Gå til innhold

øst kontra vest(Oslo)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir alltid like forundret over de som "aldri" kunne bodd på østkanten, med unntak av Nordstrand...

Vil gjerne høre fra alle som bor rundt omkring i Oslo:

-Hvor bor du?

-Hvorfor liker/liker ikke du å bo der?

-Bruker du bil/ er avhengig av bil?

-Hvor mange min med kollektivtrafikk til Oslo S

-Hvordan er kollektiv tilbudet?

-Hvilken tilbud finnes i nærheten?

Takk til dere som vil svare :D

Skrevet

Majorstua

+er kjempesentralt, men likevel fint område (ikke grått og bråkete som sentrum) - bf bor langt her i fra, så blir langt å reise for barna til ham

Trenger ikke bil

6 min, tror jeg

Det er helt fantastisk

Kino, svømmebasseng, park, skole, barnehage, all slags butikker, postkontor, bank ja, det meste. Eneste som kunne ha vært nærmere er NAV, men det tar bare et kvarter dit, så klager ikke.

Skrevet

Bygdøy

-Det er kjempefint og rolig her, fin natur, strender, ikke noe kriminalitet.

-Bruker bil, men har ikke alltid hatt det. Gikk fint med buss også.

-Det er cafeer og et par butikker her, skole og barnehager.

Må si meg enig med de som aldri kunne tenke seg Oslo øst, med mulig unntak av Nordstrand.

Skrevet

-Hvor bor du? Trosterud/Lindeberg

Liker: 5 min til marka, fredelig, grønt.

Liker ikke: Dritt matbutikk, ingen baker, café eller kjøpesenter.

-Bruker du bil/ er avhengig av bil? Veksler mellom bil og bane. Bil er praktisk pga alle bakkene, men tar som oftest t-banen.

-Hvor mange min med kollektivtrafikk til Oslo S? Ca. 15 min.

-Hvordan er kollektiv tilbudet? Ok. Har ofte vært forsinkelser og feil på linje 2 før, men det er bedre nå. Et lite stykke å gå til banen, savner buss rett utenfor døra, men det er vel et luksusproblem... T-banen kunne gått oftere enn hvert kvarter og, men som sagt, det er ok.

-Hvilken tilbud finnes i nærheten? Marka, Lutvann med badestrand, nærsenter (ræva). Tveita senter er et par stopp unna med t-banen.

Skrevet

Bor ikke der nå, men bodde i sentrum før vi kjøpte hus utenfor byen(vest, men såpass langt at det ikke lengre er fancy)

Bodde rett over regjeringskvartalet, og kunne derfor gå ned til bykjerna og Oslo S på kort tid. Mannen min jobber på Skøyen, så han kjørte bil til jobben.

Bodde i ei rolig gate, uten gjennomgangstrafikk, med kort vei å tusle til de fleste senrumsnære bydelene, som St.Hanshaugen, Grünerløkka, Sagene, Majorstua, Grønland osv osv. Alt av tilbud finnes jo nede i byen, men savnet en stor og god matbutikk i bære-poser-hjem-vennlig avstand. Kiwi og Rimi er ikke lik stas alltid.

Savner ikke bylivet, trives bedre her ute med hus, stor hage, rolige omgivelser og alt "bygda" byr på, men skulle jeg bodd i Oslo igjen, og ikke i leilighet, så hadde jeg valgt vestkanten, helst Bygdøy eller Snarøya, men det krever en liten lottopremie akkurat nå....

Men enig med de som hade valgt vestkanten.

Skrevet

Ammerud.

Liker at det er så nære marka, kort vei til flotte badevann. Godt med matbutikker i gangavstand.

Jeg syns det er dumt at det er så negativte omtaler om å bo her, samtidig er jeg bekymret for oppvekstmiljøet(vet for lite om det).

Bruker bil sjeldent, ikke avhengig.

ca 20 min med bane.

Veldig bra, går bane hvert 7,5 min mellom 07 og 19. Bra med busstilbud også.

I gangavstand:Grorud nærsenter(helt ok), med en bra Meny, post, apotek osv. Legesenter, helsestasjon Nav og trygdekontor. Flere treningsenter, kiosker og ett par bydelscafèer(jeg ikke ville gått på men...Hakket for brune for min smak) Asia matvare og div andre matbutikker. God bhg dekning og fine lekeplasser.

Svømmehall, bibliotek, ridesenter m.mer ganske nærme. 3-4 min med bane eller bil.

Skrevet

-Hvor bor du? Grorud

Trives ok, det er IKKE så ille som alle skal ha det til..!

-Bruker du bil/ er avhengig av bil?

Har bil og garasjeplass

-Hvor mange min med kollektivtrafikk til Oslo S?

22 min

-Hvordan er kollektiv tilbudet?

Supert

-Hvilken tilbud finnes i nærheten?

Alt du trenger i bunn og grunn (Kan ikke utale meg om skoler/bhg i området, ingen erfaring med det..)

(Jeg kommer til å flytte fra Groruddalen etterhvert, men det er et fint sted å "begynne". Vi eier en stooor leilighet, garasje osv... Har tidligere bodd i sentrum, og der mistrivdes jeg sterkt..)

Skrevet

-Bor på Ammerud,bodd her 1 år..

-Liker å bo her fordi det er et stille og rolig område,kort vei til skogen(5 min å gå),med badevann på sommeren og skiløyper og akebakker på vinteren.Har alt jeg trenger i relativt kort avstand.5 min til banen.Fint uteområde for barna.Har faktisk ikke noe negativt å komme med:)

-Jeg har ikke bil,men sambo har.

-Ca 20 min m t-banen

-Kjempebra,banen går 2 ganger i kvarteret,og det går flere busser også.

--Marka,matbutikker,post,nav,legesenter,barnehager,skoler,idrettsanlegg,10 min å gå til grorudsenter,10 min å gå til Kalbakkensenter, bibliotek,svømmehall,5 min med bane til Linderudsenter eller Stovnersenter,rideskole+++

Skrevet

-Teisen

- Liker det fordi det er ganske sentralt (mange busser, samt liten sykkeltur til sentrum eller Grünerløkka) og fordi det er sånn passe blandet befolkning, ikke snobbete, ikke harry, litt flerkulturellt, men også mange etniske norske.

Liker ikke så godt at det er en del forurensning fra E6'n.

- Har bil, men bruker ikke til og fra jobb grunnet svært gode kollektivmuligheter.

- 7 min. til Oslo S med t-banen.

- Godt kollektivtilbud. Ettersom både e6 og Ringveien går rett utenfor og t-banen er min. gange unna, så kommer man seg alle veier.

- Treningssenter, skøytebane, Valle Hovin konsertarena.

Skrevet

Bor på Etterstad

Liker å bo her fordi: Kort vei til alt, sentralt, barnevennlig med grøntområder.

Har bil, bruker den sjelden

T-bane til Jernbanetorget 9 min

T-banen har hyppige avganger fordi fire forskjellige linjer stopper her, fra Helsfyr mindre enn 10 min å gå herfra går også flybuss og masse andre busser, også SL-busser. 5 min å gå til Bryn togstasjon.

Finnes flere barnehager, dagligvarebutikker. 10 min til helsestasjon og lite butikksenter med apotek, blomsterbutikk, bakeri, helsekost

15 min å gå til Brynsenteret med all slags butikker.

Kort vei til Vålerenga og Kampen som er kjempekoselige steder å gå tur. På Kampen er det også barnebondegård med masse dyr. Fine turområder langs Alnaelva. Smia på Vålerenga og Kampen bistro er supre restauranter med moderate priser. Med bil kommer man seg på E6 eller Store Ringvei på bare et par minutter. Kort vei til Ikea!

Mangler: Vinmonopol!, kaffebar (finnes på Kampen, men bittelitt langt å gå for en kaffe). Litt langt til nærmeste barneskole (Vålerenga).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...