Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor farlig er egentlig røyking de første ukene i et svangerskap? Er det ikke sånn at fosteret ikke deler blodbane med moren før etter uke 5?

Klarer nemig ikke å slutte sånn bang med røyken, så har hatt meg ca 3 hver dag.... uff uff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er veldig usikker på røyking,jeg røyker selv men har ikke tatt et trekk heller etter at jeg fant ut at jeg var gravid idag=)

men suget er der absolutt,men jeg prøver å holde meg;)

Skrevet

I går kveld testet jeg positivt, va bare to svake streker, men det står jo at svake og betyr gravid... Tok en ny i dag morres, men da fikk jeg negativt.. syns det var rart asså.... Men det er jo egentlig alt for tidlig for meg å teste... så jeg tror å håper på at det er grunnen... har masse mensmurringer og er kvalm.....

Skrevet

Sist jeg var gravid røyket jeg, og da sa legen min at jeg heller burde trappe ned i begynnelsen enn å bråstoppe. Så det har jeg gjort denne gangen også, er nede i maks 2 nå.. Klarer dager helt uten iblant også, så synes at jeg er ganske så flink. Har røyka i 17 år, så det er ikke bare og bare å slutte på dagen.. Har ikke bare noe med suget å gjøre, men livsstilen også. Jeg har bare venninner som røyker, og typen min er en storrøyker. Merkelig nok klarer jeg å la være å røyke helt når jeg er sammen med han, men det er fordi han røyker rødmix og det lukter HØGG! Blir så kvalm av den lukta.... Er når jeg er sammen med venninne at jeg som regel får dilleriumet og må ha en røyk:( Men, fra 20 til 2 er bra det, på noen uker.. Snart er det helt stopp!:) Datteren min på 12 år er medhjelper, hun hater at jeg røyker og har til og med ringt røyketlf før for at hun trodde at jeg kom til å dø pga reklamene som ble sendt på tv.. Huff! Så slutter mye pga henne også, stakkars jenta mi..

Kan man forresten gå over til røykeplaster når man går gravid?

Skrevet

Jeg røyka 20 om dagen før jeg ble gravid, men slutta TVERT i det jeg fant ut at jeg hadde et barn i magen. Det er 9 måneder av mitt liv, og hele livet til et annet menneske. Jeg tar ingen sjanser.

Skrevet

Det er helt fantastisk at dere har klart å kaste røyken med en gang dere oppdager at dere er gravide!!!!!!!!!!

Men hvordan i helsikke klarer dere det???????

Jeg sliter noe voldsomt.....:-(

Sist svangerskap så kutta jeg ned fra 20 om dagen til 1-2, men klarte aldri å kaste den helt.

Dette svangerskapet var ikke planlagt, men barnet er hjertelig velkomment allikevel:-)

Hvordan skal jeg finne motivasjonen til å bli kvitt røyken???? Jeg sliter noe voldsomt.... Skulle så gjerne ønske at jeg har tatt mitt siste trekk nå, men.....

Trenger litt hjelp her til å slutte kjenner jeg. Hvilke tanker skal jeg tenke når jeg drar den ekle røyken ned i lungene mine???

...ja, jeg vet, tenke på babyen.....

huff!! Føler meg som en dårlig mor her jeg sitter nå. Krysser alt jeg har for at jeg kan klare å slutte!!!!!!!!!

Skrevet

de sier det er mer skadelig å slutte hvis fosteret blir stesset av det... holder med å trappe ned..

Skrevet

Og hvem sier dette? Jo, mødre som leter etter en "god" unnskyldning for å kunne fortsette og røyke gjennom svangerskapet!

Skrevet

Jeg sluttet tvert i det jeg fant ut at jeg var gravid, nå har jeg holdt opp i snart 14 dager:) Sluttet med forrige også, hun blir to i januar, men så begynte jeg på igjen i fjor sommer, men nå skal jeg prøve å slutte for godt.. huff ikke enkelt dette..

Jeg syns det er vanskelig, men trøster meg med at det er beste løsningen. Dersom det hadde skjedd noe med barnet, og jeg røyka, så hadde jeg ikke klart å tilgi meg selv.

Og i tillegg slipper jeg å stinke av både klær og munn, slipper å stå ute i allslags vær å hutre og fryse. Prøver å tenke positivt:)

Skrevet

Jeg tror ingenting på at det på noen som helst måte kan bli bedre for en baby at man røyker 2 røyk om dagen, enn at man ikke røyker i det hele tatt. Røyking under svangerskap har dokumenterte skadevirkninger på foster. For meg var det bare noe automatisk som skjedde i hodet mitt. Fra den dagen jeg litt overrasket fant ut at jeg var gravid var det bare ikke et alternativ en gang. Ja, klart, jeg hadde abstinenser de første 3 ukene, men etter at jeg hadde holdt ut den perioden begynte jeg å avsky røyk istedenfor. Nå klarer jeg nesten ikke å sitte rundt folk som røyker en gang fordi det lukter ubehagelig. Når det gjelder hva man skal tenke på for å lettere kunne slutte tror jeg det er veldig viktig å betrygge seg selv med at slik man føler seg akkurat nå i starten av røykeslutten, og gjerne under de værste abstinensene de første dagene, IKKE ER SLIK MAN VIL FØLE DET FOR ALLTID! Forholdet man har til røyk vil endre seg daglig, og hvis man bare beveger seg en dag om gangen, så vil man befinne seg på et helt annet sted om bare noe uker! Tenk at dette er et livsviktig valg, og belønn deg heller med noe annet de første dagene slik at ikke abstinensene blir for ille. Drit i om det kommer noen ekstra gram på kroppen på grunn av litt sjokoladespising, det viktigste er at røyken stumpes. Som nevnt tidligere, jeg røykte 20 om dagen før jeg testa positivt, det er fullt mulig å ende opp som både glad, røykfri og fri for dårlig samvittighet hvis man bare klarer seg gjennom de 3 første ukene!

Skrevet

Så flinke dere er!:)

Jeg for min del trenger ikke mer dårlig samvittighet enn jeg allerde har, jeg vet at jeg er totalt ego hver gang jeg tar en røyk. Og jeg skal slutte! Må bare ta det steg for steg... Min plan er å bli mindre sosial noen uker, til jeg har klart det! For jeg vet at det er ved sosiale anledninger jeg mister totalt selvdisiplinen! Vet ikke hva det er som feiler meg jeg, men kanskje jeg er av den trege typen, at det ikke helt har gått opp for meg at jeg har en liten baby i magen enda, sånn fullstendig, siden jeg klarer å være ego enda..... Får håpe det snur seg når jeg hører hjertelyden og ser den lille, at jeg får meg en aha-opplevelse og skjerper meg da... Sukk....

Skrevet

Jeg stumpet også røyken med en gang :-) Det finnes mange grunner for å slutte! Det er større sjanse for SA, føde for tidlig, krybbedød dersom man røyker i svangerskapet! Dette er mange nok grunner for meg å slutte selv om suget er der.. :-)

Skrevet

Jordmoren sa det til min søster faktiskt. Stresser man mye, og plages skikkelig av røyksug, så er det bedre å ta noen trekk enn å sitte å "pine" seg selv.

Jeg selv prøver så godt jeg kan å slutte å røyke, klarte det sist gang, så vil nok klare det nå og, men som det er skrevet nedover her, blir nok en tankevekker, når man hører hjertelyden..

Skrevet

Gratulerer til alle som har klart å kutte kistespikrene! Jeg har selv vært storrøyker (ca 20 for dagen de siste to årene, litt til og fra før det, men periodevis like mye de siste 15 årene), og jeg sluttet på dagen her i midten av juni. Har ikke brukt hjelpemidler, men ren viljestyrke. Jeg var begynt å bli tungpusten om morgenen, så bestemte meg for at nå var det slutt. I underkant av en måned senere var jeg gravid, så det var kanskje like greit! Jeg har SELVFØLGELIG vært kjempesugen på røyk innimellom, men tror at hvis du virkelig bestemmer deg for deg så går det. Og så har jeg funnet ut at dersom du blir sugen på røyk, men klarer deg uten, så går suget over i løpet av omtrent tredve sekunder. Så jeg har blitt flink til å gjøre andre ting i tredve sekunder.

For min del var røykingen ren og skjær kos, og jeg kunne kjederøyke en halv pakke i slengen når jeg satt på verandaen med en god bok og en kopp kaffe! Det som er verst nå er faktisk ikke suget etter røyk lengre, men det at jeg bevisst lar være å gjøre ting som gir meg lyst på røyk, feks sitte på verandaen med en god bok og kaffe =) Det har hjulpet at min mann har sluttet å snuse også, nå kan liksom ikke jeg være dårligere enn han (men så er jeg godt sta også!). Så kanskje du kan gå sammen med kjæreste eller venninne og utfordre ham/henne?

Så må jeg også få si (uff, dette ble langt, gitt!) at jeg har vært uten røyk i to måneder, og jeg har fått pusten min tilbake, jeg sover bedre, jeg har mindre problemer med magen og klærne mine lukter bedre *gliiiis*... Så stå på, kan jeg klare det kan alle klare det, det mener jeg virkelig!

Skrevet

Det er bare TULL, MAXlykke!

Skrevet

jeg sluttet på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid igjen. og må bare si det at ungen blir mye mer påvirket av at moren røyker, enn at hun stresser!

har ei mamma som jobbet i helsesektoren og hun har fortalt meg mye nyttig om røyk og graviditet. hun har sett på ultralyd hvordan fosteret reagerer når moren tar seg en røyk. ungen går fra å være aktiv og sunn til å krype sammen i fosterstilling og ligge helt stille pga dårlig oksygentilførsel og næringstilførsel... så da jeg stumpet røyken så var det med det bildet i hodet, av den lille og uskyldige i magen.

VET at det er vanskelig å slutte, og at mange unnskyldninger tas i bruk for å kunne fortsette med "god" samvittighet, men når alt kommer til alt så er vel ungens vel og ve det aller viktigste for oss alle...?

Skrevet

Har selv vært røyker i over 10 år, men sluttet en ukes tid før eggløsning faktisk:o)

Jeg er selv overbevist om at skadevirkningene av røyk ikke blir fremstilt som alvorlige nok...Jeg mistet 2 ganger i SA i løpet av 4 mnd i vår, og er ganske sikker på at røyken har stor skyld i dette...det er jo bevist at røykere har større risiko, det sier jo seg selv, det er snakk om oksygenmangel!!!

Huff, prøver ikke å være hønemor eller gi deg dårlig samvittighet - men vil anbefale at du prøver å kvitte deg med røyken:o)

PS. Jeg tydde til hypnose for å kutte røyken!!! Var til 4 behandlinger og betalte 1200,- til sammen. Vel verdt pengene, og jeg har ikke savnet røyken et øyeblikk:-D Er forresten 9 uker siden jeg slutta. LYKKE TIL!

Skrevet

Idag er min første helt røykfrie dag:D

Har det helt for jævelig akkurat nå, og har mer enn lyst til å bare ta noen få trekk av røyk, men jeg skal la være!!

Håper dette går fint, for jeg vil jo slutte....

Skrevet

Gratulerer Alexine! Jeg lover deg, dette går så bra hvis du bare står på! Jeg røyke selv 20 om dagen når jeg fant ut at jeg var gravid, og slutta på dagen. Folk maser om hvor mye lettere det skal bli bare man kommer seg over de første 2-3 ukene uten røyk, og det er SANT! Tenk på det lille nurket, så kan du etterhvert telle dagene siden du sist tok en røyk. Det fantastisk med det er hvilken enorm befrielse det er for en selv å slutte også! Helt herlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...