grønnvinge Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Gutten min er 8 måneder og spiser grøt morgen og kveld. Han er veldig lite interessert i puppen og vil heller ikke ha verken fruktmos, middag eller brødskive ennå. Kniper igjen munnen til det meste, bortsett fra grøt. Det er dermed veldig vanskelig å få i ham noe i løpet av dagen. Er det OK å gi ham en porsjon grøt midt på dagen også, eller bør jeg heller prøve å lure i ham andre ting, noe som blir mye slit og stress og uhygge både for ham og meg...
husmus &2 Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Helt feil, men her får han også tre grøtmåltider. Han spiser fint alt men opplever at han har behov for mer så da dytter jeg på med grøt. Her har det ikke gitt noe hardere mage så jeg vet ikke helt hvorfor det ikke er bra.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Hei Har ikke hørt noe om at det er feil med tre grøtmåltider jeg? Men det var ikke derfor jeg svarte. Har du prøvd å blande fruktmosen med grøt? For det eeeeelsker snuppa vår iallefall! Hun var også litt skeptisk til den fruktmosen i starten, så jeg begynte å ha litt i grøten, så øke mengden, til slutt fikk hun fruktmos med en liten skvett vann i, og grøtpulver rett i (varmet den opp selvfølgelig) Nå elsker hun fruktmos, men det hender fortsatt at hun får fruktgrøt til frokost Middag går ikke ned her heller, men hun begynner å like brød da. Kavring og knekkebrød elsker hun, du kan kanskje prøve det som en overgang til brød, så gå over til skalk og så brødskive? Funka her Også elsker hun å sitte å plukke opp brødsmuler å putte i munnen, mye morsomere enn når mamma mater Var kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men
grønnvinge Skrevet 13. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2009 Tusen takk for svar. Er glad for alle gode tips og råd vettu. :-) Har prøvd å blande grøt og fruktmos, ja, men det gikk ikke veldig bra. Får kanskje begynne med bare pittelitt og så øke, slik du gjorde. Har tilbudt ham både kavring og brødsmuler, -biter og skorper i alle størrelser, men han bare stirrer stygt på det og skjærer grimaser og kniper igjen munnen hvis jeg prøver å putte noe inn. Skal visst ikke være greit dette. ;o) Men det går vel fremover...
Mor Løvehjerte Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Har du prøvd oppbløtt brød eller knekkebrød i melk? = )
mamarama og lille banan Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Poden her på 9,5 mnd ville ikke ha pupp mer, og vil ikke ha mme. Han får grøt tre ganger om dagen, for da får han i hvert fall i seg en del kalsium. Det var ikke noe problem, i følge helsesøster. Men han får fruktmos og middag også, og vi øver oss på brødskive. Med han tar det laaaang tid å venne seg på det.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Det er da ikke feil med tre grøtmåltider om dagen? Spes ikke hvis gutten din foreløpig ikke liker noe særlig annet- det viktigste er da å få i dem nok næring, tross alt=) Så får du heller bare prøve brød osv innimellom uten å måtte lage en stress-situasjon ut av det hver dag- det kommer nok med tiden, ikke gi opp! Fant følgende om måltidsrytme fra 9- 12 mnd: Når barnet er på vei mot familiens kosthold mot slutten av første leveår, og har fått etablert mer faste måltider som frokost, formiddagsmat, middag og kveldsmat, er det bra om tre av disse måltidene har grøt eller brød som hovedingrediens. Gode mellommåltider kan være friske grønnsaker eller frisk frukt http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/9-12_m_neders_alder/m_ltidsrytme_37501
husmus &2 Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Vel, min HS ble helt hysterisk ved tanken på tre grøtmåltider, men siden jeg ikke liker henne hører jeg heller ikke på henne og gir tre grøtmåltider. Så why not tenker jeg.
blomstre Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Et annet tips for grøtmonser: Hipp middagsglass som heter noe sånt som Mildgrøt med grønnsaker (tror jammen den har fått navnet god natt også siden vesla fikk den). Klart de får grøt når det er grøt de vil ha. 8 mnd, da er man fremdeles i tilvenningsperioden! Så bruker man bare grøten som utgangspunkt, og lurer oppi det andre man vil de skal begynne å like. Mange trenger foresten å få en og samme ting ganske mange ganger før de liker det, så det er bare å fortsette å tilby brød. Ikke bare smak, men også konsistens som skal tilvennes :-) Og som trøst: Vesla var også en grøtmons ved 8 mnd. Middag har det gått smått med. Men har bare forsatt å tilby og nå digger hun middag og begynner å bli lei grøt (13 mnd). Så det går seg til!
grønnvinge Skrevet 14. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 14. august 2009 Tusen takk, alle sammen! :-) Tror jeg skal gi tre grøtmåltider med god samvittighet og lure oppi både det ene og det andre. Er så godt å høre om andre som har slitt med det samme og at det bedrer seg. Senker skuldrene et par hakk nå.
Nå da? Skrevet 14. august 2009 #11 Skrevet 14. august 2009 Min lille får tre grøtmåltider pluss et middagsglass hver dag. Han er 7 mnd. På grøten bruker vi, slik som andre her, forskjellige typer fruktmos. Så spiser han litt kjeks og brødskive også. Vi har begynt med 8mnd maten og den faller veeeeldig i smak. Det har aldri vært noen problemer her og vår HS syntes det var utmerket at han spiste så godt. Det er bare å prøve seg fram. man vet best hva som passer til sitt eget barn. Stol på egne instinkter.....mamma vet best!!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. august 2009 #12 Skrevet 14. august 2009 Stoler ihvertfall mer på helsedirektoratets offentlige barnemat-informasjon enn hva en enkelt helsesøster måtte mene om saken, og hvordan i all verden skulle det skade med tre grøtmåltider om dagen? Prompen er da ikke overvektig eller noe?!
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 14. august 2009 #13 Skrevet 14. august 2009 Vi var på helsestasjon tildligere denne uka. Nevnte da til hs at gullet(7mnd) fortsatt fikk pupp 2-3ganger om natta. Hun lurte på hva slags mat hun fikk på dagtid.. Jeg sa hun fikk grøt morgen og kveld. Fikk da beskjed om å øke på til 3 grøtmåltider per dag, og etterhvert middag. Så regner med at det er ok med 3 grøtmåltider da!
trollmor & trollungene Skrevet 14. august 2009 #14 Skrevet 14. august 2009 Hehe, vi har hatt det omvendt vi da. Vil bare ha middag. Har hatt en peiode med tre middagsmåltider om dagen samt mye frukt. Har nå fått i han grøt ved å blande inn fruktpure. Har også bestemt seg for å kutte ut puppen og mm er bare tull. Bestemte disse småtassene skjønner jeg, vet hva de IKKE vil ihvertfall Før vi kom igang med middag ordentlig ga jeg noen skjeer med den samme middagen hver dag i et par uker. Etter det løsnet det og han begynte å spise. Det viktigste er at de får i seg mat og væske Løsner nok hos dere også. Poden her er forresten 7.5 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå