Gå til innhold

Ble gravid før skolen sluttet

lavendelblomst

Anbefalte innlegg

Jeg har gått et år på folkehøgskole, og jeg ble gravid før jeg sluttet skolen.

Jeg hadde ikke planlagt å bli gravid så planen var å skaffe jobb eller gå mer skole.

Så har jeg egentlig rett på noe? Jeg bor sammen med barnefar.

Jeg hadde ikke rukket og jobbe i 6 mnd uansett, siden jeg sluttet skolen 15.mai og termin er 15.november.

Barnefar driver eget firma/enkeltmansforetak, har han rett på noe?

Jeg har snakket med NAV, men det er ikke så ofte de opplyser om jeg har rett på noe.

Eneste jeg vet jeg har rett på er engangsstønaden.

Fortsetter under...

Det eneste du har rett på er engangsstønaden.

Faren har ikke rett på fedrekvoten siden du ikke har jobbet minst 50% i opptjeningstiden.

Om han oppfyllerkravene for foreldrepenger kan han ta ut deler eller allt av den fellese delen av foreldrepermisjonen(27 uker med 100% lønn eller 37 uker med 80% lønn) om du går ut i minst 75% jobb eller 100% studier.

Jeg blir så forvirret i forhold til ulike begreper. Hva er forskjell på fedrekvote og felles del av foreldrekvote? Jeg er 11 uker på vei og leter etter jobb (var akkurat ferdig utdannet når jeg ble gravid, og har vært for dårlig til å gjøre noe med jobbsituasjon før nå), far er i 100% fast jobb. Vi har i utgangspunktet uansett planlagt (om det er mulig) å dele permisjonstiden, han ønsker også å være hjemme alene med barnet. Forstår jeg riktig at du sier at uansett om jeg har jobbet minst 50% eller ikke, så har far rett på 27 eller 37 uker?

Man har totalt 56 eller 46 uker permisjon (i henholdsvis 80 eller 100% dekningsgrad). Av disse ukene skal mor ha 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel. Pappaen skal ha 10 uker og de resterende 29 eller 39 ukene er felles del som kan taes ut av mor eller far. For at pappaen skal få 10 uker fedrekvote må mammaen ha jobbet i minst 50% stilling, for at noen av de skal få foreldrepenger må de ha jobbet i minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonen begynner (i mors tilfelle 3 uker før termin) og tjent minst 1/2 G. Dersom mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger kan hun få engangsstønaden på ca 35 000 kr. Pappaen kan da om de ønsker ta ut permisjon MEN da stilles det krav til at mor MÅ ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier. ble det mer forståelig nå??

• 2 uker senere...

hei,

har du søkt skoleplass og fått plass? Universitet, ect? Hvis ikke, hør om det finnes restplasser ved private skoler? BI?

du bør søke studielån! Du kan søke for høst og vårsemesteret! det søker du, og etter fødselen blir lånet gjort om til fødselsstipend, du bestemmer selv om du vil ta eksamen eller ikke.

alle som får studielån får engangsstønad i tillegg!

lykke til, dette ordner du

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...