Gå til innhold

Kjøpe elektronisk utstyr i USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Er det noen som VET (ikke tror, he he) om elektriske apparater innkjøpt i USA kan plugges inn i det norske strømnettet, uten bruk av adaptere?

Med så lav dollarkurs som vi har nå, har jeg bl.a. vurdert å kjøpe en flaskesterilisator i USA. Men - det er jo ingen vits dersom det ikke bare er "plug&play"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på det elektriske aparatet om det må en omformer på eller ikke. En mobillader har en slik omformer slik at strømmen som kommer til mobilen er det som mobilen kan ta.

Et adapter vil du trenge uansett, for stikkontaktene våre er jo forskjellige. Min samboer bestilte nylig noe utstyr fra usa og det skulle følge med slikt adapter. Da det ved en feil ikke gjorde det så måtte han på nett og finne. Det kostet 75 kr stykket og var en liten enkel sak som kun "endret" formen på støpselet og ikke gjorde noe med strømføringen.

Sjekk opp hva slags strøm sterilisatoren må ha, jeg tror det er 220 V vi har her i norge og i usa er det noe annet.

Skrevet

Nei du trenger adapter.

Selve kontakten er anderledes og strømstyrken er andreledes.

Men en adapter koster da ikke all verden det da, vi har mange al. apparater kjøpt i USA.

Skrevet

Du må ikke bare ha en adapter, du må ha en omformer, for norsk strøm har et "svingningstall" på 50, strøm i USA på 60. En slik omformer koster, som nevnt, ikke stort om strømstyrken (antall W) på apparatet er lav, men kan bli ganske kostbar om den er høy. En omformer for strømstyrke inntil 250W kan du regne med 500-600 kr, en omformer for et apparat på rundt 1000W minst 3500 kr.

I tillegg må du ha et stikkontaktadapter, det koster ikke stort, ca 100 kr.

Skrevet

Det som er problematisk med å skaffe seg en sånn omformer er at den veier et tonn! Jeg fant det ikke i butikkene, og bestilte på nett. Var dumm om glemte å sjekke portokostnadene, og det ble svindyrt! Hele prosjektet ble latterlig dyrt, så gjør aldri det igjen, nei!

Skrevet

Jeg har en norsk omformer, siden jeg bor i USA, og den veier veldig mye også. Tung og stor.

Det har nok mye å si hva slags instrumenter du skal bruke. Anbefaler ikke hårfønere og sånne ting, fks!

Men småting går jo fint, om du bare handler en sånn liten omformer.

Skrevet

Nå, "et tonn" veier de ikke, men 4-5 kg må du regne med for en omformer på 250-300 W.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...