoriske: Takykardi, palpitasjoner, hypertensjon, økt blodtrykk, hjertebilyd. Syn: Sløret syn, diplopi. Øvrige: Hypersensitivitetsreaksjoner som angioødem, anafylaktiske reaksjoner, opphovning av øret, «fatigue», økte leverenzymer. Sjeldne (<1/1000): Blod: Leukopeni, pancytopeni, trombocytopeni, trombocytopenisk purpura. Hud: Erytem, hyperhidrose, makuløst utslett. Nevrologiske: Kramper, grand mal-anfall. Muskel-skjelettsystemet: Ubehag i brystet. Psykiske: Desorientering, mani, forvirringstilstand, selvmordsforsøk. Sirkulatoriske: Angina pectoris, bradykardi, ekstrasystoler, supraventrikulær takykardi, ventrikulære ekstrasystoler, Raynauds fenomen. Syn: Mydriasis, synsforstyrrelse. Øvrige: Hyperpyreksi. Laboratorieverdier: Økte leverenzymer, økt alkalisk fosfatase i blodet, økt bilirubin i blodet, redusert trombocyttall (blodplater), unormalt antall hvite blodlegemer. Registrert ved andre metylfenidatformuleringer: Lever: Hepatisk koma. Nevrologiske: Koreoatetoide bevegelser, Tourettes syndrom, malignt nevroleptikasyndrom. Sirkulatoriske: Cerebral artritt og/eller okklusjon. Øvrige: Veksthemming ved langtidsbruk hos barn.
Cat.68 Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Du skal være veldig glad om det er nok. Men håper du tenker deg om nøye slik at du ikke frarøver sønnen din en god barndom bare fordi DU klart deg fint uten medisiner.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #11 Skrevet 13. august 2009 åja, de ja. Nei, vi merker ingenting til noen av dem her...... sikkert utrolig, men sant er det. Selv etter mange års bruk av begge;)
Cat.68 Skrevet 13. august 2009 #12 Skrevet 13. august 2009 Fordi om dette er bivirkninger som kan oppstå er det ikke sikkert de gjør det. Hvis 1 av millionen fått feks unormalt antall hvite blodlegemer så må de opp på lista. Det vi vanlige dødlige skal bry oss om er de "mest vanlige" bivirkningene, og ikke alle merker noe til de heller.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #13 Skrevet 14. august 2009 Hvordan fikk dere mistanker om at barna kunne ha adhd? symptomer? Jeg er noen ganger bekymret for jenta mi på 9 år, mye pga faren har add og er narkoman. Hun har alltid vært ganske intens og krevende. Snakker i ett sett, har aldri ro til å putle med noe for seg selv hjemme, biter negler og biter på fjernkontroller og det meste hun har i hendene, er ganske engstelig av seg og veldig stort behov for voksenkontakt. Hun tar veldig mye plass hjemme, men hun kan også være veldig sjenert hos andre. Når det gjelder skolen er det bare positive tilbakemeldinger. Hun lærer fort, gjør leksene fort unna og er flink i alle fag. Hun er også konsentrert på skolen og har mange venner. Er det ikke slik at de med adhd/add ofte har problemer på skolen?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #14 Skrevet 14. august 2009 Et av kriteriene for ADHD er at problemene er på flere arenaer; Både hjemme, i skole, SFO osv... Kan ofte være mindre problemer i SFO, eller MER problemer i SFO. mindre fordi der er aktiviteter, mer fordi der er litt friere struktur. Skole kan være det stedet med minst problemer nettopp pga fast struktiur. Men konsentrasjonen og roen er ofte et problem likevel.
Cat.68 Skrevet 14. august 2009 #15 Skrevet 14. august 2009 Hun høres jo ikke ut som en typisk adhd jente, siden konsentrasjonsproblemer på en måte er nr 1 i alle kategorier av adhd. Men det er mange med adhd som gjør det bra på skolen siden det ikke har noe med intelligens å gjøre. adhd blir jo på en måte bare gjort noe med hvis det skaper problemer for henne på noen måte. Men du kan jo altids be om en utredning.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #16 Skrevet 14. august 2009 Takk for svar. Hvem foretar utredningen og hva går den ut på?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #17 Skrevet 14. august 2009 PPT kan utrede, men setter ikke diagnosen. BUP både utreder og setter diagnose. Henvises til BUP av lege. Skole/foreldre kan henvise til PPT. Det er en langvarig prosess med mange samtaler og tester. Samtalene/kartleggingen er alle som har med barnet å gjøre; foreldre, barnehage, skole, SFO. Testene går på evner og konsentrasjon. Jenter har ofte ADHD på en annen måte enn gutter, og de har begynt å tenke på "munndiare" som jenters hyperaktivitet.
Cat.68 Skrevet 14. august 2009 #18 Skrevet 14. august 2009 Oups *flau* munndiare ja........... Hehehe ja munndiare,og gjerne med hyperaktiviteten innvendig, ellers er det ganske likt mellom kjønnene
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #19 Skrevet 14. august 2009 hehe.. ja, du vet Cat; slike som ikke klarer å stoppe, selv om de kanskje merker at "samtalepartneren" prøver å avslutte samtalen;) Jeg er der seg, og er på vei inn i utredning(slutten av august er første time). Hvordan har du det med medisineringen, Cat? Jeg så lengre oppe at du var begynt. Kan ta det på PM eller MSN om du vil det i stedet for her:) Hilsen hun du vet, som alltid er enig med deg om dette temaet;)
Cat.68 Skrevet 14. august 2009 #20 Skrevet 14. august 2009 Det er så trist å se anonym 22;24. Slik var det for sønnen min . Fikk ikke diagnosen før han var 18 desverre alt for sent. Skole var tat og han hadde allerede begynt selvmedisinering i form av hasj og amfetamin. Nå kjemper han hver dag for et rusfritt liv. Selv fikk jeg fiagnosen for litt over 14 dager siden. Men jeg har tross alt vært heldig og ikke havnet hverken borti rus eller krimminelt miljø. Men det er nok mer flaks og pga av min personlighet at det gikk bra for jeg har vanket med personer i min oppvekst med slike problemer. Jeg likte fart og spenning og det fant man oftest der.Men har aldrig ruset meg eller vært kriminell. Jo foressten jeg røyket hasj 2 ganger som 16 åring. mend et var med streite folk som ikke drev med slikt til vanlig. Men jeg har plagets mye med andre ting. Konsentrasjon og husk, impulsivitet, og forsnakkelser da jeg har en ekkel tendens å snakke før jeg tenker meg om. Ustabilt humør og muskelsmerter. Nå skal jeg prøve medisin så får jeg se om det hjelper eller ikke. Merker så langt ikke noe til hverken virkning eller bivirknig, så vi får se.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #22 Skrevet 14. august 2009 jeg fikk diagnosen i en alder av 33 år! slitt som F i hele mitt liv, å ingen som skjønte hva som "feilet" meg. men skjønte det dreide seg om adhd da eldste skulle utredes for det.. så nå er jeg på ritalin 60 mg, å kunne ikke hatt det bedre.. å ja, bivirkningene var slitsomme de første 2 mnd. men så forsvant de å nå fungerer jeg helt fint.) eldste skal på ritalin til høsten nå, å må ærlig innrømme at jeg gruer meg.. men fungerer medisinene for h*n, så er det verdt det! unner ingen å leve det livet jeg har gjort!! å har du ikke adhd selv, aner du ikke hva det dreier seg om!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #23 Skrevet 14. august 2009 22:24 her. Det er trist at folk ikke tar ADHD på alvor, for "alle" har det jo! Også er det sååå mange grupper for ADHD. Har ei venninne som begynte med sex og alkohol i 11års alderen.. Og hun var nesten blåst i huet.. Jeg er glad jeg hadde faste rammer (og til de som mener faste rammer ikke er bra, dere aner ikke hva dere prater om!) Faste rammer har vel så og si redda livet mitt. Men jeg sleit med skole og hele driten, lærerne kalte meg underyter hele livet mitt, noe jeg gråt for hver dag. Lærerne ville jo aldri hjelpe!! Jeg klarte aldri gjøre skolearbeid ferdig, og de kalte meg lat.. Er så sint på skolevesenet i dag, at jeg ser grønt av å tenke på det. De som mener barna blir "dopet ned" forstår ikke virkning av medisinen.. Dette skjer ikke. Barna får heller kontakt med sitt indre jeg. Jeg var 17 da jeg fikk medisin, og føler alt er for sent.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2009 #24 Skrevet 14. august 2009 Jeg tror dere må sette dere ned en dag,- les litt om bivirkninger på vanlige medikament som ; nesespray, migenemedisin, vanlig smertestillende, hostesaft, p-piller og andre prevansjonsmidler, allergitabletter (Spesielt)..:Det er en uendelig rekke symptom/bivirkninger på de aller, aller fleste.. Bi-virking som oppkast og diare vil vel automatisk føre til at man kutter bruk,- og leter etter alternativer,- eller? For da er det jo ikke bare at medisinen kanskje ikke virker,- men uansett vil hensikten være borte, for man vil ikke fungere i samfunnet med daglig oppkast og diare.... Noen gang må man tenke litt utenom "rammene" og ikke tenke på hva om/hvis og se på barnet her og nå..Hvordan har det det MED medisin, og hvordan uten. Virker som mange ADHD rammede selv synes medisinering er toppers,- og da er det et vikitg holdepunkt synes jeg..Om ungen IKKE blir uvel, eller man ikke merker at PERSONLIGHETEN forandres, så ville jeg ikke nølt med å medisinere mine unger...Nedsatt allmenntilstand og personlighetsforandring ville vært det JEG var mest bekymret for,- det KAN vel skje, men da kan det jo likesåvel være for høy dose på medisinen,- som at den er feil.... Men å prøve seg frem er nok en god ide..Og at hele familien legger om kostholdet og prøver å holde seg unna ALT av tilsetningsstoffer (altså 100% økologisk) skal visst også ha hjulpet noen..Er jo så absolutt verdt og PRØVE..Ingen tar skade av det,- og det verste som skjer er at man blir sunnere,. og om det ikke hjelper, SÅ kan man prøve medisin??? Tror jeg hadde prøvd ut det før jeg hadde kontaktet lege og prøvd medisiner..Men nå har jeg klokketro på at mat og livsstil er årska til mye sykdom i samfunnet da..Og prøver heller og legge om kosthold og trening før jeg går til lege med noe...
Cat.68 Skrevet 14. august 2009 #25 Skrevet 14. august 2009 Men jeg har liksom ikke noe å legge om til ,Siden jeg altid hatt et sunt kosthold. Har uansett problemer med min adhd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå