M@msen til 2 gull Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Jeg er førskolelærer og har jobbet i barnehage i 10 år.. for noen år siden tok jeg videreutdanning (PAPS 1+2), slik at jeg kan jobbe opp til 4. klasse på barneskolen. Kanskje det er noen av dere som har jobbet i barnehage og på barneskole eller kjenner noen som har gjort det? Kan dere fortelle om hvilke fordeler og ulemper det var? Og hvis dere vet om det er noen forskjeller i lønn og ferie mm? Håper på mange svar:-)
petite fleur Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Du får jo lengre ferie, siden du blir å følge skolens ferier. Lønnen er høyere i skolen, men jeg vet ikke hva den ligger på. Jeg er lærer på 2. trinn og stortrives med det. Jeg har kun jobbet 2 uker i bhg (en del av praksisen på lærerutdanningen) og kunne aldri tenke meg å jobbe i barnehage, så for meg hadde valget vært enkelt :-)
M@msen til 2 gull Skrevet 13. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. august 2009 Føler at det er på tide å bytte jobb snart, men er redd jeg skal angre.. Har vært i praksis i skolen 2 ganger. Fikk veldig forskjellig inntrykk. Den ene plassen var alt supert og på den neste plassen virket det veldig kaotisk. Er det noen andre som vil dele sine erfaringer med meg også?
flypapir Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Kan jo si litt om mine erfaringer... Jeg jobbet ett år i bhg som assistent da jeg var yngre også har jeg jobbet to år i skolen. Jeg er utdannet sosionom, men gikk i en assistentstilling hvor jeg fulgte enkeltelever da jeg jobbet i skolen. For min del likte jeg skolejobbingen best. Fordelen med alle feriene veier ganske tungt for min del, spesielt nå som vi har små barn. Har i tillegg en mann som følger skoleruta, noe som har gitt oss mye tid sammen.. Mye av feriene i skolen er jo avspasering, og de regner med at man jobber mer i skoleårene (er det 42 timers uke da?!), for så å avspasere dette når skolen har steng i f.eks høstferien. Jeg vil derfor tippe at du ikke taper noe lønnsmessig, ettersom arbeidstiden totaltsett er det samme som i en bhg. Jeg for min del ble lønnet som sosionom, så det burde ikke være noe problem for deg som er førskolelærer.. Tipper det er mange her med mye mer kunnskap og erfaring om dette enn meg, men min erfaring er altså at jeg trivdes best i skolen...
M@msen til 2 gull Skrevet 13. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. august 2009 Det gjelder sikkert bare å hoppe i det tenker jeg. Det går sikkert an å søke om permisjon uten lønn i et år, bare for å prøve det. Men det er sikkert ikke slik at jeg har rett på det. Får håpe det:-)
3b@rnsmor-30* Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 her i kommunen er lønn so førskolelærer det samme uansett hvor man jobber... det er lenger ferie i skolen da... også tror jeg det er mer spennende utfordringer.. men er ikke sikker altså.. jeg har jobbet litt i barnehage, og i 10 år på SFO/barneskole som fagarbeider og mye lærervikar.
M@msen til 2 gull Skrevet 13. august 2009 Forfatter #7 Skrevet 13. august 2009 Det er i hvert fall uansett litt lengre ferie, og litt høyere lønn her i området. Jeg tok akkurat noen tlf og sjekket det.. Til dere som jobber i skole: Et det vanskelig å få jobb i skolen når man er førskolelærer med videreutdanning( PAPS1+2)? Og hva slags type stillinger kan man søke på? Hadde vært spennende å prøve noe nytt:-)
flypapir Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Jeg tror ikke det vil være vanskelig for deg å få seg jobb, men det kommer nok litt an på hvor i landet du bor. Der jeg jobbet var det flere med "bare" førskolelærerutdannelse som jobbet som klassekontakter opp til 4.klasse...
M@msen til 2 gull Skrevet 13. august 2009 Forfatter #9 Skrevet 13. august 2009 Hva innebærer det å være klassekontakt? Og hvilken stilling har du om du ikke er det? Hvem har samtaler med foreldre og foreldremøter og slikt?
flypapir Skrevet 13. august 2009 #10 Skrevet 13. august 2009 Kontaktlærer heter det vel.. Blander jeg. Det er det samme som den tidligere klasseforstanderen. Da har man ansvaret for det som skjer i klassen, timer, møter ol. Ei jeg jobbet tett med som var førskolelærer hadde noen timer i en klasse, samt noen timer med mindre grupper av elever. I denne stillingen hadde hun ikke ansvaret for "alt" det andre. Hva stillingen hennes het er jeg usikker på.
M@msen til 2 gull Skrevet 13. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 13. august 2009 Har man da høyere lønn som kontaktlærer?
M@msen til 2 gull Skrevet 13. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 13. august 2009 Er det noen flere som har jobbet i barnehage og skole som har synspunker? Kunne kanskje ha tenkt meg å søke på stilling som lærer, men ikke kontaktlærer i første omgang. Bare for å komme inn inn i jobben og se om jeg trives.. Noen som vet hva lønnen er? Jeg har ti års ansinnitet.. Går det an å ta flere fag på sikt? Sånn at jeg kan undervise lengre opp i klassetrinnene?
M@msen til 2 gull Skrevet 13. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 13. august 2009 Dytter... ingen andre?
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 13. august 2009 #15 Skrevet 13. august 2009 Jeg hadde valgt barneskole, hvertfall mens jeg har små barn selv. Da blir det litt "forandring" i hverdagen med litt eldre unger, bedre lønn og mer fritid/ferie med mine egne barn! Vikarierer nå som lærer og kunne gjerne tenkt meg å bli det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå