Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #1 Skrevet 13. august 2009 Vi skal pusse opp leiligheten vår. Vår situasjon: 1 barn på ca 1,5 år. Kommer nok en til etterhvert dersom alt går som det skal. Vi bor i blokk og triller derfor ikke vogna "rett inn" men blir dratt inn mye sand og grus alikevel. Vi har åpning mellom stue og gang, og har derfor tenkt samme gulv i hele leiligheten. Dvs soverom, gang kjøkken og stue. Så spørsmålet er hva skal vi legge? Har tenkt mest på eikeparkett. Vi har laminat nå, den er kald og med mye skader(er nok superbillig drit...) Vi har heller ikke råd til å legge så dyrt gulv. Personlig kunne jeg også tenkt meg belegg pga renhold/riper osv, men mannen min er ikke så begeistret og så tenker vi at parkett er ett pluss når vi skal selge. (Sparer til enebolig.) Bare redd for at vi kommer til å ødelegge parkett i gangen med å dra inn våt vogn osv. Har en matte under vognen, det hjelper jo endel. Jeg blir glad for andres synspunkter! Noen med erfaring med parkett fra smartclub o.l?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #2 Skrevet 13. august 2009 Jeg hadde aldri lagt parkett i gangen med det bruket dere har. Med parkett, må du konstant gå å tørke opp vann, grus og sand lager stygge merker i gulvet. To alternativer: 1. parkett i stua og laminat/belegg i gangen (laminat er billig og enkelt å legge) 2. Legge laminat både i stuen og gangen. (som du sier, er laminat kaldt og kjipt å ha i stua) Skal du ha parkett i stua, anbefaler jeg gjennomfarget parkett. Dersom du får hakk i parketten, er hakket nesten usynlig dersom det er gjennomfarget. Jeg elsker parketten vår!! Er veldig glad for at vi valgte parkett i stuen. Vår parkett var billig, ca 350 kr pr kvadrat. De har ofte eikeparkett på tilbud på feks Obs til rundt 200 kr. Smartclub har jeg ikke noe erfaring fra.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #3 Skrevet 13. august 2009 Parkett er enkelt og greitt UEGNET i en gang, selv uten vogn. MED vogn går vi stille og rolig forbi det..... Mitt valg ville vært ROBUSTE fliser (såkalte "garasjefliser", som til og med tåler at en personbil kjøres på dem!) i gang og kjøkken, f eks Biltemas nr 87-085 (www.biltema.no, søk på 87-085). Sammen med nødvendig materiell (36-820, 4 kg pr kvm, 36-826, 1,5 kg pr kvm, 36-838, 0,3 kg pr kvm, 36-823, ca 2,5 kg kg pr kvm, 36-834, kommer an på hvor ujevnt golvet er ca 2 kg pr kvm pr mm ujevnhet, og 36-836) kan du regne med ca 350 kr/kvm for litt større areal. I tillegg trengs litt verktøy (16-505, 86-082, 86-875, 86-060, 86-061, 86-066, 87-417, 86-017, 86-011, 86-050, 16-500, i alt ca 700 kr) og fugesnor (87-0706, 1 pk a 40 kr pr 15 m fuge).Dere trenger også en del farget silikon og en fugepistol for å lage overganger golv/vegg, dette får du hos nærmeste fargehandel. I tillegg vil jeg anbefale følgende parkett til stue/soverom (prisene ligger på mellom 300 og 400 kr pr kvm, levering ved fortauskant koster ca 1500 kr ved kjøp av 40 - 80 kvm i Sør-Norge). Eik: http://www.gulvspesialisten.no/produkter/parkett/gyldent-tre/eik-3-stav-natur-oljet Kirsebær: http://www.gulvspesialisten.no/produkter/parkett/morkt-tre/kirsebaer-3-stav-dampet-og-lakket Ask: http://www.gulvspesialisten.no/produkter/parkett/lyst-tre/ask-3-stav-hvitoljet Akasie (meget mørkt): http://www.gulvspesialisten.no/produkter/parkett/morkt-tre/farget-acacia-3-stav Her trenger dere vanlig snekkerverktøy, hammer, god sag, gjærekasse, tommestokk, kubein.... Eik eller ask er det mest nøytrale ved et salg. Eik regnes ofte som litt mer "eksklusivt" enn ask. Parkettgolv i stue/soverom betyr ofte 10000 kr mer i pris enn ved laminatgolv/belegg på en litt større (70-100 kvm) leilighet. Husk at parkett skal lakkes etter legging, minst 3 strøk, for å forsegle skjøtene mellom elementene. Nordsjø Celco V parkettlakk anbefales om ikke annen lakk spesifikt anbefales i produsentens bruksanvisning. Det er også fullt mulig å bruke samme fliser i stue/soverom som jeg anbefalte i gang/kjøkken, men det gir jo et hardt golv. Derimot er det verdsatt like høyt som parkett (minst) ved et salg. Ønsker du billigere golv enn dette, bør du heller satse på en god laminat (f eks Pergo Living, koster vanligvis 200-250 kr/kvm etter mønster). Billigparkett er STØRRE DRITT enn en god laminat!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #4 Skrevet 13. august 2009 Med tanke på pen overgang mellom ulike belegg i åpning mellom rom anbefales Biltemas list 87-368. Vær også OBS på at parkett på kjøkken og i gang ofte har NEGATIV innvirkning på en kjøper. Særlig på kjøkken.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #5 Skrevet 13. august 2009 Her var det mye gode råd! Tusen takk! HI
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #6 Skrevet 13. august 2009 Du må ikke finne på å ha fliser i stua! Jeg hadde ALDRI kjøpt leilighet med fliser i stua. Et helvete å få vekk hvis du vil bytte det, kaldt og hardt. Med fliser så bør man ha varmekabler, og det er grisedyrt med varmekabler i hele stua pluss i gangen. En bedre løsning i gangen en fliser er laminat som ser ut som fliser.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Vi bygde hus for 3 år siden.nede i første etg har vi fliser på gulvene. Andre etg har vi lagt skipslaminat.og det er langt ifra kaldt faktisk når vi hadde takstmann på besøk trodde han det var ekte tre. på kjøkkenet er det også laminat der kjennes det litt kaldere ut.i 3 etg soverom og loftstue der har vi furugulv. Malte gulv på rommene og hvitlakka i loftstua.er kjempefornøyd jeg.kunne absolutt ikke tenkt meg parkett. har foresten parkett nede på kontoret.men kun der også
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 HI her. Blir uansett parkett i stue, syns parkettene vi har kikket på er penere enn laminat gulvene. Hmm blir bare en annen glans og tone som jeg liker bedre. Veldig dyr, flott laminat er nok utenfor vårt budsjett uansett. Laminat fliser i gulv i gang har vi faktisk vurdert. Har jo ikke ødelagt laminaten der mer enn den var når vi flyttet inn(tenker på barnevogna). Jeg hadde eikeparkett i forrige leilighet, dog uten bv, men der var det aldri noe problem verken på kjøkken eller gang. En enslig unggutt som bodde der før meg og tviler på at han var den mest forsiktige. Men det er klart man kan ikke sammenligne gangen i en enebolig med gang i blokk. Vi legger jo ganske mye sad/grus/vann igjen i gangen nede, i heisen og så i gangen utenfor... Kjempeflott med mange innspill!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Jeg er enig, har hatt parkett i hel leilighet selv og ikke hatt noe problemer. Men vet at eiendomsmeglernes ERFARING er at parkett i kjøkken og gang reagerer mange kjøpere negativt, til dels svært negativt på. Da hjelper det lite hva man selv synes ved et salg. En hel del kjøpere reagerer også ganske negativt på laminat i gang og kjøkken. Årsak. Laminat tåler lite vann før den sveller og blir buklete. Og gang/kjøkken er rom med vannsøl. Men selvsagt, mindre vannsøl i gang i blokk enn i enebolig. Og mindre på Østlandet enn på Vestlandet... Ville ellers ikke hatt fliser selv i stue. Men vet at meglernes erfaring er at dette ikke er noe det reageres spesielt negativt på, sammenlignet med parkett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå