Gå til innhold

Integrert eller fritstående oppvaskmaskin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg heier på integrert. Integrer alt du kan.

Skrevet

Halvintegrert er finest.. :P

Er kjøleskapet interegrert, eller frittstående? Om kjøleskapet er frittstående ville jeg hatt oppvaskmaskinen og frittstående.

Her har vi halvintegrert kjøleskap (hylle over kjøleskapet og vegger på begge sidene, men ikke dører) og oppvaskmaskin (halve oppvaskmaskinen er en benkeplate, og panelet er på toppen.. ikke inni)

Skrevet

Skal ha alt det andre integrert, bortsett fra kjøleskapet for det blir stående på motsatt vegg av innredningen.

Skrevet

Integrer likevel! Det er absolutt finest med renest mulige flater, altså ikke oppstykket av for mange frittstående enheter. Det gir et mye mer harmonisk inntrykk.

Hilsen første svarer.

Annonse

Skrevet

Vi valgte (og når jeg sier vi, mener jeg selvfølgelig jeg..:)) integrert oppvaskmaskin, noe jeg ikke har angret et sekund på! Ser mye mer helhetlig ut.:)

Skrevet

Tror jeg heller mot det jeg også.

Ikea planleggeren er foresten utrolig irriterende. Den nekter å godta det jeg vil gjøre, grrr.

Skrevet

Hehe, husker jeg slet med den planleggeren jeg også!:) Men fikk lurt det til sånn som jeg ville til slutt!:)

Må skryte litt av IKEA, de var skikkelig service-innstilte da vi bestilte, og alle delene var med, unntatt håndtak da, som jeg lette etter lenge, men etter en titt på ordrebekreftelsen kunne jeg konstantere at det var jeg som hadde gjort feil, og ikke IKEA..:)

Lykke til!

Klem fra ei som er skikkelig fornøyd med sitt ganske nye IKEA-kjøkken!:)

Skrevet

Blir vel mest en smakssak. Selv er jeg ikke begeistret for integrerete hvitevarer av noe slag, det gjør evt tilkomst til baksiden mye vanskelige. I tillegg er det slik at hvitevarer utvikler varme og integrerte varer har vanskeligere for å bli kvitt denne varmen enn frittstående, selv om man følger fabrikkens anvisninger for lufting, det betyr kortere levetid (men hva bryr fabrikken seg, det holder garantitiden når lufteanvisningene er fulgt). I tillegg blir f eks kjøleribbene bak på et integrert kjøleskap sjelden rengjort like ofte i forhold til behovet som på et frittstående, de er rett og slett for besværlige å komme til. Resultat: Dårligere kjøling, vesentlig økt strømforbruk og vesentlig forkortet levetid.

Og jeg har ikke et kjøkken for at det skal være "lekkert"! Jeg har et kjøkken for at det skal være "praktisk". Uten at det er "stygt"! Og jeg oppfatter sjelden en hvitevare som stygg, om den ikke tilhører det aller, aller billigste på markedet. Sjelden DE som er alternativet når man sammenligner "frittstående eller integrert".

Så til tross for nytt kjøkken for knapt to år siden: Verken kjøleskap (nytt), komfyr eller oppvaskmaskin (ny) ble integrert! Når det skal skiftes komfyr blir heller ikke denne integrert om en fritttstående er tilgjengelig!

Skrevet

Integrert oppvaskmaskin og ovn og platetopp, men ikke kjøleskap. De er så små. Man kan jo ikke legge en brusflaske på langs i kjølekapet når det er integrert.

Skrevet

Integrert kjøleskap har vel ikke vært "in" siden på tidlig 90-tall?

Vi har integrert koketopp(induksjon), komfyr, micro og oppvaskmaskin. Kjøleskapet er et såkalt side by side med isbit og vanndispenser, utrolig praktisk og anbefales på det sterkeste!:)

Det er mulig å gjøre et kjøkken både lekkert og praktisk, og hva er praktisk med en stekeovn der man må bøye seg for å sette inn mat, sjekke hvordan det går og for å hente ut, når man kan ha en i perfekt høyde integrert i et høyt skap?

Annonse

Skrevet

Bredt nok er det, jeg snakker om flasker på langs..

Skrevet

husk, hvis noe går i stykker er det ikke så lett og få det reparet hvis det er inergrert.... hvertfall komfyr. og alt annet.

Skrevet

Alt integrert utenom kjøleskap. De intergrerte kjøleskapene er altfor små!

Skrevet

Vel det er 54,5 cm dypt så det går helt fint det også.

Skrevet

Dere som svarer her har dere integrerte hvitevarer selv ? Eller er det bare noe dere tror?

Det er ikke vanskelig å ta ut, reparere, vaske bak, bytte ut integrerte hvitevarer. Hilsen ei som har dette selv.

Skrevet

Hørt om stekevogn, 23:59? Og hørt om at komfyrplassen krever 120 cm i arbeidsbreddee med delt løsning, de 60 cm man sparer inn på bygge i høyden gjør mer nytte for seg som arbeidsbenk enn "anstrengelsen" ved å måtte gå ned i knestående når man arbeider i stekeovnen. Jeg ville i alle fall ikke ofret 60 cm arbeidsbenk for en slik løsning. Om man ARBEIDER på et kjøkken får man nemlig knapt nok arbeidsbenk :)

At man da ender med komfyr hvor knappene står så høyt et et barn på 8-9 år som hjelper til på kjøkkenet ikke kan betjene den skikkelig uten å stå på stol er også en bivirkning. Ikke den viktigste, for alle del,, men også verdt å tenke på.

Ja, det er sikkert mulig å gjøre et kjøkken både lekkert og praktisk, men hva er hensikten, slik jeg ser det. Spør snekkeren om hammeren er lekkeren, eller rørleggeren om rørtanga er det? Tror du disse betaler tredobbel pris for en lekker hammer? Like lite spør jeg om komfyren eller kjøleskapet er det, eller betaler tredobbel pris for et lekkert arbeidsredskap! Derimot bør de være av topp kvalitet og ytterst praktiske om de skal fortjene plass på kjøkkenet, her er kravene høye.

Bruker man derimot kjøkkenet også til stue er jeg enig i at vurderingene blir en annen. Et slikt kjøkken er imidlertid ikke noe for meg, en effektiv og god arbeidsplass betyr nemlig mer "uryddighet" til tider enn jeg vil ha i et oppholdsrom.

Nei, takk for dør mellom kjøkken og stue! Den kan gjerne stå oppe det meste av tiden, men noen ganger er det viktig at den lukkes forsvarlig, om kjøkkenet skal fungere som arbeidsplass!

Skrevet

Har hatt integrert komfyr og kjøle-/fryseskap, i leid leilighet. Skal IKKE ha det igjen. Større møkk når det gjelder tilgang ved reparasjoner har jeg aldri vært borti. Må jo rive halve kjøkkenet for å få en integrert platetopp! Og være to personer for å dra fram et kjøleskap som står 20 cm over bakken og tipper når du drar det nok fram for å vaske bak det. NEI!!

Skrevet

Vel nå er jeg foreløpig ferdig med kjøkkenet! Woha! Har enda noen dager før vi skal bestille (må opp i huset å ta noen kontrollmål) men tror jeg kommer til å gå for det jeg har laget nå. Gikk for Integrert oppvaskmaskin, induksjonstopp, komfyr og micro i høyskap. Og kjøleskapet står som sagt på den andre siden av kjøkkenet, så det blir naturlig nok frittstående.

Takk for innspill!

Skrevet

Vi har åpen løsning, så kjøkkenet må være pent og ryddig til enhver tid, noe som absolutt er gjennomførbart, selv om man bruker det som arbeidsplass. Min innebygde komfyr tar ikke opp noe av min benkeplass, og koketoppen på 80 cm er vakker og funksjonell. Det samme er vifta som er over, vakker, men absolutt ikke tredobbelt så dyr.

Og min åtteåring rekker fint opp til knappene på ovnen, kanskje litt verre med microen, men det får så være, kjøkkenet er designet for meg, selv om det er koselig når hun en sjelden gang vil hjelpe til på kjøkkenet!:)

Hvis du roter så fælt når du bruker kjøkkenet skjønner jeg at du trenger dør mellom stue og kjøkken, men ellers hører du mest sjalu ut.. Lyst på nytt kjøkken kanskje??..:)

Skrevet

Som jeg skrev i første innlegg, det er mindre enn to år siden vi hadde full renovering av kjøkkenet (etter to-tre års planlegging, men andre rom i huset var viktigere og vi ønsket å gjøre mest mulig selv). DA hadde jeg lyst på nytt kjøkken, det gamle (overtatt sammen med huset, tydelig konstruert av en som hadde stor kunnskap om kjøkkenarbeid, fra tidlig 1960-tall) var ikke akkurat noe godt arbeidsrom. I dag kunne jeg ikke tenke meg nytt kjøkken, det vi har er akkurat slik jeg vil ha det :) Det eneste som kunne vært "kjekt å ha" iblant,og som ikke er mulig å få uten å bygge om hele huset, er trapp direkte fra kjøkken til matbod og golv med sluk (slik at det kunne SPYLES) på kjøkkenet. Begge disse to tingene kunne fått effektiviteten der og da opp en smule, men omkostningene sto på langt nær i forhold til nytteverdien og derfor ble seriøse tanker uten videre droppet, det ble "kunne vært kjekt å ha".

Jeg tror nok ikke jeg "roter så fælt" når jeg bruker kjøkkenet, men har jeg en skikkelig "kokkedag" hvor jeg f eks skal sløye og filetere 15-20 kg fisk (mye søppel), gjøre litt av denne klar for graving (1 balje i romtemperatur 3-4 timer), litt for salting med tanke på påfølgende røyking (nok en balje i romtemperatur resten av dagen) eller speking og kverne litt av den til fiskemasse (enda en skål i romtemperatur i 30 min), bake 6-8 brød (skål, deretter former til heving, brød til avkjøling) og kanskje ei kake eller to (til avkjøling), lage og kjevle ut noen plater butterdeig (hvilletid under utkjevling), kverne 10 kg oksekjøtt til kjøttdeig og pakke denne, lage 3-4 former med leverpostei (kverning, veiing), filetere 6-7 kg spekesild, (søppel, blodvann) vanne denne ut (skål i romtemperatur 2-3 timer) og lage 2-3 sorter "lakesild", beine ut (søppel, blodvann), binde opp og steike 2-3 steiker, lage dagens middag, partere og pakke 10 kg lammekjøtt (søppel, blodvann)m, steike opp 5 kg fiskeboller, 5 kg sild og 5 kg løk (steikeos, fett - ja da jeg HAR ypperlig ventilator, men prøv å hold et kjøkken hvor det steikes 5 kg fiskeboller i smult fettfritt likevel) skjønner ikke jeg hvordan jeg skal holde kjøkkenet så ryddig som jeg ønsker et oppholdsrom den dagen, ryddig er det først om kvelden når jeg avslutter dagens arbeid og vasker skikkelig.

Eller mener du Miztery, at jeg bør vaske benker, kniver, skjærebrett, skåler etc hele tiden mens jeg arbeider for å holde kjøkkenet "pent og ryddig til enhver tid" den dagen, uten at oppvasken hoper seg opp slik at maskinen må kjøres tre ganger i løpet av dagen? Da er jeg redd for at det blir lite "kokkearbeid" gjort der, da trenger jeg nok både en "ryddegutt" og en "oppvaskgutt" der først. Men siden du selv mener at det er "absolutt gjennomførbart, selv om man bruker det som arbeidsplass, vil jeg gjerne vite helt konkret HVORDAN man en slik dag holder kjøkkenet "pent og ryddig til enhver tid", uten å tape effektivitet. For tape effektivitet godtar jeg ikke, kjøkkenet er en arbeidsplass, og en arbeidsplass skal være så effektiv som mulig! VET du noe om dette du ser at jeg tydeligvis ikke vet men burde vite, blir jeg svært om du forteller meg det, jeg er absolutt ikke utlært på kjøkkenet, lagt fra! Men altså: kjøkkenet hos oss er et arbeidsrom, ikke et rom hvor det åpnes en pakke Toro tomatsuppe som røres opp med kokende vann, åpnes en pose potetmos som røres opp med kokende vann og varmes noen ferdigstekte karbonader med ferdigstekt løk kjøpt i nærmeste frysedisk i microbølgeovnen! Da blir kravet til renhold noe annerledes.

Selvsagt er ikke flertallet av dagene på vårt kjøkken heller slik jeg skisserte, men en slik dag annenhver uke eller så er rikelig nok til at rommet må kunne stenges NÅR det brukes slik. Og bare noe så enkelt som en fisk som ligger til blodavrenning i vasken, samtidig som det står to brett brød til heving på kjøkkenbenken og ligger litt lever til syrning i romtemperatur i ei skål med surmelk har gjort at toleransegrensa for hvordan et oppholdsrom skal se ut er i ferd med å bli overskredet hos meg. På et arbeidsrom er derimot dette en naturlig del av arbeidsprosessen som foregår.

Nå er det mulig at jeg misforstod deg, men jeg forstod deg slik at du hadde stekeovnen i benkehøyde, er ikke det riktig? Da må jo det bety at det stedet stekeovnen står, i stedet kunne vært brukt til 60 cm kjøkkenbenk der om stekeovnen ble fjernet og i stedet flyttet under koketopen? Altså 60 cm tapt benkeplass, brukes NÅ til steikeovn, KUNNE VÆRT brukt til benkeplass. Selv om jeg har 3,6 m benkeplass (+komfyr og oppvaskkum), altså mer enn mange, ville jeg IKKE vært villig til å korte den ned til 3 m for å få steikeovnen opp i benkehøyde, jeg trenger hver cm når det "stormer" på kjøkkenet!

Selvsagt er kjøkkenet utformet først og fremst for "kokken" i huset, men når man har en gutt eller to som OGSÅ skal ha opplæring i matlaging, og som gjør et eller annet kjøkkenarbeid hver dag, bør det også ta noe hensyn til den siden. Og man skal ikke bare "rekke opp til" knappene, man skal også kunne ta en innstilling av ting som temperatur, steiketermometer og tidur! Uten å lure på (fordi man ser for lite) hva man har stilt inn!

Så sier du om vifta: at den er "vakker, men absolutt ikke tredobbelt så dyr". Vel, vifta her kostet 1300 kr (nå ca 1500 kr) og har en sugekapasietet på 450 kubikkmeter/time. Kan du fortelle meg hvor jeg finner en vifte som din, med samme sugekapasitet, som er "absolutt ikke tredobbelt så dyr"? Jeg venter på opplysningene, da kan det jo være aktuelt å handle, vifte på 80 cm kan nok være praktisk, den vil sikkert samle opp enda mer fett når silda skal steikes. Men absolutt prisgrense er altså 4000 kr. Vennligst fortell meg hvor jeg finner dette!

Nei, har man kjøkkenet som ARBEIDSplass, blir det for upraktisk med integrerte varer, har man det derimot som oppholdsrom hvor man utfører enkelt kjøkkenarbeid eller hvor man lar hensynet til maksimal effektivitet vike for hensynet til "lekkert" kan det absolutt ha noe for seg. Vårt kjøkken er en arbeidsplass, innredet med krav om maksimal effektivitet i ett og alt, så lenge dette er økonomisk lønnsomt, samtidig som vi ønsket det innredet på en måte som ikke ble oppfattet som "stygt" (stålbenker og stålskap, f eks), og ut fra DET har vi gjort de valg vi har gjort.

Så derfor: Nei takk til integrerte hvitevarer!

Skrevet

Hehe..jeg må le, for en diskusjon på grunn av et enkelt spørsmål om integrerte vs frittstående hvitevarer..:)

Vifta er en UPO et eller annet, og da vi kjøpte den kostet den 3500, minus det avslaget vi fikk fordi vi kjøpte alt av hvitevarer på en plass. Den suger 730 kubikk i timen, er helt enestående i et rom med åpen løsning mot spisestue og delvis stue!:)

For oss var ikke økonomi noe vi tenkte så veldig mye over, vi valgte IKEA fordi det er billig, sånn at vi kan bytte ut skuffefronter og skapdører om noen år. Men ellers sparte vi ikke på så mye. Kjøkkenet var min tredveårsgave fra min kjære, så da fikk jeg alt som jeg ville, uansett pris, men siden man er litt økonomisk, og har lyst på nytt bad i tillegg, prøvde jeg å begrense meg. Sløying av fisk, partering av slakt og diverse, tar jeg i grovkjøkkenet nede i kjelleren.

Ang den innebygde ovnen, så er den i et høyskap, en plass på kjøkkenet der det kunne ha blitt 60 cm benkeplass og intet annet, så nei, jeg føler ikke at ovnen tar nødvendig benkeplass. Forøvrig har jeg ca 6 meter benkeplass uansett, så det er liksom ikke noe problem..:)

Jeg sier ja til integrert, og du nei, så da får vi være enige om å være uenige!:)

Skrevet

Ja om man bruker "kjøkkenet" som noen som er beregnet for lettere matlagning, og utfører arbeidet i et annet rom, er jeg helt enig, da er det jo DET som er arbeidsrom, og "kjøkkenet" et sted hvor man kan tillate seg å forene det lekre med det praktiske, ikke særlig mye praktisk man trenger å ta hensyn til da!

Og i et slikt tilfelle har jeg ingen problemer med å forstå at man vil gi det lekre førsteprioritet i "kjøkkenet". Det praktiske har man jo henvist til et annet rom, et rom man kaller "grovkjøkkenet". Og DA ser jeg gjerne poenget i å ha integrerte hvitevarer. Derimot ser jeg ikke poeng å ha et "kjøkken" i det hele tatt da, man HAR jo et arbeidsrom allerede! Men du om det.

Ser ellers at vi har tenkt helt motsatt mht IKEA kjøkken også. Vi vurderte det, men droppet det, fordi vi vurderte som kvalietetsmessig for dårlig, slik at vi ville være NØDT TIL å bygge ut både det ene og det andre etter noen år, ikke slik at vi KUNNE bytte det ut. For poenget for oss var at det kjøkkenet vi lagde til skal holde MIN levetid (altså forventet minst 40 år til), uten at det skal være nødvendig å gjøre endringer. Og da må det litt mer kvalitet enn IKEA til!

Vifta noterer jeg meg ellers, og kommer til å underske ved leilighet, uten at den på none måte har topprioritet. Men takk for tipset, verdt å undersøke.

Ja vi kan gjerne være enige om å være uenige, det lever jeg godt med. Når behovene for det rommet som kalles "kjøkken" er så variabelt blir selvsagt også løsningene deretter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...